Sivu 1/2
Tukitaso vuonna 2006
Lähetetty: 25 Maalis 2005, 13:36
Kirjoittaja Carnivor
Onko kellään muodostunut selvää kuvaa mikä tukitaso tulee olemaan ensi vuonna eli 2006? Eilisessä Maaseudun Tulevaisuudessa oli juttu tulevasta tilatuesta ja sen mukaan tilatuki on noin 50 euroa pienempi kuin nykyinen CAP-tuki. Tullaanko pudotusta kompensoidaan LFA- ja ympäristötuen korotuksilla ja missä määrin?
Lähetetty: 31 Maalis 2005, 13:07
Kirjoittaja jiipee
No ei kai siitä kukaan ole täysin perillä

Mutta jos lasket niin, että EU-tukia tullaan leikkaamaan n. 5 % vuodessa 2006 alkaen, niin aika oikeaan varmaan osut. Ei ne ainakaan nousemaan päin ole
Lähetetty: 20 Huhti 2005, 23:23
Kirjoittaja Jahavetti
Eikös kansallisissa ole vielä varaa nostaa?
Lähetetty: 31 Loka 2005, 22:46
Kirjoittaja aurauskeppi
Meinasin jo laittaa uuden topicin, mutta olihan täällä tämmöinen jo.
Tuli tilanne, että pitäisi tehdä vuokratarjous suht isosta alasta ja kovasti helpottaisi jos olisi varmuutta ensi vuoden tuloista.
Tosiasia: kenelläkään ei ole. On kyllä hauska tilanne. Kai se vuokra kolmosella pitää aloittaa.
Re: Tukitaso vuonna 2006
Lähetetty: 01 Marras 2005, 07:30
Kirjoittaja Twin
Carnivor kirjoitti:Onko kellään muodostunut selvää kuvaa mikä tukitaso tulee olemaan ensi vuonna eli 2006? Eilisessä Maaseudun Tulevaisuudessa oli juttu tulevasta tilatuesta ja sen mukaan tilatuki on noin 50 euroa pienempi kuin nykyinen CAP-tuki. Tullaanko pudotusta kompensoidaan LFA- ja ympäristötuen korotuksilla ja missä määrin?
Luultavasti vuonna 2007 Lfa ja Ympäristötukia tullaan hieman nostamaan, mutta samalla varsinkin ympäristötuen ehtoja tullaan kiristämään. Tukien nousu on kuitenkin epävarmaa koska niiden piiriin täytyy ottaa uusia peltolohkoja.
Suuntaus tulee olemaan pois CAP tuesta kohti kansallisia tukia.
Tämä on minun ARVIONI.
Lähetetty: 01 Marras 2005, 09:14
Kirjoittaja O.J.
Huoh, eilen olin kuuntelemassa tilatukihommaa. Ei ainakaan äkkisestään tunnu homma yksinkertaistuvan. homma on edelleen keskeneräinen, komissio ei ole hyväksynyt kaikkia pykäliä. Tarralappuhomma meni aika lailla ohi...
Vapaaehtoiosta viherkesantoa saa muuten käyttää hyödyksi...
Pellonvuokraajan kannattanee olla sopimatta mitään mahdollisten lisäosien korvauksesta.
Tämmöset luvut mulla ois tilatuen tasaosuuksista, tarkka määrä ei vielä selvillä, CAP-tukeenhan tuo vaikuttaa:
A: n.242€/ha
B-C1: n.194€/ha
C2-C4 n. 159.5€/ha
Lähetetty: 01 Marras 2005, 09:59
Kirjoittaja Make
Eilises Maaseudus oli juttu, että EU Komissio haluaa taas yksinkertaistaa maatalostukia. Mitähän siitä seuraa?

Lähetetty: 01 Marras 2005, 13:31
Kirjoittaja blenheim
Ihmettelen jos yksinkertaistavat. Joka vuosi tähän asti on ohjekirjaset ja vinkkivihkoset paksuuntuneet notta kohta ohittavat amerikkalaisten ylipainoindeksit ja normit.
Ja jos yksinkertaistamisella tarkoitetaan sitä, että pudotetaan jostain tuet pois niin ei ainakaan oikeilla jäljillä olla. Sokerijuurikas meni jo...
Lähetetty: 01 Marras 2005, 17:39
Kirjoittaja perfekt
Senverran yksinkertaista porukkaa nuo pykälien laatijat että tuskin onnistuu yksinkertaistaminen,,,,,
Tähän asti ainakin on tuntunut että vain koneiston pyörittämiseksi laaditaan mitä ihmellisempiä direktiiveejä jotta suojatyöpaikkojaan pitäville viran haltijoille riittää jotakin valvottavaa ja paperin pyöritystä virka-ajalla ja - palkalla.....
