Puinteja Odotellessa!
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Puinteja Odotellessa!
mimmonen kuivaamon teko Jarilla on tekeillä?
Re: Puinteja Odotellessa!
Laatusyysvehnää ei enää ensi viikolla puida, sen tajusivat Uudellamaalla ja Varsinais- Suomessa pelloille hyökänneet puimamiehet eilen. Lähes jokaisella syysviljapellolla oli puimakoneet ajossa, ne pari ajamatonta lohkoa, jotka näin tänään tihkusateessa kruisaillessa, ovat muuttumassa tummanharmahtavaksi, sienitautien ränsistyttämäksi rääseiköksi.
Lisää vaan tämmöstä, koko kesän kuivassa kasvanut viljalaiho kaipasikin näitä sateita.
-SS-
Lisää vaan tämmöstä, koko kesän kuivassa kasvanut viljalaiho kaipasikin näitä sateita.
-SS-
Re: Puinteja Odotellessa!
Piti tänään Voittoa koittaa mutta ei sitten tarvinnutkaan lähteä...
Re: Puinteja Odotellessa!
Urhoa Perjantaina Liedossa, 24,5 ja vihreetä joukossa. Valmistuneiden tähkien kosteus noin 20.
Re: Puinteja Odotellessa!
Torstaina puin omat vähäiset S-vehnät pois. Kosteus 18%. Saipahan tälle syksylle siementä, mitä laittaa maahan.
Re: Puinteja Odotellessa!
Aikaisimmat Zebrat on ollu maassa nyt 110 päivää. Väri alkaa pikku hiljaa kellastua, mutta 2-3 viikkoa voi vielä rauhassa odotella näillä keleillä. Ohrien (huonojen) kimppuun ehkä viikon päästä, kovin on sekalaista, sieltä täältä osa jo ihan valmista, muttei kannata osittain puida kun valtaosa vielä kesken.
Re: Puinteja Odotellessa!
Sekalaista on omat jäljellä olevat Breamar ohrat. Osa ihan valmista mutta vielä pitää odottaa useita päiviä. Kevätvehnät ovat muutammassa päivässä muuttaneet väriä.
Re: Puinteja Odotellessa!
Hittolainen,täällä ihmiset puhuu kevätvehnien värieroista ja kun ei vielä kypsää,vastahan noi lopetti kukinnan
Täyttys ensin siemenet. Vehnien puintiin menee noin kuukausi,puolitoistakin. Ohria päästään puimaan yleisemmin kuun vaihteessa,aikaisia lajikkeita
Kasvukausi järkyttävän paljon myöhässä,nyt ollut suht lämpöisiä päiviä ja öitäkin mutta paljon tarvitaan että viljat puintivalmiita. Onneks voi osan myydä tuoreenakin,vaikka uusi kuivuri juuri valmistuukin... Kuivurista myöhemmin kuvia kuivuri topicciin,siellä tietoa mitä on tekeillä kun joku aiemmin kyseli.
Täyttys ensin siemenet. Vehnien puintiin menee noin kuukausi,puolitoistakin. Ohria päästään puimaan yleisemmin kuun vaihteessa,aikaisia lajikkeita
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Re: Puinteja Odotellessa!
Sama homma täällä Halikossa. Toissapäivänä mulla ainaki osa Zebrasta kukki vielä.Jari kirjoitti:Hittolainen,täällä ihmiset puhuu kevätvehnien värieroista ja kun ei vielä kypsää,vastahan noi lopetti kukinnan![]()
Lähistöllä on kuulemma tila jonka vehnät tuli vasta tähkälle...
Re: Puinteja Odotellessa!
No tänään otettiin Zebraa syysvehnäkasan täytteeksi kuivuriin. Kosteus yli 28% , mutta vihreitä ei kovinkaan paljon. Tämä kuvastaa tämän rannikkoalueen sateettomuutta koko kesänä. Kylvöpäivä 28.4
Multamaalla on vasta tuleentumassa.
Nyt ukkostaa niin penteleesti. Hyvä että otin pois.
-SS-
Multamaalla on vasta tuleentumassa.
Nyt ukkostaa niin penteleesti. Hyvä että otin pois.
-SS-
Re: Puinteja Odotellessa!
Pikkuhiljaa alkaa näyttämään huonolta tämä homma, rukiita ei ole edes päässyt koittamaan kun jokapäivä sataa enemmän tai vähemmän ja puida tarttis jo pikasesti tosin taitaa olla sakoluvut jo aikalailla heikkoja. Nytkin näyttäis mukava ukkosrintama tulevan ylitse ja ei ensiviikko paljon parempaa lupaa mitä ennusteihin on uskominen. 
