Aloittelijalle apua viljelyyn
Lähetetty: 19 Helmi 2006, 16:31
Keväällä on kylvöt edessä ensimmäisen kerran omalla nimellä. Sitä ennen noin kymmenen vuotta isällä kaverina. Viljelyksessä on ohraa ja vehnää, molemmat rehuksi. Pellot ovat kahta tyyppiä eli suo/multamaata ja savikkoa ja lähes kaikki on salaojitettu. Missä järjestyksessä kylvö pitäisi teidän mielestä tehdä, oma tuntuma on, että siinä järjestyksessä kun lohkot tulevat kylvökuntoon eli ensimmäisenä savikot ja niille sitä vehnää ja viimeisinä hitaammin kuivuvat mutamaat ja niille ohraa.
Joskus ennen "ryvettiin" aina ensimmäisenä ne vielä märät multamaat, niillä kun kuulemma kasvu on hitaampi niin kylvö pitää tehdä ensimmäisenä, mutta auttaako sinne mennä "rypemään" jos maa ei kanna, se on kosteaa ja kylmää??? Kertokaa omia kokemuksia ja perusteluita mikä on teillä kylvöjärjestys, mikäli on useampia lajikkeita niin hommahan tieten mutkistuu entisestään.
Joskus ennen "ryvettiin" aina ensimmäisenä ne vielä märät multamaat, niillä kun kuulemma kasvu on hitaampi niin kylvö pitää tehdä ensimmäisenä, mutta auttaako sinne mennä "rypemään" jos maa ei kanna, se on kosteaa ja kylmää??? Kertokaa omia kokemuksia ja perusteluita mikä on teillä kylvöjärjestys, mikäli on useampia lajikkeita niin hommahan tieten mutkistuu entisestään.