Sivu 1/1
Aitaseipäiden kysyntä
Lähetetty: 28 Huhti 2006, 21:46
Kirjoittaja 956XL
Sellaista tuli mieleen kun aitaseipäät on tullut tehtyä sirkkeliin terän tilalle vaihdettavalla kuorimaterällä kuusirangasta, eli pään teroitus sekä kuorinta onnistuu
hyvin. Kätevästi saa harvennushakkuilta
kerättyä, paksuudeltaan 4-8 cm tavaraa, joskus vähä paksumpaakin piikkilanka-aitaan nurkkatolpiksi. Noin kolmen metrin pituisesta rangasta saapi hyvin kaksi seivästä ja pari klapiakin. Tosin täristää käsiä, illalla suht herkät kun on koko
päivän kuorinut.
Minkähänlainen kysyntä olisi kun tuli mieleen että siinä olisi passeli homma vai tekeekö moni enää itse vaiko käytättekö kaupan seipäitä? Hinnalla saisi pieksettyä muoviset mennen tullen, tosin kestävyys heikompi menee noin 5 vuodessa pököksi, ja hankalampaa pystyttää, mutta käy kätevästi kun ensin levittää seipäät pellolle esim etukuormaajan kauhasta, pystyttää ne niin että pysyy pystyssä, tämän jälkeen voi kiertää painamassa kauhalla seipäät maahan. Ei
katkea kun painaa maltillisesti.

Lähetetty: 29 Huhti 2006, 10:39
Kirjoittaja O.J.
Itellä vajaat 9ha noita metsissä olevia perinnealueita, joissa on piikkilanka-aita, joten on noita tullut muutamia satoja kappaleita tehtyä. Kyllä illalla huomas, että jonkun verran ranteita täristää. Kreosiittikyllästeen kun menivät kieltämään, niin lahonkestävyys tipahti aika huimasti
Tulevaisuudessa ostan ehkä kaupan kyllästettyjä pylväitä. Niiden luulis kestävän lähemmäs 10v, jos niitä ei aja millään koneella nurin.
Lähetetty: 30 Huhti 2006, 19:51
Kirjoittaja JP
Itse olen käyttänyt hevoslaitumissa Oktowood tolppia(Grene myy)
Niillä on 20 vuoden lahonkesto takuu, joten aika ärhäkkäissä liemissä ne on käytetty..
Octowoodia
Lähetetty: 29 Touko 2006, 21:42
Kirjoittaja danny_s
Painekyllästettyyn olen itsekin siirtynyt.
Ennen tehtiin itse kun sitä kunnon kyllästysainetta (sinertävää) vielä myytiin, sen jälkeen yritetty vaikka mitä, eivät enää kestä.
Painekyllästetty mielestäni ainoa vaihtoehto ainakin jos alaa on paljon. Maksavat itsensä takaisin parissa vuodessa, mikäli edes tulevat kalliimmaksi hankkia (oman työlle täytyisi saada jonkin sortin korvaus).
Re: Octowoodia
Lähetetty: 29 Touko 2006, 21:48
Kirjoittaja O.J.
danny_s kirjoitti:
Ennen tehtiin itse kun sitä kunnon kyllästysainetta (sinertävää) vielä myytiin, sen jälkeen yritetty vaikka mitä, eivät enää kestä.
Ihan sama täällä. Kieltämättä vit**ti keväällä, kun melko uusia pylväitä oli pirun paljon poikki. Varastossa noita on vielä jonkin verran ja siellä pohjalla on vielä kyllästettyjäkin, joten ne käytetään loppuun. Sen jälkeen muututaan painekyllästettyyn.
Lähetetty: 29 Touko 2006, 22:00
Kirjoittaja Make
Onko kukaan hiiltänyt maahantulevaa osaa? Väittävät että kestäis kuin kyllästetty.
Lähetetty: 29 Touko 2006, 23:24
Kirjoittaja Jari
Make kirjoitti:Onko kukaan hiiltänyt maahantulevaa osaa? Väittävät että kestäis kuin kyllästetty.
Toissa keväänä polteltiin kun oli sopivasti klapin teon roippeita jaloittelutarhassa. Eilen loikkas lehmä aidasta läpi kanavan pohjalle ts. eipä paljoa hidastaneet nuokaan paalut,napsahti poikki maanrajasta. Paalut oli upotettu kaivurilla ja normaaleja aitatolppia vahvempia. Suurin osa tolpista tuntuu olevan jämäkästi maassa kiinni,myöhemmin näkee ihan oikean eron vailla hullujen lehmien aiheuttamia katastofeja...
Tänään vahvistettiin aitaa kriittisemmiltä kohdilta,3-4m. pitkiä pöllejä/pikkutukkeja kaivinkoneella painaen kanavan laitaan ja 1.6m korkea "riukuaita",ei p***le mee enää läpi minkäänlainen hevoseksi itseään luuleva lehmä!
Eli ennemminkin vahvempaa puuta kuin polttamalla,tai sitten noita ei poltettu tarpeeksi.
Lähetetty: 30 Touko 2006, 21:14
Kirjoittaja maskotti
Tuntuis kyllä että tuo hiiltäminen ei varsinaisesti vahvista tolppia vaan suojaa ne lahoamiselta. Mäntyrangasta tehdyt tolpat ainakin täällä ovat jo parin kesän jälkeen lahoja... Kuusi toimiikin jo paremmin.
Lähetetty: 30 Touko 2006, 22:02
Kirjoittaja 956XL
Jari kirjoitti:
Eilen loikkas lehmä aidasta läpi kanavan pohjalle ts. eipä paljoa hidastaneet nuokaan paalut,napsahti poikki maanrajasta. Paalut oli upotettu kaivurilla ja normaaleja aitatolppia vahvempia. Suurin osa tolpista tuntuu olevan jämäkästi maassa kiinni,myöhemmin näkee ihan oikean eron vailla hullujen lehmien aiheuttamia katastofeja...
Tänään vahvistettiin aitaa kriittisemmiltä kohdilta,3-4m. pitkiä pöllejä/pikkutukkeja kaivinkoneella painaen kanavan laitaan ja 1.6m korkea "riukuaita",ei p***le mee enää läpi minkäänlainen hevoseksi itseään luuleva lehmä!
Sullahan nyt pöhköjä lehmiä on. Ne pitäs totuttaa vähä paremmin aitoihin

