Sivu 1/1
kyntövakojen suoruus
Lähetetty: 10 Loka 2006, 17:31
Kirjoittaja aksu
kuinkas tärkeetä foorumilaisille, niille jotka vielä kyntää, on tuo kyntövaon suoruus? ja pyrittekö aina saamaan aurat oikeisiin säätöihin?
Itse yritän aina pitää suorana, mutta aina se ei onnistu., joillakin kuitenkin tuntuu olevan koko ajan se vako vino.. Eihän tämä mitään ratkase, samalla tavalla se maa kääntyy, suoraan ja mutkalla ajaessa.
Lähetetty: 10 Loka 2006, 17:44
Kirjoittaja Wilpo
Aurojen säädöt yritän laittaa kohdalleen sen minkä osaa, jotta kyntö olisi tasaista. Vaon suoruuden suhteen ei sitten niin tarkkaa. Variomatik aurojen kanssa saa kuitenkin lähellä pellon reunaaa aika kätevästi suoristettua vaon.
Lähetetty: 10 Loka 2006, 18:15
Kirjoittaja Cartel
En tiiä jotenki tuntuu että ne kyntösäädöt ja jälki kaiken kaikkiaan on varsin pikkutarkkaa, varsinkin vanhemman väen mielestä. Ihan pelottaa josku itte kyntää ku ei tiedä mitenkä hyvää se jälki on
Kyllä se itelle ainakin välttää.
Lähetetty: 10 Loka 2006, 21:15
Kirjoittaja O.J.
Viimeksi tänään totesin, ettei ne ainakaan mulla näy pysyvän viivasuorina. Hommaa hankaloittaa mm. epämuotoiset lohkot, hel*etin kivinen maa, sekalainen määrä kierreltäviä sähköpylväitä haruksineen, rinnettä vähän joka suuntaan jne.
Pääasia, kun maa kääntyy kunnolla ja viilut ovat suunnilleen tasaisia.
Lähetetty: 13 Loka 2006, 19:44
Kirjoittaja Mullifarmari
Mielelläähän sitä koittaa pitää suorana. Kun on lohko missä toinen pää hietaa, keskellä multamaata ja toinen pää hiesua, niin aura tuntuu elävän omaa elämäänsä... Väkisin alkaa kaartua, vaikka kuin säädät kohilleen ..
Teetättää sit vähän ylimäärästä lopetuksissa
-Mf-
Lähetetty: 13 Loka 2006, 20:10
Kirjoittaja maamies
Ite yritän sillai kyntää että olis helppo keväällä äestellä ja tasata. Esim. vesivaot koitan tehä mahollisimman mataliksi, rumiahan ne tahtoo joskus olla.

Mutta eipähän se oo näkyvissä kun kuukauden pari.
Lähetetty: 09 Marras 2006, 17:02
Kirjoittaja forssu
Mullifarmari kirjoitti:Mielelläähän sitä koittaa pitää suorana. Kun on lohko missä toinen pää hietaa, keskellä multamaata ja toinen pää hiesua, niin aura tuntuu elävän omaa elämäänsä... Väkisin alkaa kaartua, vaikka kuin säädät kohilleen ..

