Sivu 1/2

Polanteen poisto?

Lähetetty: 23 Elo 2006, 19:45
Kirjoittaja TL-100
Mikä olis hyvä peli polanteen poistoon? Lähinnä traktoriin olevia koneita esim.Hese 10-28, Raspi,Polanneterä.

Lähetetty: 23 Elo 2006, 20:52
Kirjoittaja Hervast
Mieli tekisi sanoa että ainoa oikea vaihtoehto on tiehöylä, mut traktoripeleistä mahdollisimman painava vetokone ketjuilla tai palarenkailla ja nastoilla ja siihen joko alusterä tai polannelevy. Irrotustehossa ei liene loppupeleissä suurta eroa.

Lähetetty: 23 Elo 2006, 21:24
Kirjoittaja TL-100
Kyllä tiehöyläkin on käytössä,mutta lähinnä olis tarkoitus vähäistä polannetta poistaa aurauksen yhteydessä.Vahvempaa polannetta poistetaan kylläkin tiehöylällä missä on tappiterät :)

Lähetetty: 23 Elo 2006, 22:11
Kirjoittaja Hervast
Koneviestissähän tais olla kevättalvella noista polanneteristä juttua, kannattaa lukea ne ensiksi.

Lähetetty: 03 Loka 2006, 20:54
Kirjoittaja maamies
Herätelläämpä vanha topic. Onko jollain tai onko kukaan nähny tätä konetta toiminnassa http://www.polannetera.fi . Mun päähäni ei kerta kaikkiaan mahdu miten toi painatushomma voi toimia. Ei olis vaikea apinoida ja tehdä tollanen itelle mutta kun ei tajua tota systeemiä. Että kertoisitteko viisaammat :oops: :oops:

Lähetetty: 03 Loka 2006, 21:13
Kirjoittaja 6265
tuskin saat selvää mutta jos se on ensinnäkin kiinni nostovarsissa ja "hytraulinentyöntövarsi" sisässä niin ne terän hampaat sojottaa taaksepäin. jos vartta työnntetään ulos päin, levy liikku niin että hampaat (´tai siis koko levy) kääntyy eteen päin.. alla kuva mutta ei siitäkään selvää ota :P
Kuva

Lähetetty: 03 Loka 2006, 22:18
Kirjoittaja maamies
Eihän se taaksepäin käänny kun siellä on se vetokoukkuun menevä varsi, eli se pysyy suht samassa asennossa (pystysuorassa). Mun järjellä tosta ei tuu mitään painatusta kun tota sylkkyä pidentää http://www.tutka.net/~volkkari/takater__007.jpg Nostolaitteethan on ainakin koko ajan ala-asennossa eli käytännossä uivassa asennossa. (Ei kettu oonko mä näin tyhmä :lol: :lol:)

Lähetetty: 04 Loka 2006, 09:07
Kirjoittaja SS
No se vetokoukkun kiinnitetty työntövarsi ei enää pidäkään vetovarsia uivassa asennossa, vaan estää vetovarsien nousun kun (ylä) työntövartta pidennetään.

Siinä se ratkaisu on. Takapyöriltä siirtyy painoa terän päälle, mutta takavedossa tuo ei toimi.

Belaruksissa jo 60-luvulla saattoi tehdä saman vain painattamalla kaksitoimisella nostolaitteella alaspäin.

-SS-

Lähetetty: 07 Loka 2006, 12:31
Kirjoittaja mv
Ei se painatus homma aivan noin mene mitä arvoitte! Mutta sinnepäin kummiskin! Kolmipiste kiinitys on käännetty ylösalaisin joten hydraali työntövarsi on vapautunut painatus-nosto hommiin! Omassa yksikössäni terälle saa noin 3000kg työstötehon(500+2500) ja voin sanoa että tavaraa rupeaa liikkumaan tarvittaessa!

Lähetetty: 07 Loka 2006, 17:41
Kirjoittaja maamies
mv kirjoitti:Ei se painatus homma aivan noin mene mitä arvoitte! Mutta sinnepäin kummiskin! Kolmipiste kiinitys on käännetty ylösalaisin joten hydraali työntövarsi on vapautunut painatus-nosto hommiin! Omassa yksikössäni terälle saa noin 3000kg työstötehon(500+2500) ja voin sanoa että tavaraa rupeaa liikkumaan tarvittaessa!
Non niin! Kerroppa kaikki kokemukset siitä. Ootko koittanu kesälanausta sillä?

