ÖSA FMG 762/280
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Lindqvist
- Luokka: 75 hv., takaveto
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Joulu 2016, 20:01
- Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Re: ÖSA FMG 762/280
Hyvä! Juu tämä HHM tarkoittaa englanniksi Harvester Head Module elikkä jotain Hakkuupään pää moduli, semmoinen 3 kiloa painava laatikko joka on täynnä elektroniikkaa joka ottaa vastaan käskyjä tietokoneelta joka tulee niinsanotussa Can Bus menetelmällä. Elikkä käskyt tulee ilmassa ilman johtoja radioaalto systeemillä.
Re: ÖSA FMG 762/280
Can Bus = Can väylä.
Can väylä on systeemi, jolla yhdellä johtoparilla voidaan ohjata useita toimia. Eli samoja johtoja pitkin voidaan lähettää usean toiminnon tietoja, jotka vastaanottava boksi osaa tulkita ja jakaa käskyt muille laitteille. Siis noin yksinkertaistettuna. Kyllä niiden käskyjen pitäisi siirtyä kaapelia pitkin sinne hakkuupäähän. Siis jos kyseessä on Can väyläsysteemi.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4
Can väylä on systeemi, jolla yhdellä johtoparilla voidaan ohjata useita toimia. Eli samoja johtoja pitkin voidaan lähettää usean toiminnon tietoja, jotka vastaanottava boksi osaa tulkita ja jakaa käskyt muille laitteille. Siis noin yksinkertaistettuna. Kyllä niiden käskyjen pitäisi siirtyä kaapelia pitkin sinne hakkuupäähän. Siis jos kyseessä on Can väyläsysteemi.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4
- Lindqvist
- Luokka: 75 hv., takaveto
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Joulu 2016, 20:01
- Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Re: ÖSA FMG 762/280
Kiitos Don Essex! Minulla oli kyllä tarkoitus mainita kuormajaa pitkin menevästä kaapelista joka lähtee hytistä hakkupälle mutta en halunnut tässä vaiheessa vielä monimutkaistaa asiaa. Koska jos ensi kertaa tutustuu Timberjack 3000 ohjaus ja mittaus systeemiin niin täytyy edetä vähän kerralla ettei tule liian vaikeaa. Mutta varmasti voimme yrittää auttaa veikkoa.
- Lindqvist
- Luokka: 75 hv., takaveto
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Joulu 2016, 20:01
- Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Re: ÖSA FMG 762/280
Silloin kuin sitten aloitat kokeilemisen niin ota tavallinen virtakynä elikkä meisseli missä on lamppu ja HHM laatikossa sitten 23 liittimessä pistä virtakynän maadoitus ensin laatikon runkoon tai venttiili runkoon. Ja hae ensin 23 neljästä liitinreijästä ensin plussa tiltti ylös toiminnalle. Ja sitten kun olet löytänyt sen pistät virtakynän siihen plussaan ja haet miinuksen taas. Koska miinus on yhtä tärkeä kuin plussa. HHM ässä on oltava plussa ja miinus ylös ja alas tiltille. Ja sitten vielä yksi asia nosturia pitkin tulee paksu johto missä on noin 20 kaapelia niistä tulee plussaa ja miinusta 3 kpl plussaa ja kolme miinusta ja sitten joku mu mutta ne ei tähän kokeiluun ole olennaisia. Nämä johdot hoitaa kaiken virranjakelun HHM ässä.
- Lindqvist
- Luokka: 75 hv., takaveto
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Joulu 2016, 20:01
- Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Re: ÖSA FMG 762/280
En katso ett Can Bus johdot tässä tapauksessa on mitään vaikutusta koska jos kaikki muut toiminnot toimii niin en nyt lähetä kuvaa mihinkä ne johdot tulee. Lähetän ne myöhemmin sitten jos on tarve. Oletko Veikko päässyt tarkistamaan vielä.
