Onko vielä kylvämättä ?
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1049
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Onko vielä kylvämättä ?
Meillä on rypsit vielä kylvämättä, viljat kylvettiin 5.5.-18.5.
Tarkoituksella jätettiin Apollo siemenrypsin kylvö viimeiseksi, että saataisiin puhtaanpaa siementä, ajateltiin rypsi kylvää sateenjälkeen jo lämminneeseen maahan jolloin kasvuun lähtö olisi ripeää.
Toukokuuhan oli täällä oli erittäin kuivaa ja sateetonta, sääennusteen näyttivät jo aiemmin sateita mutta niitä ei kuulunut, vasta 20.5. satoi 2 mm ja tällä viikolla 46 mm ja on kylmää, vesilammikoita näkyy paikoin oraspelloilla ja rikat ovat lähteet kasvuun.
Toivottavasti sateet loppuvat ja tulee lämmintä, jotta päästään tekemään rypsin kylvöt.
Tarkoituksella jätettiin Apollo siemenrypsin kylvö viimeiseksi, että saataisiin puhtaanpaa siementä, ajateltiin rypsi kylvää sateenjälkeen jo lämminneeseen maahan jolloin kasvuun lähtö olisi ripeää.
Toukokuuhan oli täällä oli erittäin kuivaa ja sateetonta, sääennusteen näyttivät jo aiemmin sateita mutta niitä ei kuulunut, vasta 20.5. satoi 2 mm ja tällä viikolla 46 mm ja on kylmää, vesilammikoita näkyy paikoin oraspelloilla ja rikat ovat lähteet kasvuun.
Toivottavasti sateet loppuvat ja tulee lämmintä, jotta päästään tekemään rypsin kylvöt.
Viimeksi muokannut Murtola_Lasse, 28 Touko 2006, 16:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Onko vielä kylvämättä ?
Ma 8.5. alkoi kylvöt ja pe 19.5. tuli viimeiset viljat kylvettyä. Nyt tästä viimeiseksikin kylvetystä viljapellosta alkaa oraat pilkistää maan pinnalle. Rypsiä kylvin muutaman hehtaarin ma 22.5. mutta suurin osa rypsistä vielä kylvämättä.
Vuodelta 2004 jäi aika huonot kokemukset siitä kun rypsin kylvön jälkeen oli koleaa ja sateista pitkän aikaa.
Vuodelta 2004 jäi aika huonot kokemukset siitä kun rypsin kylvön jälkeen oli koleaa ja sateista pitkän aikaa.
Re: Onko vielä kylvämättä ?
Ja nyt sen sanoitturkki kirjoitti:Vuodelta 2004 jäi aika huonot kokemukset siitä kun rypsin kylvön jälkeen oli koleaa ja sateista pitkän aikaa.
Joo,rypsit kylvin viime viikon sunnuntaina ja maanantaina eli 21-22.5 yhteensä noin 24ha. 3 hehtaaria muokattuun maahan,loput suoraan sänkeen ja runsaaseen olkisilppuun.
Itse kylvin ennen ennustettuja sateita nimenomaan itämisen varmistamiseksi olkisilpun seassa,saa nähä oliko oikea vaiko täysin väärä ratkaisu. Nyt näkyy joitakin yksilöitä muokatulla maalla.
Minkäänlaista kasvinsuojelua eivät saaneet,roundup syksyllä ja keväällä ainoastaan kylvö. Keväällä ajoin 3ha rounduppia,ruiskuunkin jäi 50 litraa kun oli tarkoitus ajaa rypsimaille luraus mutta kelit tuli esteeksi eikä rikkoja löytynyt oikeen etsimälläkään,muutama tunnetusti roskainen laikku löytyi mutta ei ollut aikaa värkätä ruiskun kanssa.
