Juuri näin, ei tätä sen paremmin olisi voinut sanoa ja kiteyttää.SS kirjoitti: Mutta on myös monia tuskaisia ja apaattisia viljelijöitä, jotka eivät ole kiinnostuneet lukemaan ohjeita ja niiden kehitysversioita jo syksystä 2014 asti, sitten huhtikuun lopulla ovat yrittäneet omaksua liian paljon liian lyhyessä ajassa, ja kaikki nämä rahat ovat ehtoineen sekoittuneet ihmisten mielissä sikin sokin. Sekava ja poukkoileva tiedotus Mavin taholta ei ole asiaa auttanut.
Mutta avuttomuutta on monella ollut ottaa selviä itse, niin päin, että menevät sitoutumaan tietämättä edes, mihin sitoutuvat viideksi vuodeksi, ja miten paljon asiassa voi edes rikastua, jos ollenkaan !
Ympäristökorvauksen ulkopuolella on niin paljon helpompi, sulla on vaan joko kesantoa, tahi viljelykasvia. Ei ole vaikeata.
-SS-
Itse jättäydyin suosiolla pois ymppi korvauksesta ja olen jo hakemukset palauttanut, eli se siitä.
Nyt on periaatteessa aikaa katsoa sivusta, että mikä infernaalinen helvetti tästä sekoilusta ammattiveljille ja sisarille koituu.... hallintohan aina pesee kätensä.
Se on varmaa, että sanktioita ja tuskaa riittää ja tulee riittämään, monikohan tekee konkurssin näiden takia.
Olen omalta kohdaltani ajatellut asian niin, että liityn myöhemmin ymppiin jos yleensä mukaan pääsee tai kannattaa mennä tai yleensä viitsii rääkätä itseään maanviljelijänä tätä vuotta pidempään.
Olen totaalisen v........... ja väsynyt koko touhuun, niin byrokratian, kuin huonon kannattavuudenkin takia + kaiken päälle koko elämän haaskaaminen pelkkään työntekoon.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin itse otin Neuvo2020 hepun neuvomaan asioita. Tähän neuvontaan perustuen kyseenalaistan kommenttinne kasvipeitteisyyden maksamisesta koko tilan peltoalalle. Se maksetaan ilmoitetun prosenttimäärän mukaiselle peltoalalle (koko ala miinus hömpät yms.), ei välttämättä kaikelle. Näin ainakin tilalleni tehdyssä Tukipuntarilaskelmassa on laskettu ja myös neuvoja sanoi asian olevan näin. Jos itse jakaa summan kaikille hehtaareille laskelmissaan, se on sitten eri juttu.
Lisäksi pyysin selvittämään kasvinsuojelututkinnon ja ruiskuntestauksen tilanteen. Käsitykseni on se, että tutkinto on tentittävä uudestaan marraskuun 26 päivää mennessä (muistaakseni), jos ei sitoudu ymppi korvaukseen. Samaan viittaavaa asiaa löysin ProAgrian koulutusta markkinoivilta sivuilta, että Tukesin sivuilta.
Ruiskusta en sitten osaa sanoa mutta jos siinä olisi sama asia, niin se tarkastus olisi ensivuoden asioita.
En ole vielä saanut vastauksia neuvojalta mutta voin laittaa tietoa tänne, kun asiat selviävät.
Ymppiin sitoutumattomien (ja muidenkin) on syytä varautua näihin asioihin varmuuden vuoksi ottamalla asioista omatoimisesti selvää.
Onneksi on ollut sateiset kelit, on sentään jäänyt muutama päivä aikaa asioiden selvittelyyn.
Koittakaan jaksaa ja pysyä tarkkoina kiireen keskellä!