Re: Polanteen poisto?

Lähetetty: 07 Loka 2006, 18:54
Kirjoittaja nixu
TL-100 kirjoitti:Mikä olis hyvä peli polanteen poistoon?
Nostolaitteisiinkin tuleva polanneterä varmaan hyvä peli jos painava vetokone.
Tuli vaan mieleen kun oli tarjolla moottorivikainen alusterällä varustettu sora-auto, että siitä kun tekisi vetävän kärryn raktorin perään, niin lähtisi polanne pienemmälläkin traktorikalustolla. Ainakin kun lataa sopivan sorakuorman lavalle ja akseli väliin.

-Vaatii ajovoimanotollisen vetokoneen, mikä nimimerkin perusteella kysyjältä löytyy.

-kärryn kanssa ei välttämättä niin kätevä pujotella kuin nostolaiteterän kanssa, mutta eipä se polanneterän vaatima ylisuuri konekkaan ole kätevä kiinteistöpainotteisissa auraushommissa!?

Onhan se jo keksitty aiemminkin laittaa alusterä kärryn alle, mutta miten kulkene jäisellä alustalla jos kärry ei vedä?

Re: Polanteen poisto?

Lähetetty: 07 Loka 2006, 19:30
Kirjoittaja maamies
nixu kirjoitti:
TL-100 kirjoitti:Mikä olis hyvä peli polanteen poistoon?
Nostolaitteisiinkin tuleva polanneterä varmaan hyvä peli jos painava vetokone.
Tuli vaan mieleen kun oli tarjolla moottorivikainen alusterällä varustettu sora-auto, että siitä kun tekisi vetävän kärryn raktorin perään, niin lähtisi polanne pienemmälläkin traktorikalustolla. Ainakin kun lataa sopivan sorakuorman lavalle ja akseli väliin.

-Vaatii ajovoimanotollisen vetokoneen, mikä nimimerkin perusteella kysyjältä löytyy.

-kärryn kanssa ei välttämättä niin kätevä pujotella kuin nostolaiteterän kanssa, mutta eipä se polanneterän vaatima ylisuuri konekkaan ole kätevä kiinteistöpainotteisissa auraushommissa!?

Onhan se jo keksitty aiemminkin laittaa alusterä kärryn alle, mutta miten kulkene jäisellä alustalla jos kärry ei vedä?
Sillä hinnalla millä ostaa alusterällisen kuormurin ja tekee siitä kärryn, niin saa oikeankin alusterän traktoriin. Ei toki pienimpiin vetokoneisiin mutta ei ne kyllä sitä alusteräkärryäkään jaksa vetää kunnolla. :roll: ja polanneterä maksaa neljänneksen alusterään verrattuna, eli hinta monasti ratkaisee. Ja polanneterällä voi karhentaa tietä samalla kun kierroksella käy pihat ja tiet vetämässä. Vois olla paha peräkärry perässä aurailla keskustan huoltsikoiden pihoja :lol: Tämäkin asia riippuu käyttäjästä, kukin tekee tyylillään

Lähetetty: 07 Loka 2006, 20:03
Kirjoittaja mv
Non niin! Kerroppa kaikki kokemukset siitä. Ootko koittanu kesälanausta sillä?
-Toimiva kampe!
-kesäkäyttö kokemus vähäistä! Kolosarjojen paikkausta (siinä hyvä) ja yksityisteitä jossain määrin(toimii, mutta karheenlevitin olisi hyvä mikäli ajoa enemmälti).
- Metkossa on ollut esitteillä tiekarhun rungosta tehty vetävillä pyörillä oleva laite! Tosi tehokas, mutta turha sitäkään on pikku koneen jälkeen edes tarjotakkaan! Kuulemani mukaan oikean tehoisella vetokoneella samat irti kuin höylällä!

Lähetetty: 09 Loka 2006, 16:53
Kirjoittaja rgsleo
Ehkä kuva auttaa asiassa (kuva laitettu omalla luvalla tähän).Kuva

Lähetetty: 09 Loka 2006, 17:18
Kirjoittaja Cartel
Kaveri on ollu kehittämässä ja myymässä polanneterää, ja sano että sillä saa polanteen liikeeseen, varsinkin jos kunnon traktori eessä. Olivat kopassu 7920 JD:llä ja sano että teho oli ollu varsin huima.