Maanantain ja tiistain välisenä yönä muokkasin viimeisen lohkon ja kylvin sateessa tiistaiaamupäivällä sekulia. Siitä asti sadellut suht tasaisesti,näille maille tosin riittää päivän pouta että ovat kylvökunnossa mutta edes sitä ei ole ollut eikä ole luvassakaan.
Tällä hetkellä tuntuu että ratkaisu oli oikea,tosin epävarma
Vettä satanut 29mm viidessä päivässä ja pian tulee lisää aika runsaasti joten pellot eivät ole ainakaan kuivumassa.
Niin,just tulin pelastamasta lehmää veto-ojasta ja korjaamasta aitaa,vettä ojassa hiukan pohjalla ts. metri mutta kanava on iso,ilman sateita ois lehmä ollut hengetön kun hyppäs kuin aitahyppääjä läpi riukuaidan pää edellä kanavaan. Että oli sateista jotain hyötyäkin,ainakin tälle uimarille että on ylipäänsä hengissä! Tulvan aikaan ois lehmä tällä hetkellä jo perämerellä... "Helppo" homma vetää ylös kanavasta viiden miehen voimin sekä traktorilla ek:n kanssa.
kaikki tuli kylvettyä toukokuun ekalla viikolla. nyt on ohrat oikein rehevänä, kaura hyvällä alulla ja rypsistä näkyy selvät rivit.. melkein olisi tarvinnut mennä hivenen aikaisemmin kylvöille, lopussa kylvetyt iti paikoitellen vähän epätasasesti (kyntö sekä kultivointi) mutta on ne nyt tasaantumaan päin jo.
- vilkku14
- Luokka: yli 200 hv
- Viestit: 269
- Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:09
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Viimeset kylvin ma 22.5 (ohra)
Kaura on hyvin pinnalla ja kyllä ohraakin just ja just pinnalla erottaa....
Nyt onkin meilläpäin koko viikon ollu epävakaista ja satanut vähän väliä!
Edellisen kerran satoi lumena. (Oli pitkä väli)
Routakin suli pikku hiljaa hiipumalla!
Todella hyvät kylvökelit oilis saanut kylvettyä paljon enemmäkin jos peltoa olis ollut =)
Vilkku
Kaura on hyvin pinnalla ja kyllä ohraakin just ja just pinnalla erottaa....
Nyt onkin meilläpäin koko viikon ollu epävakaista ja satanut vähän väliä!
Edellisen kerran satoi lumena. (Oli pitkä väli)
Routakin suli pikku hiljaa hiipumalla!
Todella hyvät kylvökelit oilis saanut kylvettyä paljon enemmäkin jos peltoa olis ollut =)
Vilkku
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Pari viikkoa ollut kylvöt tehtynä. Kaikki ehti orastua onneksi ennen viime päivien sateita. Vettä on tullu nyt muutaman päivän aikana reilut 40mm. Peltoon uppoaa tällä hetkellä nilkkoja myöten. Viime yön kevyen hallan jälkeen on oraatkin alkanu paikoitellen kellastumaan, vaikka ojitus on kunnossa. Sateet riittäis nyt hyvinkin muutamaksi viikoksi.
Rypsiä ei tullut tänä keväänä kylvettyä ollenkaan.
Rypsiä ei tullut tänä keväänä kylvettyä ollenkaan.
Viimeset meni kylvöön 12.5. Täälläpäin näkyy olevan vielä jonkin verran kylvämättömiä ja jopa muutama kynnöksellä oleva lohko.
Aamukolmen jälkeen tänä aamuna Kuopio-Joensuu-tiellä tuli JD vastaan ruisku perässään
Keli lie ollut tyyni, oisko suorakylvölohkojen glyfosaattiruiskutuksia. Ei kait tähän aikaan mitään muutakaan tarvii vielä ruiskuttaa...