Re: Tukitaso vuonna 2006
Lähetetty: 15 Marras 2005, 16:30
Kirjoittaja Twin
Twin kirjoitti:Carnivor kirjoitti:Onko kellään muodostunut selvää kuvaa mikä tukitaso tulee olemaan ensi vuonna eli 2006? Eilisessä Maaseudun Tulevaisuudessa oli juttu tulevasta tilatuesta ja sen mukaan tilatuki on noin 50 euroa pienempi kuin nykyinen CAP-tuki. Tullaanko pudotusta kompensoidaan LFA- ja ympäristötuen korotuksilla ja missä määrin?
Luultavasti vuonna 2007 Lfa ja Ympäristötukia tullaan hieman nostamaan, mutta samalla varsinkin ympäristötuen ehtoja tullaan kiristämään. Tukien nousu on kuitenkin epävarmaa koska niiden piiriin täytyy ottaa uusia peltolohkoja.
Suuntaus tulee olemaan pois CAP tuesta kohti kansallisia tukia.
Tämä on minun ARVIONI.
No tänään selvisi, että ympäristötukea tullaan laskemaan 25-35% nykyisestä. 27-45€ per hehtaari tulee pudotusta vuonna 2007.
Tilatuki putoaa nykyisestä noin 50€.
Tukimenetykset vuonna 2007 yhteensä tulee olemaan 77-95€/ha verrattuna vuoteen 2004.
Re: Tukitaso vuonna 2006
Lähetetty: 15 Marras 2005, 19:53
Kirjoittaja Radon
Twin kirjoitti:Twin kirjoitti:Carnivor kirjoitti:Onko kellään muodostunut selvää kuvaa mikä tukitaso tulee olemaan ensi vuonna eli 2006? Eilisessä Maaseudun Tulevaisuudessa oli juttu tulevasta tilatuesta ja sen mukaan tilatuki on noin 50 euroa pienempi kuin nykyinen CAP-tuki. Tullaanko pudotusta kompensoidaan LFA- ja ympäristötuen korotuksilla ja missä määrin?
Luultavasti vuonna 2007 Lfa ja Ympäristötukia tullaan hieman nostamaan, mutta samalla varsinkin ympäristötuen ehtoja tullaan kiristämään. Tukien nousu on kuitenkin epävarmaa koska niiden piiriin täytyy ottaa uusia peltolohkoja.
Suuntaus tulee olemaan pois CAP tuesta kohti kansallisia tukia.
Tämä on minun ARVIONI.
No tänään selvisi, että ympäristötukea tullaan laskemaan 25-35% nykyisestä. 27-45€ per hehtaari tulee pudotusta vuonna 2007.
Tilatuki putoaa nykyisestä noin 50€.
Tukimenetykset vuonna 2007 yhteensä tulee olemaan 77-95€/ha verrattuna vuoteen 2004.
Pistäppäs vaikka jotain linkkiä tulemaan....
Lähetetty: 15 Marras 2005, 20:48
Kirjoittaja Twin
Lähetetty: 15 Marras 2005, 22:52
Kirjoittaja Radon
Tuohan on vaan kirjoitus, ei siis mitään päätöstä ole vielä tehty.
Lähetetty: 16 Marras 2005, 07:09
Kirjoittaja Twin
Juu ehdotus on vielä. Hyvin suurella todennäköisyydellä arvioimani tukipudotukset 2007 ovat realistisia. Tosin LFA tuki tai kansallinentuki voi nousta. Jos tällä hetkellä tekee investointeja, niin kannattaa huomioida tukien pudotus suurimman summan mukaan eli noin -100€ 2007.
Ympäristötuen piiriin on tulossa paljon uusia peltoja ja jos tukipottia vähänkin pudotetaan on arvioitu -25-35% täysin realistinen.
Lähetetty: 16 Marras 2005, 13:03
Kirjoittaja Jussi T.
-Justus- kirjoitti:Meinasin jo laittaa uuden topicin, mutta olihan täällä tämmöinen jo.
Tuli tilanne, että pitäisi tehdä vuokratarjous suht isosta alasta ja kovasti helpottaisi jos olisi varmuutta ensi vuoden tuloista.
Tosiasia: kenelläkään ei ole. On kyllä hauska tilanne. Kai se vuokra kolmosella pitää aloittaa.
Ei pidä. Jätä tarjous tekemättä, epätodennäköistä on kannattavuus tuolla summalla.