Sivu 4/8
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 05 Touko 2008, 11:58
Kirjoittaja SS
Kyllä tuon sunnuntai-illan ukkoskuuron olisi moni vaihtanut poutasäähän: Lohjalla ja Karjalohjalla oli tullut vettä niin paljon, että mullat olivat veden viemänä peltojen alapäässä, iltamyöhällä vielä isoja keltaisia järviä painanteissa, ja savihiesumaat aivan märkää nahkaa, joka kovettuu seuraavalla auringonpaisteella kivikovaksi.
Meille oli tuohon ukkoseen 25 km matkaa, jyrinä kuului, mutta sade ei osunut. Viikko sitten kylvetyn maan multa on parin tuuman syvyydeltä jo rutikuivaa, onneksi tuli kylvetyksi hiukan syvempään ja kevätvehnä on pinnassa ehkä keskiviikkona jo..juuret on jo hyvän matkaa syvemmälle menossa.
Liian märkänä tänävuonna hiukan kylvin, mut ei viitti enää viivyttää kun on paripyärien asentamisen ja koneitten ulosrahtaamisen vaivan nähnyt...
-SS-
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 05 Touko 2008, 15:47
Kirjoittaja O.J.
Lietteenajolla aloitin tänään ja iltasella jatkan jonkin aikaa. Ainoastaan yksi lohko on sen verran kuivanut, että sinne pääsee. Vettä tihkuttaa aina välillä, mut ei vielä haitaksi asti. Jossain metsänreunoissa on vielä lunta ja ainakaan tällä kylällä kukaan muu ei ole vielä pellolla mitään tehnyt.
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 05 Touko 2008, 16:37
Kirjoittaja Mullifarmari
Jari kirjoitti:
Piru kun manasit sadetta,luvassa vielä lisää ja tämäkin riittäs. Tänään oli suunnitelmissa ajaa lietettä ja kyntää,jäi haaveeksi kun sen verran jo satanut. Kivien räjäyttämistä ja muutaman hautaaminen,kantojen keruuta ym. hupaa riittää kun.
Prkl, menipä viesti tuonne yläkertaan sit laakista perille...
Enpä sit ajanutkaan lietettä, ku olis pitäny ottaa niin paljo tuuliennakkoa

Laakasiilonpohjia tehtiin, räntää tuli välillä taivahan täydeltä ja lämpöä tosiaan toi +3C ja melko myräkkä täällä sisämaassaki. Mut ei täällä ole millejä oikein kertynyt, kunhan vaan tihuuttelee ja tuulee. Satas ny ku on sataakseen.
Mut kyl sitä pellolle päästään tänäki keväänä, ei piä olla hätääne
-Mf-
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 05 Touko 2008, 20:23
Kirjoittaja Radon
Sämpy kirjoitti:20ha Saanaa kylvetty, sekä Ivorya 5ha. Vielä olis Edeliä ja Vildeä jäljellä.... Hyvät kelit!
Osa kultivoiduista lohkoista onkin yllättävän kosteita, vaikka pinnasta ovatkin kuivia.
Tämä pitää kyllä paikkansa vaikka pinta todella kuivaa niin pohjakosteutta kyllä piisaa aikalailla, kylvöt tuli tänään lopeteltua hyvät oli kyllä kylvökelit välillä meinas iskeä hiki pintaan. Syysviljat pitäis vaan päästä jossain välissä ruiskuttamaan taaskin tuulee sopivasti.
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 05 Touko 2008, 23:15
Kirjoittaja -jk-
65% kylvetty syysviljojen kanssa. Ei maat turhan kuivia ole, mutta murustuu kuitenkin hyvin. Ylihuomiseen mennessä jos saisi loput vehnät ja sitten rypsikin varmaan tämän viikon aikana.
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 06 Touko 2008, 08:56
Kirjoittaja khd
Eilen tuli omalta osalta valmiiksi. Eipä ole vuosiin näin kovin henkisesti homma tukustanu vaikka hintasuhtanteiden osalta etukäteen kuvittelin homman sujuvan kuin tanssin. Suurimpana ahdistuksen aiheuttajana lienee ollut kaluston epäluotettavuus. Ne ruåtsissakaan mitään osaa...

Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 07 Touko 2008, 15:53
Kirjoittaja Auts
Tänään loppui kylvöt, alkoi koneiden putsaus.
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 07 Touko 2008, 18:24
Kirjoittaja aurauskeppi
Alkaa loppu häämöttää. Viimeinen ja suurin kauran suorakylvölohko jäi kesken kun tuli sade! On odotettukin, viimeksi satanut 17.4. oman kirjanpidon mukaan. No nyt jo paistaa ja illalla jatkamaan. Sitten on enää 20 ha rypsiä mutten aio kiirehtiä niitä ollenkaan.
Maat on kuivaneet hirmuisen koviksi. Onni ettei ole ollu äestettäviä omia kuin 11 ha. Alta tulee kosteutta hyvin, nyt nämä onnistuu.
Rapsit on jo taimella ja ensimmäiset vehnät juuri tulossa.
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 07 Touko 2008, 21:03
Kirjoittaja Tormala
Jos ensi viikolla pääsisi aloittelemaan täällä pohjois-pohjanmaalla. Mutta kylmää on ja vettä ei ole satanut niin routaa metsien laidoissa vielä on. Nurmille lietettä ajellut muutoin ei ole päässyt kevät töihin.
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 08 Touko 2008, 14:36
Kirjoittaja Mikama
Kaikki viljat on maassa, 27,5ha rapsia vielä maahan niin sitten on kylvöt ohi. Taidan pantata ensi viikolle rapsin kylvön, vaikka kelejä olisi nyttenkin. Tänään piti Super Treflanit ajaa maahan, mutta ei ainakaan veilä ole asiaa pellolle tuulen vuoksi. Vehnä on jo tullut kivasti pinnalle ja kirppoja ihan prkleesti itujen kimpussa. Eikait niitä nyt tarvitse alkaa tappamaan, eihän? Viime vuoden kirppa tappelu oli jo ihan tarpeeksi.
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 08 Touko 2008, 20:28
Kirjoittaja Jari
Tänään aloitettu,lietettä kotipelloille ja kyntöä päälle,vajaa 6ha. Ei voi mitään mutta märkää on,ei kevät etene lainkaan kun näin kylmää,nytkin pisartelee vettä
Lietettä porukka alkoi yleisemminkin ajamaan tänään,reilu kymmenkunta yhdistelmää pyöri kotivainiolla.
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 08 Touko 2008, 20:57
Kirjoittaja Murtola_Lasse
Jari kirjoitti:Tänään aloitettu,lietettä kotipelloille ja kyntöä päälle,vajaa 6ha. Ei voi mitään mutta märkää on,ei kevät etene lainkaan kun näin kylmää,nytkin pisartelee vettä
Lietettä porukka alkoi yleisemminkin ajamaan tänään,reilu kymmenkunta yhdistelmää pyöri kotivainiolla.
Melkoiset tuoksut siellä varmaan, kuinkas kesämökkilaiset siellä viihtyy ?
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 08 Touko 2008, 21:28
Kirjoittaja Twin
Ohrat alkaa olla pinnalla. Oraiden kärjissä on reikiä. Onko ne kirpat olleet asialla vai halla?
Heinänurmi pitäisi vielä perustaa. Muuten on kaikki kylvetty.
Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 08 Touko 2008, 21:31
Kirjoittaja O.J.
Huomenna pitäis ruveta keräämään ensimmäistä satoa. Siitä se etenee

Re: Kylvöt 2008
Lähetetty: 08 Touko 2008, 21:42
Kirjoittaja Maalaispoika
Tänään tuli suurin piirtein lietteet ajettua, naapurille jäi vielä reilu 8 ha ajamista. Kylvöt alkavat näillä näkymin viikonloppuna, kun kaveri kerkiää omilta kylvöiltään. Lietteenajo on onnistunut hyvin, mutta mitenkään liian kuivaa ei pelloilla ole. Ensimmäinen äestys ottaa voimaa, varsinkin kun pellot on kasteltu vielä lietteelläkin.