Näin meillä,avustusprosentti ja maksimiavustus per tila vuodessa:
Ammattiin liittyvä koulutus,50% maks.340€
Opintomatkat ulkomaille 25% maks.170e
Opintomatkat kotimaa 50% maks.170€
Messut,näyttelyt,yhteismarkkinointi (väh.2 yrittäjää) 50%, maks.420€
Viljavuustutkimus,lanta-analyysit 40%, maks.340€
Salaojasuunnitelmat,yhteishankkeet 50%(+10)
Jalostus-suunnitelmat 50%,maks.340€
ATK-suunnittelu ja kirjanpito-ohjelmat/päivitykset 50/35%, maks.420€
Metsätalous-suunnitelmat 1.01€/ha,maks 420€
Tilakäyntituki= Neuvojan tilakäynti esim. visu,likvi 50%, maks. 410€
SPV- kustannukset 100€, maks. 670€
Viljelysteiden kunnostaminen 25%, maks. 340€
Tilusvaihtokulut 50%, ,maks.340€
Peruskuivatus 25%, maks.340€
Nämä oli vuonna 2004,tänä vuonna aikalailla samat.
Maksu maksettua kuittia vastaan,pankin leima tms. todisteet menoista.
Miltäs kuulosti
Itte tykkään näistä,joka vuosi useampi kohta käytössä. Mukavia porkkanoita,ei suuria summia mutta sen verran että pitää viljelijöitä aktiivisena hakemaan tietoa/ohjaamaan toimintaa oikeaan suuntaan!
Nämä taitaa olla maaseutuasiamiehen (naisen) ansiota,on myöskin hommannut leader-rahaa tai pienyritystukea jos jollakulla hyviä liikeideoita. Maatalous-sihteerin osuutta en näiden tukien hommaamiseen tiedä mutta parempaa miestä siihen työhän tuskin on!!
Ilmapiiri vähintäänkin kohdallaan kaupungin puolesta