Re: ÖSA FMG 762/280
No olet viisas mies , minä tosiaankin vaihdoin jatkamalla kääntöpään letkuja joten sain kääntymään hakkuupään asentoon et voi viedä puuta vasten , pitää säiden lämmetessä ajaa pihaan ja tutkia niitä sähkö laitteita ja puhdistaa puu roskista koko hakkuupää . Mutta en tosissaan ole päässyt puun kaatoon kun oli vuotoja yhdessä paksussa hyd, letkussa ja teetätin ja olen sitä laittanut paikalleen aina kun sää on suosinut ja itse ehtinyt eläkkeellä on kiireitä . terv veikko r
Re: ÖSA FMG 762/280
Kiitos neuvoista .t veikko
- Lindqvist
- Luokka: 75 hv., takaveto
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Joulu 2016, 20:01
- Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Re: ÖSA FMG 762/280
Se oli kyllä Veikko viisasti tehty kun se on aina pääasia että saa rungot kaadettu. Ja sitäpaitsi ei tarvitse mitään toimintoa alas keikahtamiseen eli tiltti alas koska se tulee omalla painolla alas rungon työstämisasentoon. On hyvä kans käyttää maalais järkeä näissä elektroniikan ihmeissä.
Re: ÖSA FMG 762/280
Hei, joo se liike minkä hakkuupää tekee toisin päin näkyy onnistuvan vaikka se toiminto ei ole käytössä ajoin pihaan et pääsen mittailemaan ,MUTTA kertoisitko mistä lisätään veto pyörästöön öljyä kun palaa sellainen rattaiden kuva punainen valo ja tekee nyt sen et mistä puolelta valuttaa öljyä menee lukkoon ja en saa liikuteltua konetta Siis ne isot pyörät kopin alla vuotaa edestäpäin vasen pyörä kun tulee panssari alustan välistä , varmaan siitä johtuu et lukkkiutuu se pyörä varmaan tefa mennyt , mistä laitan lisää öljyä onko tietoa mitä öljyä laitan Kiitos neuvoista , t, veikko
- Lindqvist
- Luokka: 75 hv., takaveto
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Joulu 2016, 20:01
- Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Re: ÖSA FMG 762/280
Kyllä juu se on tietysti ainakin kolme mahdollisuutta ensinäkin veto loppuu jos on liian vähän automaattiöljyä sitä punaista se lisätään hytin alla tämän hydrostatti vaihdelaatikon etupuolella semmoinen putki missä on öljytikku ja täyttö on siinä päällä vieressä keskellä . Ja sitten tämä etukardaaniaksila täytetään siellä missä on semmoinen vipusysteemi päällä sen vieressä missä on kans öljytikku. Öljylaatu 80w/90.Ja sitten napojen tarkistusruuvit on napoissa mutta voiko olla että käsijarru menee pälle että lukkiutuu, mutta tarkista ensin öljymäärät.
Viimeksi muokannut Lindqvist, 15 Maalis 2020, 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lindqvist
- Luokka: 75 hv., takaveto
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Joulu 2016, 20:01
- Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Re: ÖSA FMG 762/280
Napavälitys öljy ja teli takana. Ja vielä minkä väristä öljyä tippuu vai onko se vain mustaa.
Re: ÖSA FMG 762/280
Hei valo 14 tuossa vasemmalla mittarissa , Miten joutuuko kopin nostamaan ??? mustaa öljyä valunut nytkin jäi juuri kallelleen sinne päin ja tiputti mustaa öljyä , hienot kuvat olit laittanut mittaristosta , mulla ei ollut ohjekirjaa tänään siivosin hytin oli vaan se mittalaitteen ohjekirja pitää katsoa sen nimi , siinäkin on näytöllä lukemia mut ei ne ole puomin liikkeitä rajoittanut eikä sahausta , en ole uskaltanut hirveästi muuten nappuloita siitä painella muutakuin päälle ja pois kun muuten ei leikkupää toimi jos ei ole se mittalaite päällä . mittalaiteessa on 3v paristo jota ei voi vaihtaa kun näky olevan juotettu päistään ilmoitti talvella kun seisoi et patteri vähissä , lataakohan kun kone käy . MUTTA tuon jos saisi selvitettyä mihin laitan öljyä . kiito , t veikko