Sivu 1/2
Mitä otettava huomioon,kun on ostamassa lautasniittokonetta?
Lähetetty: 30 Kesä 2007, 09:03
Kirjoittaja Pekka
Tarvitsen lautasniittokonetta entisten viljelysmaiden ja tienvarsien siistimiseen. Käytettyä etsin. Varmaan rataskone pitää olla, jotta menee myös pajukot. Mitä vikoja näissä koneissa esiintyy? Onko hyviä merkkejä ja malleja kenelläkään mielessä?
Lähetetty: 30 Kesä 2007, 09:39
Kirjoittaja aksu
Jos uutta meinaat nii nää teko/samasz on varmaan halvimmasta päästä.
Ja ratasvetonen sen todella täytyy olla, itte tein sen virheen et otin hihna koneen ja vähän pelottaa et koskahan hihna hyppää pois ku ajaa tienvarsia..
Lähetetty: 30 Kesä 2007, 11:06
Kirjoittaja 956XL
Joo ainakin kannattaa pysyä kaukana näistä suomessa tehdyistä hihnavetoisista lautasniittokoneista...

Lähetetty: 30 Kesä 2007, 11:30
Kirjoittaja hogi
956XL kirjoitti:Joo ainakin kannattaa pysyä kaukana näistä suomessa tehdyistä hihnavetoisista lautasniittokoneista...

Pohjalainen erikoisteräs = Fe37
Lähetetty: 30 Kesä 2007, 13:00
Kirjoittaja perfekt
Eteläsuomen pajat käyttää jo jossainkohtaa rekenteita fe52 sta
Silti kaukana euroopan valmistajien materiaaleista
Lähetetty: 01 Heinä 2007, 14:09
Kirjoittaja khd
perfekt kirjoitti:Eteläsuomen pajat käyttää jo jossainkohtaa rekenteita fe52 sta
Silti kaukana euroopan valmistajien materiaaleista
Varmaan jostain puretuista romuista saaneet runkorautaa!!

Lähetetty: 01 Heinä 2007, 21:22
Kirjoittaja ttl575
956XL kirjoitti:Joo ainakin kannattaa pysyä kaukana näistä suomessa tehdyistä hihnavetoisista lautasniittokoneista...

Samaa mieltä. Tuonko muistaa, niin on jo puolessa välissä onnistunutta hankintaa.
Lähetetty: 01 Heinä 2007, 22:41
Kirjoittaja nuffieldmaster
Minulle tarjottiin POMO lautasniittokonetta hintaan 20€. Vikainen se on, eli lautaspalkki kulunut loppuun ja ruoste raiskannut loput. Hihna jonkinlainen (paljonko sellainen maksaa?) laakerit ja siivat hyvät. Periaatteessa ihan pikkulaitolla saa kai kohtuu koneen 4-5ha:n niittoon kun huoltaa koneen?
Eli kannattaako tuo hakea kotiin? Hinnat nettikoneessa kumminkin 500-600€ väliä
Mitenhän vaikea se palkki on rakentaa? Oli pusikossa, joten en tarkempaan nähnyt alle.
Tuo hihna on kuulemma aika kallis? 50-150€?
mitä luulette, voittaako aroksen sormikoneen luotettavuudessa?
Lähetetty: 01 Heinä 2007, 22:56
Kirjoittaja Make
Ei vastaa luotettavuudessa mutta lakoheinä katkeaa paremmin.
Lähetetty: 02 Heinä 2007, 07:06
Kirjoittaja Wesku
nuffieldmaster kirjoitti:Minulle tarjottiin POMO lautasniittokonetta hintaan 20€. Vikainen se on, eli lautaspalkki kulunut loppuun ja ruoste raiskannut loput. Hihna jonkinlainen (paljonko sellainen maksaa?) laakerit ja siivat hyvät. Periaatteessa ihan pikkulaitolla saa kai kohtuu koneen 4-5ha:n niittoon kun huoltaa koneen?
Eli kannattaako tuo hakea kotiin? Hinnat nettikoneessa kumminkin 500-600€ väliä
Mitenhän vaikea se palkki on rakentaa? Oli pusikossa, joten en tarkempaan nähnyt alle.
Tuo hihna on kuulemma aika kallis? 50-150€?
mitä luulette, voittaako aroksen sormikoneen luotettavuudessa?
Annoin omani kahvipaketilla pois, vaikka ruostekaan ei ollut vielä raiskannut. On se niin s..t.nan kamala vehje, kun niitä remmejä pitää koko ajan vaihtaa. Jos nyt kumminkin haet, niin aja käsikaasulla ja vähän hiljempaa kuin mitä järki muuten sanoo. Jos hihna on liian kireällä, se kuumiaa ja katkee. Jos taas löysällä, se luistaa ja katkeaa. Nykyään ajelen niittomurskaimen ohella Wärtsilä/Esan sormikoneella pientareet ja aidanaluset. Kukahan siihen suunnittelisi ns. sivusiirron, että voisi ajaa jo tehtyjen aitojen alta paalujen välit? (Ja tod. näk. paalut myös...