Ei noita lehmiä oikein mikään pidättele jos niillä ne kaksi hernettä sattuu menemään sekasin pääkopassa..
Lähetetty: 30 Touko 2006, 22:15
Kirjoittaja Jari
956XL kirjoitti:
Sullahan nyt pöhköjä lehmiä on. Ne pitäs totuttaa vähä paremmin aitoihin

Ei noita lehmiä oikein mikään pidättele jos niillä ne kaksi hernettä sattuu menemään sekasin pääkopassa..
Eikö,viimeisenä jaloittelutarhaan viety tuli aidasta läpi kierrettyään tarhan häntä pystössä. Vastassa laakasiilo,portti navetalle menevälle kapealle käytävälle jossa kaksi ihmistä vastassa tai kolmantena aita jonka takana iso kanava. Eli lehmän aivoilla oli helppo valinta,jarrua kun ei tunneta joten lisätään kaasua helpoimpaan suuntaan ts. yritys aidan yli eli hyppy aidan päälle ja pää edellä kanavaan

Ilman meneillään olevia sateita olisi lehmältä ollut niskat nurin,sen verran on pudotusta kanavan pohjalle ja jyrkkä reuna. Nyt sukelsi komeasti vastapenkkaan, kääntyen samalla alavirtaan päin
On niin kauan kun on lehmää kanavasta ongittu ja paremmat aidat ettei uskonut tuota tapahtuvan. Oikealla laitumella pysyivät viime vuonna yhden langan takana KOKO kesän,yhtään kertaa ei ollu lehmät karussa. Nyt meni vajaa minuutti kun viimeinen lehmä jätti navetan oven taakseen,niin oli jo kanavassa...