
Tuet 2005 A-alue €/ha
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1049
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Tuet 2005 A-alue €/ha
Tässä on koottuna tämän hetken tietoja peltopuolen tueista 2005 A-aluelta.


CAP maksatus aikaisintaan 1.12. Auts! Taitaa mennä lokakuussa lainanlyhennysten kanssa aika tiukalle. Toivottavasti ymp ja lfa perusosa tulee ajoissa.
Mutta mitäs nuo EU:n kokonaan maksamat tuet ovat, joita ilmoitetaan vähennettävän 3% tänä vuonna, 4% ensi vuonna ja 5% siitä eteenpäin. Onko se siis CAP tuki? LFA ja YMP käsittääkseni vain EU-osarahoitteisia? Onko nuo alennusprosentit aina edellisen vuoden tasosta, jolloin tulee korkoa koronpäälle vai vuoden 2004 tasosta? Tämä on nyt sitten vissiin sitä hintaa, joka joudutaan maksamaan, että uusille jäsenmaille pystytään maksamaan entistä korkeampaa tukea.
Millähän nämä yli 400 €/ha vuokraa tai yli 10000€/ha ostohintaa pellosta maksavat oikein laskevat selviävänsä? Tilatuki on ensi vuonna 50 € pienempi kuin nykyinen CAP ja sitten tulee vielä nuo alennusprosentit päälle.
Mutta mitäs nuo EU:n kokonaan maksamat tuet ovat, joita ilmoitetaan vähennettävän 3% tänä vuonna, 4% ensi vuonna ja 5% siitä eteenpäin. Onko se siis CAP tuki? LFA ja YMP käsittääkseni vain EU-osarahoitteisia? Onko nuo alennusprosentit aina edellisen vuoden tasosta, jolloin tulee korkoa koronpäälle vai vuoden 2004 tasosta? Tämä on nyt sitten vissiin sitä hintaa, joka joudutaan maksamaan, että uusille jäsenmaille pystytään maksamaan entistä korkeampaa tukea.
Millähän nämä yli 400 €/ha vuokraa tai yli 10000€/ha ostohintaa pellosta maksavat oikein laskevat selviävänsä? Tilatuki on ensi vuonna 50 € pienempi kuin nykyinen CAP ja sitten tulee vielä nuo alennusprosentit päälle.
Kyllä ne pärjää jopa noilla vuokra- ja ostohinnoilla.
Osa haluaa koneille lisä käyttöä ja jotkut tarvii lantalevitys maita.
Käytännössä homma menee niin että aluksi tarvii jostakin lisäpelimerkkejä jotka sitten myöhemmin tullee?? takaisin.
Näin toimii myös nykyään muutaman koneen urkoitsija, kaivuri tai metsäkone....
Uutta konetta tavallaan maksaa ne edelliset osittain maksetut koneet tuotoillaan....
Suunnilleen näin tuo oravanpyörä menee.
th
Osa haluaa koneille lisä käyttöä ja jotkut tarvii lantalevitys maita.
Käytännössä homma menee niin että aluksi tarvii jostakin lisäpelimerkkejä jotka sitten myöhemmin tullee?? takaisin.
Näin toimii myös nykyään muutaman koneen urkoitsija, kaivuri tai metsäkone....
Uutta konetta tavallaan maksaa ne edelliset osittain maksetut koneet tuotoillaan....
Suunnilleen näin tuo oravanpyörä menee.
th
Muuten tuo kämpänvuokrauskaan ei ole aina riskitöntä....
Tutulle sattui niin että vuokra jäi tulematta kolmelta kuukaudelta.
Meni katsomaan kalustettua huonettaan omilla avaimilla.
Kämppä oli sotkettu oikein kunnolla ja kalusteet pöllitty.
Eläimet sontineet ja syöneet seiniä.
Vuokralainen häipynyt jonnekin, kuuden tonnin kustannus arvio remontista.
Tutulle sattui niin että vuokra jäi tulematta kolmelta kuukaudelta.
Meni katsomaan kalustettua huonettaan omilla avaimilla.
Kämppä oli sotkettu oikein kunnolla ja kalusteet pöllitty.
Eläimet sontineet ja syöneet seiniä.
Vuokralainen häipynyt jonnekin, kuuden tonnin kustannus arvio remontista.
-
Rolle
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 29
- Liittynyt: 28 Huhti 2005, 20:22
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Juu ei ole, mutta ei voi keliäkään valita joten tasannee toinen toisiaan, vaikkei mitään 2kk vuokratakuuta maanviljelijällä olekaan..
Ja jos hinnat ovat jo nyt järjettömät, niin lienee toiveunta että pellon hinta vielä tulevaisuudessa nousisi. Asuntojen kanssa taas paljon todennäköisempää ellei nyt osta ihan jostain metsänkeskeltä. Joskin pelkkää mutua, kristallipallo kun on tällä hetkellä hukassa.
Ja jos hinnat ovat jo nyt järjettömät, niin lienee toiveunta että pellon hinta vielä tulevaisuudessa nousisi. Asuntojen kanssa taas paljon todennäköisempää ellei nyt osta ihan jostain metsänkeskeltä. Joskin pelkkää mutua, kristallipallo kun on tällä hetkellä hukassa.