Re: Puinteja Odotellessa!
joo nyt ei enää naurata. syysvehnää jää jo peltoon ja hernekin on alkanut painumaan maan alle. maista menee kohta kantavuus jollei kohta vaikka korkeapaineeseen. hirvee keli yöllä, taivas valkosena salamoista ja vettä kuin aisaa..
Re: Puinteja Odotellessa!
Tulin eilen sunnuntaina säkylän kautta vaasaan eikä matkalla ollut kuin muutama syysvehnäpelto puituna yläneellä. Kristiinan kaupungin liittymän kohdalta eteenpäin makasi vesi pelloilla.
Re: Puinteja Odotellessa!
Tuli muuten tuo ukkonen ihan puskista, tänäänhän piti olla aika varma puintipäivä ennusteiden mukaan. Tosin accu vihjasi ukkosesta mutta paikalliset ennustajat oli täysin kuutamolla.Joozeppi kirjoitti:joo nyt ei enää naurata. syysvehnää jää jo peltoon ja hernekin on alkanut painumaan maan alle. maista menee kohta kantavuus jollei kohta vaikka korkeapaineeseen. hirvee keli yöllä, taivas valkosena salamoista ja vettä kuin aisaa..
Accuweatherin mukaan ensi viikon alusta alkaen alkaisi poudat.
Olen noita suursäätilan muutoksia näppituntumalla (ilman mitään apulaitteita) seurannut ja vaikuttaa siltä että kuun asento on jossain määrin määräävä tekijä kulloisellekin säätyypille. Eli kuukauden ajan sama säätyyppi on vallitseva.
Tätäkin kasvukautta kun muistellaan taaksepäin, niin huhti-toukokuussa ruutikuivaa, kesäkuu hieman epävakaisempaa, juhannuksesta kuukausi taas suht lämmintä ja poutaista kuurosateiden , viimeiset kolme viikkoa taas on tullu vettä kotitarpeksi.
En nyt enää muista mistä luin/kuulin tuosta sään käyttäytymisestä ensimmäisen kerran mutta ei se omien havaintojen mukaan ihan legendaakaan ole. Toivotaan että tosiaan poutaantuu eikä sada kevääseen asti...
Re: Puinteja Odotellessa!
Tärkeintä on nyt sitten korjata satoennusteita jälleen ylöspäin, kun lopultakin kuivuudessa riutuneet viljat ovat saaneet kauan kaivattua vettä !
Kumma kyllä taaskin sateet ohittivat tämän kylän kahdelta puolelta, olin Salon ABC:lla yöllä käymässä, ja sade oli todella vahvaa, meillä 15 km päässä tuli vain 32 mm, oli koko ajan melko lievää, ei sellaista tuiskua.
Täältä itään, Lohjalla päin, meinasi kirkkotapulin polttaa, eli satunnaiset ovat ukkosen tiet.
1970-luvulla ja 1980-luvun alussa oli useitakin kuurottelevia vuosia, meidänkin piha-alue oli monesti isomman kuuron jälkeen metrejä syvien uurteiden loveama, kun hieno hiekka lähti tulvan mukaan. Nyt rinteissä on kuorma-autokaupalla kiviä ja rompolia.
Kerran poikasena päivystin yhden rankkasateen aikana mittaria tyhjentämässä, kaksi täyttä tuli ja 10 mm kolmanteenkin, eli noin 90 mm kertasade !
Yleisesti ottaen, ilmaston vuosittaiset vaihtelut ovat niin suuret, että vaikka kuivat kasvukaudet ja pellolta siiloon - syksyt yleistynevät, "normaaleja" kosteampia aikoja silti esiintyy.
-SS-
Kumma kyllä taaskin sateet ohittivat tämän kylän kahdelta puolelta, olin Salon ABC:lla yöllä käymässä, ja sade oli todella vahvaa, meillä 15 km päässä tuli vain 32 mm, oli koko ajan melko lievää, ei sellaista tuiskua.
Täältä itään, Lohjalla päin, meinasi kirkkotapulin polttaa, eli satunnaiset ovat ukkosen tiet.
1970-luvulla ja 1980-luvun alussa oli useitakin kuurottelevia vuosia, meidänkin piha-alue oli monesti isomman kuuron jälkeen metrejä syvien uurteiden loveama, kun hieno hiekka lähti tulvan mukaan. Nyt rinteissä on kuorma-autokaupalla kiviä ja rompolia.
Kerran poikasena päivystin yhden rankkasateen aikana mittaria tyhjentämässä, kaksi täyttä tuli ja 10 mm kolmanteenkin, eli noin 90 mm kertasade !
Yleisesti ottaen, ilmaston vuosittaiset vaihtelut ovat niin suuret, että vaikka kuivat kasvukaudet ja pellolta siiloon - syksyt yleistynevät, "normaaleja" kosteampia aikoja silti esiintyy.
-SS-