Sivu 1/1
Vehnän lisähinta
Lähetetty: 14 Tammi 2007, 16:47
Kirjoittaja kuokka
Helsingin Mylly maksaa hyvän lisän korkeasta valkuaisesta, jopa 25% plussaa, kirjoittaa Anne K. uudessa KM:ssä.
Toivotaan että myös muut ostajat seuraa perässä.
Typpilannoitusta kannattaa antaa useammassa erässä, uus ymp-lisä kannustaa myös siihen.
Ite oon ajellu monena juhannuksena ennen sadetta Salpietaria vehnälle.
Yleensä siinä on päässy palkoille; valk poikkeuksetta yli 15% jos N on jaettu.
Kevätkylvöillä käyttämäni lannoite on useasti Y6, eli pelivaraa typen suhteen jää...
Lähetetty: 14 Tammi 2007, 20:13
Kirjoittaja Agronautti
Hajakylvön ylivoimaa(ko)
Mulla on vehnän valkuaiset olleet lajikkeesta ja kesän keleistä riippumatta siellä 16-18% välillä..

Nämä vehnät menee kylläkin omien elukoiden ruokintaan, eipähän tarvitse ostaa kaupanrehuja..

Lähetetty: 14 Tammi 2007, 22:13
Kirjoittaja Jari
Agronautti kirjoitti:Hajakylvön ylivoimaa(ko)
Mulla on vehnän valkuaiset olleet lajikkeesta ja kesän keleistä riippumatta siellä 16-18% välillä..

Nämä vehnät menee kylläkin omien elukoiden ruokintaan, eipähän tarvitse ostaa kaupanrehuja..

Ei,vaan lietelannan ja peltojen... Viimevuonna valkuainen yli 17%,muista oliko peräti 18%. Tänä vuonna sato mitatussa erässä/pellolla parempi kuin edellisenä vuonna,valkuainen "vain" 15.4%. Sato vajaa viistonnia joka oli erinomainen sato näillä nurkilla tänä kesänä,typpeä kylväessä satakunta kiloa. Ja Anniinaa,siinäkin yksi selitys valkuaiseen.
Hyvä että maksavat kunnolla valkuaisesta vaikka suurimman osan myynkin litisteeksi,voi niistä kuivatuista pyytää "oikeaa" hintaa kun kuivaaminen niin perskaleen kallista.
Lähetetty: 14 Tammi 2007, 23:55
Kirjoittaja aurauskeppi
No huh mitä lukemia!
Mulla kun valkuainen rikkoo 15:n rajan niin tuntuu jo että kaikki on menny nappiin.
Vehnänviljely ei silti pelota, hyvin ovat pullajauhoksi kelvanneet tähän asti.
Lähetetty: 15 Tammi 2007, 12:53
Kirjoittaja kuokka
Agronautti kirjoitti:Hajakylvön ylivoimaa(ko)
Ei kylvetä hajalleen; koneena Kongskilde Multione proto.
3 tarvittaessa saman kokoista säiliötä.
Mukana kulkee 2 lannoitetta ja siemenet. Useesti Salpietari ja Y6.
Näin pääsen samalla säiliöllisellä tarvittaessa erilaisia kohteita..
Menneen kesän Kruunun valk 12% meillä!
Ei tosin lisälannoitusta eikä myöskään sateita montaa milliä kesä-heinäkuussa.
Mut eikös tuo ole just sitä typen tarkennusta; ei lisätä jos näyttää huonolta?
Lähetetty: 15 Tammi 2007, 20:22
Kirjoittaja Agronautti
Jari kirjoitti:
Ei,vaan lietelannan ja peltojen....
No joo, lietteellähän on pitempi vaikutusaika kuin rakeella.. ja kyllähän peltojen pitää kunnossa olla vehnän viljelyssä.. ja käytössä "ALL IN-kasvuohjelma™"
Mutta, mutta Wanhassa "Kasvinviljelijän Katekismuksessa" eli KÖPPÄ 2:ssa on vehnän osalta kirjoitettu että:
"Rivilannoitusta käytettäessä valkuaispitoisuus jää kuitenkin yleensä vastaavilla lannoitemäärillä hajalannoistusta matalammaksi..."
Ja kylvöstä:
"Nauhakylvössä valkuaispitoisuus näyttää muodostuvan hiukan korkeammaksi kuin rivikylvössä.."
Sama pätee kai myös tähän hajakylvöön...
Jari kirjoitti:
Hyvä että maksavat kunnolla valkuaisesta vaikka suurimman osan myynkin litisteeksi,voi niistä kuivatuista pyytää "oikeaa" hintaa kun kuivaaminen niin perskaleen kallista.
Oikea tonnihinta kovan valkuaisen vehnälle olisi valk% x 10+alv

eli valk 17%= 170€/ton , no ehkä se vois olla että sis. alv..