Sivu 1/1

Maatalousministerille sapiskaa..

Lähetetty: 21 Touko 2007, 11:36
Kirjoittaja Murtola_Lasse
Kun (oman pitäjän kasvatti) kävi heti ens alkuun siemenviljelijäin kukkarolla, ottamalla kansallisen siementuen pois (73 €/ha) vuoden 2006 sadolta mm. Saana, Voitto kotimaiselta lajikkeilta, vaikka määrärahoja jää käyttämättä.

Asiaan pitää heti saada korjaus jos aiotaan kotimaista sertifioitua siementä tuottaa.

Edellisen maatalousministerin saavutuksiin muistuu mieleen myös käynti kasvinviljelytilan kukkarolla :evil:

Lähetetty: 21 Touko 2007, 12:42
Kirjoittaja hogi
Eikö teidän kannattaisi ottaa sen verran mullikoita, ylämaankarjaa tms, että kotieläintilan eläinyksikkövaatimus täyttyisi?

Kotieläintila-status lisäisi tapauksessanne tukia pelkästään peltopuolelta n. 15000 euroa.

Re: Maatalousministerille sapiskaa..

Lähetetty: 21 Touko 2007, 13:07
Kirjoittaja Rubinjo
Murtola_Lasse kirjoitti:Kun (oman pitäjän kasvatti) kävi heti ens alkuun siemenviljelijäin kukkarolla, ottamalla kansallisen siementuen pois (73 ?/ha) vuoden 2006 sadolta mm. Saana, Voitto kotimaiselta lajikkeilta, vaikka määrärahoja jää käyttämättä.

Asiaan pitää heti saada korjaus jos aiotaan kotimaista sertifioitua siementä tuottaa.
Mistä tästä asiasta löytyy tarkempaa tietoa?

Re: Maatalousministerille sapiskaa..

Lähetetty: 21 Touko 2007, 21:47
Kirjoittaja teräsmies24E
Murtola_Lasse kirjoitti:Kun (oman pitäjän kasvatti) kävi heti ens alkuun siemenviljelijäin kukkarolla, ottamalla kansallisen siementuen pois (73 €/ha) vuoden 2006 sadolta mm. Saana, Voitto kotimaiselta lajikkeilta, vaikka määrärahoja jää käyttämättä.

Asiaan pitää heti saada korjaus jos aiotaan kotimaista sertifioitua siementä tuottaa.

Edellisen maatalousministerin saavutuksiin muistuu mieleen myös käynti kasvinviljelytilan kukkarolla :evil:
Vakavasti puhuen miksi MTK tuntuu olevan niin hampaaton ja toiseksi miksi kuluja ei voi siirtää hintaan mutta tässä asiassa voi olla suuririski siirtyä harmaaseen siemeneen..

Lähetetty: 21 Touko 2007, 21:53
Kirjoittaja 956XL
Sehän onkin aina kaikista suurin poru kun kasvinviljelytilallisten tukia
leikataan.. Silloin ei tietenkään haittaa kun leikkaukset koskee karjatilallisia..

Lähetetty: 21 Touko 2007, 23:45
Kirjoittaja Make
Tämä on todella epätasa-arvoinen leikkaus. Niiltä leikataan, joiden viljelemää lajiketta satuttaan viljelemään muissa EU maissa. Kyllä siemenviljelijät on tukensa ansainneet.
ps Olen maidontuottaja ja joskus menneisyydessä siemenviljelyäkin harjoittanut.

Lähetetty: 22 Touko 2007, 08:46
Kirjoittaja Hippo
Maanantain Maastul takasivulla juttu. Esim seitsemän hehtaaria Voitto-ohraa Ruotsissa vie tuen Suomessa 2270 hehtaarilta, kun tukea ei voi maksaa lajikkeille, joita viljellään muualla kuin Suomessa.
Kuulostaa todella reilulta, selvää pilkun nus...sta.

Lähetetty: 22 Touko 2007, 09:21
Kirjoittaja Jari
Make kirjoitti:Tämä on todella epätasa-arvoinen leikkaus. Niiltä leikataan, joiden viljelemää lajiketta satuttaan viljelemään muissa EU maissa. Kyllä siemenviljelijät on tukensa ansainneet.
ps Olen maidontuottaja ja joskus menneisyydessä siemenviljelyäkin harjoittanut.
Näin on. Mullekin tarjottu siemensopimuksien tekemistä mutta en katsonut kannattavaksi kun pitäisi investoida kuivaajaan sekä varastoihin. Eli ei mitään kullan vuolemista mutta olemassa olevalla kalustolla kyllä kannattaa vrt. tavanomainen viljely ja viljan myynti keskusliikkeelle. Jota en ymmärrä ollenkaan :)

Lähetetty: 22 Touko 2007, 21:46
Kirjoittaja ATH
hogi kirjoitti:Eikö teidän kannattaisi ottaa sen verran mullikoita, ylämaankarjaa tms, että kotieläintilan eläinyksikkövaatimus täyttyisi?

Kotieläintila-status lisäisi tapauksessanne tukia pelkästään peltopuolelta n. 15000 euroa.
Pistä vähän taustoja tuolle väitteelle.

Lähetetty: 24 Touko 2007, 21:15
Kirjoittaja hogi
Hakuoppaastahan sen voi laskea, reilu satku per ha

Lähetetty: 24 Touko 2007, 22:03
Kirjoittaja Make
Satkun saa lannanvastaanottosopimuksestakin ja paljon helpommalla.

Lähetetty: 25 Touko 2007, 08:10
Kirjoittaja viljanviljelijä
hogi kirjoitti:Eikö teidän kannattaisi ottaa sen verran mullikoita, ylämaankarjaa tms, että kotieläintilan eläinyksikkövaatimus täyttyisi?

Kotieläintila-status lisäisi tapauksessanne tukia pelkästään peltopuolelta n. 15000 euroa.

Jos aikoo hankkia lisätuloja tekemällä lisätöitä niin mieluummin menisin palkkatöihin. Voisi vuosiansiot nousta enemmän kuin 15000€ :wink:

Oikeasti: yhden tuotantosuunnan kannattavuusongelman ratkaisuksi ei kannata tarjota tuotantosuunnan vaihtoa. Se voi toimia yhdellä tilalla mutta ei ratkaise kokonaisuutta ja vilja- ja kotieläintilojen kohtalonyhteys on ilmeinen. Ilman toisiamme emme menesty.

Lähetetty: 26 Touko 2007, 09:03
Kirjoittaja Jussi T.
viljanviljelijä kirjoitti:

Jos aikoo hankkia lisätuloja tekemällä lisätöitä niin mieluummin menisin palkkatöihin. Voisi vuosiansiot nousta enemmän kuin 15000€ :wink:

Oikeasti: yhden tuotantosuunnan kannattavuusongelman ratkaisuksi ei kannata tarjota tuotantosuunnan vaihtoa. Se voi toimia yhdellä tilalla mutta ei ratkaise kokonaisuutta ja vilja- ja kotieläintilojen kohtalonyhteys on ilmeinen. Ilman toisiamme emme menesty.
Tätä paremmin en sano!!

Siemenviljelyn ongelmaan en näe nopeaa ratkaisua. Oman siemenen hinta on TOS-maksulla ryyditettynä noin 270€/tn alv0% (rahtilajittelu+peittaus) Ostan noin joka toinen vuosi uutta siementä, yleensä uutta lajiketta. Tälle keväälle hankitussa Vildessä ei ollut moitteen sijaa, mutta edellinen erä Edeliä oli aivan luokattoman huonoa.

Muuten make, lannan vastaanotossa siemenviljelyksille on riskinsä.