Sivu 5/6
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 29 Helmi 2008, 22:38
Kirjoittaja Jari
Tutti kirjoitti:Ei TOS-kaurat itäneet kovin kaksisesti, niin joutu siirtyä sertiin. Kyllä omallakin olisi kylvää voinut, mutta laskeskelin että kerrankin on kokonaistaloudellisesti edullisempaa käyttää sertiä.
Kauran huono itävyys on ilmeisesti ollut ihan yleinen ongelma tänä vuonna.
Eipä tietoa kaurasta kun ei ole tullut idätettyä. Mutta ohrat itäneet kavereilla huonosti,kauppiaskin joutunut välittämään rehuksi siemensopimuksia kun ei ole itäneet. Täällä oli kieltämättä niin surkeat puintikelit ja sateinen loppukesä puolesta kesästä saakka ettei ihmekään.
Tarkoitus tyhjentää hallin ylivuotista ohran siemenvarastoa,sattui sopivasti. Vehnää runsaasti sekä valmiina siemenenä että raakaeränä,ylivuotista sekin. Ensivuonna saatava kunnon siemeniä,varastot menee nollille.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 29 Helmi 2008, 22:42
Kirjoittaja Kloppi
Tutti kirjoitti:
Kauran huono itävyys on ilmeisesti ollut ihan yleinen ongelma tänä vuonna.
Joo, taitaa ittelläkin mennä vielä kaurat sertifioidun puolelle. Viimevuotinen Fiia ei tunnu oikein erikoisesti itävän, noin 70 näyttäisi olevan. Mietinnän alla että pysyykö Fiiassa vai vaihtaisiko Ingeborgiin, Peppiin tai Marikaan.
Ohrassa kokeilen taas Edeliä. Ei oo helppo lajike, mutta kun pitää taudit poissa, niin pitäisi olla melko hyvä lajike.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 01 Maalis 2008, 07:42
Kirjoittaja Kaupoi
Vildeä (itu 94%), Gautea (97%), Edeliä (99%, ylivuotista) ja vähä ylivuotista Arvea, mitä ny jämäsäkkejä jäi viime keväänä. Viime syksyn Arvessa oliki itu heikko 89%. Kaikki TOS.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 03 Maalis 2008, 17:32
Kirjoittaja Vesa
Fiia vaihtui sitten Serti- Aarre-lajikkeeseen. Tuttu ja turvallinen lajike, ainakin itellä kasvoi kohtuullisesti jokaisella maalajilla. Fiia ei oikein viihtynyt ainakaan itellä karkeilla kivennäismailla viime kesänä. Mites muilla?
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 03 Maalis 2008, 21:07
Kirjoittaja Kloppi
Tässä kans pähkinyt että mitä kauralajiketta sitä nyt sitten laittaisi. Fiiaa on ollut, ja oon siihen sinällään tyytyväinen. Mutta toisaalta nyt kun uusii siemenen, niin pitää myöskin tutkia vaihtoehtoja. Ingeborg kiinnostaisi, mutta sen valkuaista moititaan alhaiseksi. Omille lehmille ne syötettäisiin, joten sinällään valkuainenkin olisi ihan tervetullutta.
Mutta paljonkohan noiden kokeiden valkuaistasoihin vaikuttaa se, että satoisat kaurat käyttävät typpeä enemmän sadontuottoon kuin valkuaiseen verrattuna sitten pienempisatoisiin kauroihin, joissa yleensä valkuainen korkeampi. Eli kun typpeä antaisi enemmän, niin nousisiko valkuainenkin sitten samalle tasolle kuin huonompisatoisilla..
Toisaalta Fiia on kyllä aika hyvä lajike monessa suhteessa, suhteellisen aikainen, ei lakoonnu herkästi jne. Ja eipä tuossa omassa käytössä paljoa haittaa vaikka pienijyväiseksi moititaankin.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 03 Maalis 2008, 22:08
Kirjoittaja Make
Nostaahan typpilannoitus valkuaista. Lehmälle rypsirouheen valkuainen on parempaa kuin viljan.
Mulla oli viimevuonna Ivory:ä. Tuli paljon täyteläisempää jyvää kuin Belindasta. Satoakin tuli ennätyksellisesti.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 22 Maalis 2008, 22:02
Kirjoittaja Köysti
Täällä on kans kevätvehnälajikkeen valinta edessä. Tähän asti on viljelty Mahtia, mutta nyt voisi vaihtaa lujempikortiseen. Joskus meillä oli Anniinaa, mutta siitä ei tullut kunnon satoa joten Bjarnea voisi kokeilla. Onkos kenelläkään eepeeläisellä kokemusta Zebrasta?
Se olis vähän myöhäisempi, mutta oletettavasti lujempikortinen kuin nykyinen Mahti ja tästä johtuen puintiaikana ei periaattees pitäis tulla ongelmaa, jos Zebrat todennäköisesti olisivat vähemmän lakoontuneita ->satopotentiaali paremmin hyödyksi, nopeampi puida, laiho kuivaa sateen jälkeen nopeasti.
Ohrana meillä on muistaakseni pelkkää Gautea.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 23 Maalis 2008, 16:46
Kirjoittaja Kari
Köysti kirjoitti: Joskus meillä oli Anniinaa, mutta siitä ei tullut kunnon satoa joten Bjarnea voisi kokeilla.
