Säilörehun korjuuajan jatkaminen
Lähetetty: 24 Kesä 2007, 15:36
Oletteko huomannut timotei-lajikkeilla eroja niiden tulemiselle valmiiksi korjattavaksi säilörehuksi vai onko suurempi merkitys maalajilla ja lohkon muilla ominaisuuksilla? Grinstad pitäisi olla hieman aikaisempi lajike, mutta käytännössä...?
Koiranheinä tulee hieman aikaisemmin korjattavaksi, mutta kerkiääkö timotei heti perään vai jääkö liian "nuoreksi"?
Apilat antanevat eniten jatkoaikaa korjuuseen. Nurmi/rehunadat?
Lannoitus aika(kylvämisestä->korjuu)?
Nämähän tietenkin on riippuvaisia tilan tarvitsemasta rehun D-arvosta yms., mutta siinä vaiheessa, kun siirrytään käyttämään urakoitsijaa säilörehun korjuussa, tulee korjuuajan optimointi joskus kärsimään jos kaikilla asiakkailla samat tavoitteet rehun suhteen. Pyöröpaalit saadaan tietenkin lohkokohtaisesti, mutta jos tarkoitus tehdä kaikki yhtäaikaa samaan varastoon 1-2 päivänaikana laskee D-arvo väkisin viimeisille tilalle. Pitääkö tämä vain hyväksyä työn helpottamisen kustannuksena vai onnistuuko lajikkeilla kikkailla korjuuaikaa pitemmäksi? (Konerikkoja ja sään aiheuttamia viivästyksiä ei sitten ole.)
Koiranheinä tulee hieman aikaisemmin korjattavaksi, mutta kerkiääkö timotei heti perään vai jääkö liian "nuoreksi"?
Apilat antanevat eniten jatkoaikaa korjuuseen. Nurmi/rehunadat?
Lannoitus aika(kylvämisestä->korjuu)?
Nämähän tietenkin on riippuvaisia tilan tarvitsemasta rehun D-arvosta yms., mutta siinä vaiheessa, kun siirrytään käyttämään urakoitsijaa säilörehun korjuussa, tulee korjuuajan optimointi joskus kärsimään jos kaikilla asiakkailla samat tavoitteet rehun suhteen. Pyöröpaalit saadaan tietenkin lohkokohtaisesti, mutta jos tarkoitus tehdä kaikki yhtäaikaa samaan varastoon 1-2 päivänaikana laskee D-arvo väkisin viimeisille tilalle. Pitääkö tämä vain hyväksyä työn helpottamisen kustannuksena vai onnistuuko lajikkeilla kikkailla korjuuaikaa pitemmäksi? (Konerikkoja ja sään aiheuttamia viivästyksiä ei sitten ole.)