Aamukolmen jälkeen tänä aamuna Kuopio-Joensuu-tiellä tuli JD vastaan ruisku perässään
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Tota noin. Äkkiseltään tulee mieleen tähän aikaan vuodesta: Öljykasvien maavaikkutteiset, nurmien rikkakasvit, syysviljat, (rypsin kirpat) ja toi manitsemas glyfosaatti. Tänä keväänä on tullu n. 150 ha ruiskun mittariin, josta glyforuiskutusta n. puolet. Syysviljoja ei oo ees vielä alotettu. Eipä niitä talvella sattuneista syistä paljon oo ajettavanakaan.O.J. kirjoitti: Ei kait tähän aikaan mitään muutakaan tarvii vielä ruiskuttaa...
Listaan vois lisätä aikaisin kylvetyt kevätviljatkin.Rubinjo kirjoitti:Tota noin. Äkkiseltään tulee mieleen tähän aikaan vuodesta: Öljykasvien maavaikkutteiset, nurmien rikkakasvit, syysviljat, (rypsin kirpat) ja toi manitsemas glyfosaatti.O.J. kirjoitti: Ei kait tähän aikaan mitään muutakaan tarvii vielä ruiskuttaa...
Itellä toista vuotta viljelyssä peltoa,luomua aiemmin ja nyt suorakylvin vehnää 10-12.5 ja oli helatorstaina karmean näköistä,vihreänä roskan alkua ja seassa vehnää. PAKKO ruiskuttaa "liian" aikaisin ja ehkä toiseenkin kertaan. Viime vuonna onnistui ihan tavanomaisesti kerta-ajolla mutta kylvö oli myöhemmin. Ei voi ajatellakaan rypsiä noille maille vaikka ois ihanteellisia,pakollisia vehnämaita että saa juolavehnän kuriin...
Ei ole kylvämättä enää kun pari aaria kesäperunaa
Enivei, hyvältä näyttää oraat varsinkin, kaura. Viime vuonna kaura menikin pommiin kun tuli kylvettyä omalla siemenellä. Siitä viisastuneena nyt sertillä ja eron huomaa, ei paluuta oman siemenen käyttöön ja vieläpä ku ei oo itella lajittelijaakaan.
Ohran orastuminen oli aika hidasta kylmyydestä johtuen mutta hyvältä näyttää sekin. Sademäärät täällä varsin kohtuulliset joten kohtuu hyvältä näyttää. Ruiskukin tuli testattua, truuttasin mansikalle vähän betanalia. Hyvin pelas kun pakkasnesteet oli pumpussa talven.
Enivei, hyvältä näyttää oraat varsinkin, kaura. Viime vuonna kaura menikin pommiin kun tuli kylvettyä omalla siemenellä. Siitä viisastuneena nyt sertillä ja eron huomaa, ei paluuta oman siemenen käyttöön ja vieläpä ku ei oo itella lajittelijaakaan.
Ohran orastuminen oli aika hidasta kylmyydestä johtuen mutta hyvältä näyttää sekin. Sademäärät täällä varsin kohtuulliset joten kohtuu hyvältä näyttää. Ruiskukin tuli testattua, truuttasin mansikalle vähän betanalia. Hyvin pelas kun pakkasnesteet oli pumpussa talven.
Täällä päin Suomea ei kovin monessa paikassa öljykasveja viljellä ja syysviljatkin taitavat olla aika harvinaisia. Kevätviljojakin vähän epäilen. No olipa millä asialla tahansa.Jari kirjoitti:Listaan vois lisätä aikaisin kylvetyt kevätviljatkin...Rubinjo kirjoitti:Tota noin. Äkkiseltään tulee mieleen tähän aikaan vuodesta: Öljykasvien maavaikkutteiset, nurmien rikkakasvit, syysviljat, (rypsin kirpat) ja toi manitsemas glyfosaatti.O.J. kirjoitti: Ei kait tähän aikaan mitään muutakaan tarvii vielä ruiskuttaa...
Peruna on vielä itellä tekemättä ja nyt ei tarvii ihan heti pellolle mennäkään. Voi olla vähä kosteeta