Itselläni on ollut (ja on tulevana kesänä) Anniinaa ja ainakin itse olen ollut satoon ihan tyytyväinen. Anniina vaatii tähkälle tautiruiskutuksen, muuten jää "tuhat kiloa" tulematta. Toissa vuonna oli keskisato 5000+, viime vuonna 5000-5500 lohkosta riippuen. On varmaan totta, että löytyy parempisatoisiakin vehniä, mutta itse en vielä usko niin paljoa ilmaston lämpenemiseen, että luottaisin aina viimeaikaisiin lämpösummiin. Zepraa on ollut "näillä lakeuksilla" ihan onnistuneesti kylvössä, joten kyllä sitäkin uskaltaisi kylvää (ainakin niihin parhaisiin vehnämaihin).
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 23 Maalis 2008, 19:16
Kirjoittaja aurajokilaivuri
Jostain olin näkevinäni että zebrasta sertisiemen olisi loppuunmyyty tältä keväältä.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 23 Maalis 2008, 22:41
Kirjoittaja Jari
Kaverilla ollut Zebraa jonkun vuoden,mulla Anniinaa. Kaveri luopuu Zebrasta sen myöhäisyyden vuoksi,saman tuloksen tekee aiemmin kypsyvällä anniinalla vaikka sato pienempi. Kuten aiemmin totesin,kannattaa kokeilla myöhäisiä vehnälajikkeita. Amarettoa tulee ensikesänäkin viljelyyn,satoisuus vähintäänkin ihastutti ja ehkä ensikesä "normaali",viime kesä kun on mikä oli.
Vehnässä täällä pohjoisempana viljellessä ei ole oikeen muuta mieltä kuin puintikauden tasoittaminen,sato jää useimmin ohrasta ja kilohinnat suunnilleen samat. Kaikkineen tulos viivan alla suunnilleen sama näillä hintasuhteilla mutta ohralla pienemmillä riskeillä ja sato menee helpommin kaupaksi.
Rypsi on ensikesänäkin kova sana,suorakylvöön paras mahdollinen kasvi!
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 24 Maalis 2008, 13:33
Kirjoittaja Tutti
Köysti kirjoitti:Täällä on kans kevätvehnälajikkeen valinta edessä. Tähän asti on viljelty Mahtia, mutta nyt voisi vaihtaa lujempikortiseen. Joskus meillä oli Anniinaa, mutta siitä ei tullut kunnon satoa joten Bjarnea voisi kokeilla. Onkos kenelläkään eepeeläisellä kokemusta Zebrasta?
Se olis vähän myöhäisempi, mutta oletettavasti lujempikortinen kuin nykyinen Mahti ja tästä johtuen puintiaikana ei periaattees pitäis tulla ongelmaa, jos Zebrat todennäköisesti olisivat vähemmän lakoontuneita ->satopotentiaali paremmin hyödyksi, nopeampi puida, laiho kuivaa sateen jälkeen nopeasti.
Kyllä Anniina ihan hyvä vehnä on. Tautiaineen vaatii ehdottomasti tähkälle. Satoa tulee 5,5tn, vaikkei kaikki ihan putkeen meniskään. Hyvästä kasvutosta voi mun mielestä tavoitella yli 6tn. Viime kesän kokeissa Anniina on tainnu olla poikkeuksetta aikaisista vehnistä satoisin, jos taudit ontorjuttu.
Taitaa olla tällä hetkellä vieläpä lajikeluettelon lujakortisin vehnä. CCC-annos riitti viime-kesänäkin hyvin korrensääteeksi. Pari pientä lakopaikkaa oli.
Lisäksi iso plussa on korkea valkuaispitoisuus. Mylläreille kelpaa hyvin yli 14,5% vehnä.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 24 Maalis 2008, 18:53
Kirjoittaja aurauskeppi
Mulla loppui nyt tuo anniinan viljely. Ei oikeastaan ole pahaa sanottavaa siitä idioottivarma vehnä oli ja aina pystyssä ilman korrensääteitä. Rupesi vaan tuntumaan että kasvukautta jää vielä käyttämättä joten ensi vuonna on myöhäisemmän pään vehniä Kruunua ja Amarettoa. Rypsiä menee 6 ha kevätmuokattuun ja 20 ha suorakylväen.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 26 Maalis 2008, 23:33
Kirjoittaja Köysti
Kruunua taitaa nyt sitten tulla uudeksi kevätvehnäksi. Pitäisi kuulemma olla parempi lajike kuin Mahti. Ei ainakaan mene liian myöhäiseksi puinnit.
Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 27 Maalis 2008, 14:19
Kirjoittaja Agronautti
Ensi kesänä pääsee vertaileen noita aikaisia vehniä kun tulee Anniinaa (omaa että ostosiem.), Aino (osto) ja Keskon Bjarnea..
Noista sitten paras pääsee jatkoon..

Re: Ens kesän viljalajikkeet
Lähetetty: 27 Maalis 2008, 20:07
Kirjoittaja Kloppi
Sertiksi meni nyt sitten kaikki, Edeliä ohraksi ja Juliusta kauraksi. Täytyy ny vähä viä pähkiä että kylväiskö rypsiä. Aiva mahdollista on kyllä, että kylvän rypsin vasta heinäkuun lopulla..
