Sivu 1/1
Lähetetty: 12 Maalis 2006, 20:47
Kirjoittaja Jari
deeren kirjoitti:Joo niin on tarkoituskin, tehtiin eilen propagandalappuja joissa maininta vähennyksestä, puiden pitää vissiin tulla omaan käytöön....että saa sen.
Lähetään pojun kanssa jakamaan mainoksia kohta ja sitten maha kuralla oottelemaan soittoja

.
Joo... Oli eilen lehdessä vanhojen latojen myynti-ilmoitus,voi jessus että on puhelin soinu

Kysynnän ja tarjonnan kohdatessa saattaa olla ilmiö samanmoinen sullakin.
Lähetetty: 12 Maalis 2006, 21:56
Kirjoittaja Joomies
Jari kirjoitti:Joo... Oli eilen lehdessä vanhojen latojen myynti-ilmoitus,voi jessus että on puhelin soinu

Kysynnän ja tarjonnan kohdatessa saattaa olla ilmiö samanmoinen sullakin.
Olet ostamassa latoja??
Lähetetty: 14 Maalis 2006, 12:01
Kirjoittaja 8400
30-50

Lähetetty: 14 Maalis 2006, 12:03
Kirjoittaja Jari
Joomies kirjoitti:Jari kirjoitti:Joo... Oli eilen lehdessä vanhojen latojen myynti-ilmoitus,voi jessus että on puhelin soinu

Kysynnän ja tarjonnan kohdatessa saattaa olla ilmiö samanmoinen sullakin.
Olet ostamassa latoja??
Eiku myin,ois pitäny olla 50 latoa enemmän... Halvalla myin ts. periaatteella että joku tulee mulle töihin purkamaan latoja, siivoa jälkensä ja vielä maksaakin siitä

Lähetetty: 14 Maalis 2006, 13:24
Kirjoittaja Murtola_Lasse
Jari kirjoitti:Joomies kirjoitti:Jari kirjoitti:Joo... Oli eilen lehdessä vanhojen latojen myynti-ilmoitus,voi jessus että on puhelin soinu

Kysynnän ja tarjonnan kohdatessa saattaa olla ilmiö samanmoinen sullakin.
Olet ostamassa latoja??
Eiku myin,ois pitäny olla 50 latoa enemmän... Halvalla myin ts. periaatteella että joku tulee mulle töihin purkamaan latoja, siivoa jälkensä ja vielä maksaakin siitä

Eikö ne ladot kuulu sinne pohjamaan peltomaisemaan, vai onko se katoavaa kansanperinnettä?
Isäni aikoinaan 1920-luvulla osti Murtolan tilan, joka olisi silloin suurimmaksi osaksi vielä niittyä, siinä oli yli 30 heinälatoa ja nyt niitä ei ole yhtään, mukana olisi jos vaikka yksi olisi säilytetty jälkipolville muistoksi.
Isäni on tehnyt aikoinaan peltokartan jossa on niiden latojen sijainnit ja nimetkin
Lähetetty: 14 Maalis 2006, 14:01
Kirjoittaja Jari
Murtola_Lasse kirjoitti:
Eikö ne ladot kuulu sinne pohjamaan peltomaisemaan, vai onko se katoavaa kansanperinnettä?
Isäni aikoinaan 1920-luvulla osti Murtolan tilan, joka olisi silloin suurimmaksi osaksi vielä niittyä, siinä oli yli 30 heinälatoa ja nyt niitä ei ole yhtään, mukana olisi jos vaikka yksi olisi säilytetty jälkipolville muistoksi.
Isäni on tehnyt aikoinaan peltokartan jossa on niiden latojen sijainnit ja nimetkin
Kuuluuhan ne,mutta ei niitä viitti nykykoneilla enää kierrellä. 22ha ostettiin peltoa ja latoja tais olla 14