)
Sanoisin että hihnaveto käy, kunhan sitä ei ole palkissa. Siellä _pitää_ olla hammaspyöräveto.
Lähetetty: 02 Heinä 2007, 08:40
Kirjoittaja aksu
Wesku kirjoitti:
Sanoisin että hihnaveto käy, kunhan sitä ei ole palkissa. Siellä _pitää_ olla hammaspyöräveto.
No ei se tuossa alle 10ha ole väliä, ainakaan tempossa. Ei mul oo mitään ongelmaa ollu, vaikka välillä hirvittääkin ajella pajuja ja koivuja poikki. Kotimaisista vehkeistä sanon sen että kaverilla on pomo toiminu hyvin myös, kuhan se vaihto ne hihnat ostettaessa. Hihnoja täytyy tarkkailla ja säätää, mikä vaatii taitoa.
Lähetetty: 02 Heinä 2007, 08:41
Kirjoittaja Pekka
Millainen niittokone on Tempo 190 Agri-Kymi? Myyjät suu vaahdossa kehuvat. Mikä lie totuus?
Lähetetty: 02 Heinä 2007, 08:53
Kirjoittaja Murtola_Lasse
TEMPO LAUTASNIITTOKONE KDN-210 Työleveys, cm...tarve, hv (voa 1000 r/min) .. 27 Vankkarakenteinen TEMPO-lautasniittokone on edullinen ja tehokas vaihtoehto niittokoneeksi...
http://www.agrikymi.fi/fi/maatalous/tem ... tokonekdn2
Meillä on samalainen jolla ajetaan viherkesantoja ja tienvierustoja, menee vesakotkin nurin, leikkaa myös pystyasennossa.
Lähetetty: 02 Heinä 2007, 11:27
Kirjoittaja aksu
Pekka kirjoitti:Millainen niittokone on Tempo 190 Agri-Kymi? Myyjät suu vaahdossa kehuvat. Mikä lie totuus?
Nii se leveys on 185 itseasiassa. Rattaita ei oo, mutta hintakin kohallaan. Voi pyörittää myös ylhäällä kuten Murtolan isompaakin rataskonetta. Vaihtelevia kesantoja oon niitelly sillä.
Nyt kuitenkin perun kaikki kehuni ko. koneesta. Kulmavaihde meni rikki alle 30ha niiton jälkeen. Öljyt teräpalkkiin, kiva homma saada hihna kuivaksi. Kone kuitenkin 2v vanha, eli ei takuita tunneta.
Lähetetty: 02 Heinä 2007, 16:27
Kirjoittaja O.J.
nuffieldmaster kirjoitti:Minulle tarjottiin POMO lautasniittokonetta hintaan 20€. Vikainen se on, eli lautaspalkki kulunut loppuun ja ruoste raiskannut loput. Hihna jonkinlainen (paljonko sellainen maksaa?) laakerit ja siivat hyvät. Periaatteessa ihan pikkulaitolla saa kai kohtuu koneen 4-5ha:n niittoon kun huoltaa koneen?
Eli kannattaako tuo hakea kotiin?
Unohda. Hihna aika hidas vaihdettava ja jos yksikin laakeri on huono, niin hihna kuluu uusiin aika hiton äkkiä. Hihna taitais pitää aika löysällä, kierrokset korkealla ja ajonopeus pienenä. Itellä 185 Nokka, siinä hihna kuulemma hiukan parempi, vaikka sitä on saanut vähäisillä niitoilla vaihtaa turhan monta kertaa...
Yks vaihtoehto vois olla näitä suht loppuun ajettuja 240 niittomurskaimia ja kun niistä pudottaa murskaimen pois, niin loppukonehan on jo kevyt. Teräpalkki noissa sit aina arvoitus