Teetättää sit vähän ylimäärästä lopetuksissa
itsellä kanssa oli tänä syksynä samaa ongelmaa alko kaartamaan suht pitkä sarka aika pahasti vaikka alotus oli täysin suora. mua ainakin kans ottaa pattihin jos viimeinen veto tulee kovin mutkainen ja on sillälailla että se näkyy tielle
Lähetetty: 09 Marras 2006, 18:01
Kirjoittaja turkki
forssu kirjoitti:alko kaartamaan suht pitkä sarka aika pahasti vaikka alotus oli täysin suora. mua ainakin kans ottaa pattihin jos viimeinen veto tulee kovin mutkainen ja on sillälailla että se näkyy tielle
Mutta aika harvoin on sellainen tilanne että lohkossa ei olisi yhtään kiilanmuotoisuutta. Eli lopussa joutuu kuitenkin korjailemaan vaikka kyntö olisi täysin aloitusreunan suuntaista. Siksi en ole yrittänytkään saada kyntöjäljestä suoraa.
Joissakin lohkoissa on toinen reuna mutkainen, ja joka toinen vuosi kyntö pitää aloittaa mutkaisesta reunasta. Tällöin olen yleensä kyntänyt joka vedon alusta loppuun vaikka jälki onkin selkeästi mutkainen. Vasta n. 10 m ennen lopetusreunaa olen aloittanut oikaisemisen. Ei se kaarevakaan kyntöjälki mielestäni huonolta näytä, koska kaikki jäljet ovat kuitenkin siististi vierekkäin. Multavilla maalajeilla kyntöviilun jälki ei edes ole kovin näkyvä.
Toki on niin, että paluuauroilla ei voi kyntää kuin loivia mutkia, jyrkemmät on pakko oikaista.
Lähetetty: 09 Marras 2006, 18:47
Kirjoittaja forssu
turkki kirjoitti:forssu kirjoitti:alko kaartamaan suht pitkä sarka aika pahasti vaikka alotus oli täysin suora. mua ainakin kans ottaa pattihin jos viimeinen veto tulee kovin mutkainen ja on sillälailla että se näkyy tielle
Mutta aika harvoin on sellainen tilanne että lohkossa ei olisi yhtään kiilanmuotoisuutta. Eli lopussa joutuu kuitenkin korjailemaan vaikka kyntö olisi täysin aloitusreunan suuntaista. Siksi en ole yrittänytkään saada kyntöjäljestä suoraa.
Joissakin lohkoissa on toinen reuna mutkainen, ja joka toinen vuosi kyntö pitää aloittaa mutkaisesta reunasta. Tällöin olen yleensä kyntänyt joka vedon alusta loppuun vaikka jälki onkin selkeästi mutkainen. Vasta n. 10 m ennen lopetusreunaa olen aloittanut oikaisemisen. Ei se kaarevakaan kyntöjälki mielestäni huonolta näytä, koska kaikki jäljet ovat kuitenkin siististi vierekkäin. Multavilla maalajeilla kyntöviilun jälki ei edes ole kovin näkyvä.
Toki on niin, että paluuauroilla ei voi kyntää kuin loivia mutkia, jyrkemmät on pakko oikaista.
juuri näin teen ite kans et jos on mutkanen reuna niin kynnän sen mutkasena loppuun ja oikasen sitte sen lopetus laidan suuntaseksi vasta lopus.toi sarka mistä ennemmin kirjotin niin siinä sai kyllä lähtee liikkeelle suorasta laidasta mut se vain alko kaartaa

Lähetetty: 13 Marras 2006, 17:16
Kirjoittaja Juha
Eipä ainakaan itellä kovin suoria vakoja tule. Hankalan muotoiset lohkot yhdistettynä kivisiin ja kantoisiin maihin ni suoraa ei saa yrittämälläkään.
Ei ihteeni haittaa vaikka ei ookkaan suoria vakoja kuhan on suurinpiirtein tasanan se jälki muuten ni on keväällä helpompi äestää.
Lähetetty: 22 Marras 2006, 22:33
Kirjoittaja Vesa
En mää suoruudesta tiedä. Lyön vaan vältit perään, pikkuisen säädänki välillä ja yritän ajaa suoraan alotuksen. Perskules, se on kuskin silmässä se suoruus

Lähetetty: 23 Marras 2006, 11:16
Kirjoittaja forssu
Vesa kirjoitti:En mää suoruudesta tiedä. Lyön vaan vältit perään, pikkuisen säädänki välillä ja yritän ajaa suoraan alotuksen. Perskules, se on kuskin silmässä se suoruus

niin mutta kyllä se kans tuntuu olevan vanhojenisäntien silimäs se suoruus, jos tuloo pienikin mutka lopetukses niin heti siitä on joku sanomas