Yks niistä siirretään kun on suunilleen "nykyaikainen" ja vieressä metsää minne siirtää,paras hirsilato siirretään erämökille puuvarastoksi.
Latoja ollut omankin tilan alueella noin 50,mutta nuo myytävät on viimeisiä. Vuokramailla on vielä 4.
Tuolla kylällä mistä peltoa ostettiin,latoja vaikka kuinka paljon,lahoavat näköjään paikoilleen. Omalla kylällä ehkäpä 100-200 latoa,pitäs laskea joskus. 20 vuotta sitten paljon enemmän! Muuttuu maisema yksitoikkoiseksi,samalla kun rajaojat vähenee. "Onneksi" lohkokoko vieläkin pieni,iloisesti sekaisin kaikenlaisia kasveja.
Lähetetty: 14 Maalis 2006, 16:37
Kirjoittaja 956XL
Jari kirjoitti:Murtola_Lasse kirjoitti:
Eikö ne ladot kuulu sinne pohjamaan peltomaisemaan, vai onko se katoavaa kansanperinnettä?
Isäni aikoinaan 1920-luvulla osti Murtolan tilan, joka olisi silloin suurimmaksi osaksi vielä niittyä, siinä oli yli 30 heinälatoa ja nyt niitä ei ole yhtään, mukana olisi jos vaikka yksi olisi säilytetty jälkipolville muistoksi.
Isäni on tehnyt aikoinaan peltokartan jossa on niiden latojen sijainnit ja nimetkin
Kuuluuhan ne,mutta ei niitä viitti nykykoneilla enää kierrellä. 22ha ostettiin peltoa ja latoja tais olla 14

Yks niistä siirretään kun on suunilleen "nykyaikainen" ja vieressä metsää minne siirtää,paras hirsilato siirretään erämökille puuvarastoksi.
Latoja ollut omankin tilan alueella noin 50,mutta nuo myytävät on viimeisiä. Vuokramailla on vielä 4.
Tuolla kylällä mistä peltoa ostettiin,latoja vaikka kuinka paljon,lahoavat näköjään paikoilleen. Omalla kylällä ehkäpä 100-200 latoa,pitäs laskea joskus. 20 vuotta sitten paljon enemmän! Muuttuu maisema yksitoikkoiseksi,samalla kun rajaojat vähenee. "Onneksi" lohkokoko vieläkin pieni,iloisesti sekaisin kaikenlaisia kasveja.
Toi latotouhu alkaa vissiin oleen nykyisin sitten sitä maalaisromantiikkaa
Näkyyhän jossain kuppiloissa (lue kantabaareissa) olevan vanhaa lautaa, heinäseipäitä ynnä muuta roipetta seinillä..
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 20:03
Kirjoittaja Carnivor
Täällä saatiin myytyä tilan vanha päärakennus samalla perjaatteella. Luulin että purkamisesta tulee kallis urakka mutta siitä saikin rahaa. Luulisi olevan tuskaa rakentaa kirveellä veistetyistä hirsistä.
Vanhojen rakennusten purussa joutuu kyllä olemaan varovainen. Täältäkin löytyi ullakon lämpöeristeistä joku tykin kranaatti. Mutta onneksi Suomessa saa välillä hyvääkin virannomaispalvelua. Tulivat puhelinsoiton jälkeen vielä samana päivänä hakemaan sen pois.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 20:46
Kirjoittaja O.J.
Murtola_Lasse kirjoitti:...Eikö ne ladot kuulu sinne pohjamaan peltomaisemaan, vai onko se katoavaa kansanperinnettä?...
Moni varmaan ajattelee, että onhan ne komeita, varsinkin naapurin puolella. Omilla mailla kuitenkin nykyisin lähinnä haittaa...
Täällä on joskus siirretty muutamaa latoa ja korvattu alimmat hirret vanhoilla sähköpylväillä. Polttopuille aika pätevä varasto.
Edit: Yks hökkeli poltatettu kerran palokunnalla. Saivat siinä ilmaista harjoittelua.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 20:58
Kirjoittaja maamies
O.J. kirjoitti:
Edit: Yks hökkeli poltatettu kerran palokunnalla. Saivat siinä ilmaista harjoittelua.
Täälä ei tarvinnu ees poltattaa palokunnalla, sammuttaa kylläkin.Meni pari museoautookin ja olkipaaleja mukana. Prkleen pyromaanit