Yksityistien läpiajo
Valvoja: Farmari-ryhmä
Yksityistien läpiajo
GPS laitteet on ohjanneet liikennettä yksityiteille. Kiinteistöni vierestä kulkeva yksityistie on saanut lisää käyttöä 20m3 sorayhdistelmien alettua käyttää tietä läpiajoon. Ajoneuvojen nopeus ylittää tien 60 km/h rajoituksen ja asunnon ikkunaverhot heiluvat tärinästä. Miten läpiajoliikennettä voi rajoittaa, vaatiiko esim. läpiajon kuormaautolla kieltävien merkkien asettaminen tien päihin suuren byrokratian? Läpiajon kielto ei sanottavisti lisäisi soran kuljetusmatkaa. Voiko läpiajajilta laskuttaa kuljetusmaksua ja miten?
- vilkku14
- Luokka: yli 200 hv
- Viestit: 269
- Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:09
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Jos tie on ihan täysin oma, niin voit sulkea kuorma-autoilta tien niin kuin parhaaksi näet!
Jos kyseessä on tiehoitokunta, niin ei muuta kuin kokous pystyyn jossa päätetään asiasta!
http://www.laki24.fi/ymas-tiet-yksityistie.html
http://www.lakineuvo.fi/lakineuvonet/in ... &Itemid=42
Yksityistie ja jokamiehen oikeudet
01.01.2007
Yksityisteiden varrella asuu Suomessa noin puoli miljoonaa ihmistä. Lisäksi noin 160 000 kesämökille kulku tapahtuu yksityisteitä pitkin.Yksityisteitä saavat satunnaisesti käyttää jokamiehen oikeuden nojalla muutkin kuin tieosakkaat. Jokamiehen oikeudet sallivat liikkumisen tiellä kävellen ja pyöräillen.
Autoilu ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Siksi tieosakkaat tai tiekunta voivat yleisesti kieltää moottoriajoneuvoilla tapahtuvan tiekäytön niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Lakimuutoksen myötä kielto voidaan kohdistaa myös ratsastajiin ja hevosajoneuvoihin.
Tien tilapäiseen käyttämiseen toimitsija tai hoitokunta voi antaa luvan. Säännöllisen käyttämiseen luvan antaa tiekunnan kokous tai osakkaat yhdessä. Luvan myöntämisestä voidaan periä maksu.
Yksityistien käyttämistä ei saa rajoittaa, jos sen rakentamiseen tai kunnossapitoon on käytetty julkisia varoja. Säännölliseen tai selvästi kustannuksia lisäävään toimintaan tarvitaan kuitenkin tässäkin tapauksessa erillinen lupa.
Jos kyseessä on tiehoitokunta, niin ei muuta kuin kokous pystyyn jossa päätetään asiasta!
http://www.laki24.fi/ymas-tiet-yksityistie.html
http://www.lakineuvo.fi/lakineuvonet/in ... &Itemid=42
Yksityistie ja jokamiehen oikeudet
01.01.2007
Yksityisteiden varrella asuu Suomessa noin puoli miljoonaa ihmistä. Lisäksi noin 160 000 kesämökille kulku tapahtuu yksityisteitä pitkin.Yksityisteitä saavat satunnaisesti käyttää jokamiehen oikeuden nojalla muutkin kuin tieosakkaat. Jokamiehen oikeudet sallivat liikkumisen tiellä kävellen ja pyöräillen.
Autoilu ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Siksi tieosakkaat tai tiekunta voivat yleisesti kieltää moottoriajoneuvoilla tapahtuvan tiekäytön niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Lakimuutoksen myötä kielto voidaan kohdistaa myös ratsastajiin ja hevosajoneuvoihin.
Tien tilapäiseen käyttämiseen toimitsija tai hoitokunta voi antaa luvan. Säännöllisen käyttämiseen luvan antaa tiekunnan kokous tai osakkaat yhdessä. Luvan myöntämisestä voidaan periä maksu.
Yksityistien käyttämistä ei saa rajoittaa, jos sen rakentamiseen tai kunnossapitoon on käytetty julkisia varoja. Säännölliseen tai selvästi kustannuksia lisäävään toimintaan tarvitaan kuitenkin tässäkin tapauksessa erillinen lupa.
- sirkussonni
- Luokka: >500hv
- Viestit: 741
- Liittynyt: 28 Helmi 2007, 16:46
- Paikkakunta: Varsinaisesti Suomesta
Yritetään tarkentaa.Ei kunnanaputietä voi sulkea satunnaisilta kulkijoilta.
Käsitykseni on,että sellaisen ajon joka vaurioittaa tietä voi kieltää tai määrätä käyttömaksun ajolle.Käsittääkseni tien rikkoja on velvollinen korjaamaan myös aiheuttamansa vahingot (esim.metsäyhtiöt).Eri asia on sitten miten saa sovussa hoidettua neuvottelut.
Mutta jos nyt esim. alkaa soranajoralli läpi yksityistien niin sen voi kyllä pysäyttää,ainakin meidän kulmilla sorayrittäjät eivät käytännössä aja läpi vaurioherkkien yksityisteiden muuta kuin luvalla/poikkeustapauksissa.
Toivottavasti asia valkeni edes hiukan...
km
Käsitykseni on,että sellaisen ajon joka vaurioittaa tietä voi kieltää tai määrätä käyttömaksun ajolle.Käsittääkseni tien rikkoja on velvollinen korjaamaan myös aiheuttamansa vahingot (esim.metsäyhtiöt).Eri asia on sitten miten saa sovussa hoidettua neuvottelut.
Mutta jos nyt esim. alkaa soranajoralli läpi yksityistien niin sen voi kyllä pysäyttää,ainakin meidän kulmilla sorayrittäjät eivät käytännössä aja läpi vaurioherkkien yksityisteiden muuta kuin luvalla/poikkeustapauksissa.
Toivottavasti asia valkeni edes hiukan...
km
Yksityistien käytöstä perittävissä maksuissa on melko selkeä logiikka: mitä enemmän tien käyttö rasittaa tietä, sen enemmän maksat.
Tuommoiselle sorarallille on ihan perusteltua määrätä sorankuljetusmaksu € / tonni yhdistelmän kokonaispainon mukaan laskettuna ja jos tarkkoja ollaan, niin myös tyhjästä yhdistelmästä pitää laskuttaa. Tämä siis jos tietä kuluttava käyttäjä ajaa soraa jollekin muulle kuin tien osakkaalle, silloinhan tien käytön maksaa tien osakas yksikkömaksussaan.
Yhdistelmien ajon tietä pitkin voi rajoittaa myös painorajoitusmerkillä, päätöksen siitä tekee ymmärtääkseni tiekokous ja päätös kai pitänee hyväksyttää kunnan viranomaisilla ennenkuin merkin saa pystyttää avustettavalle tielle.
Tuommoiselle sorarallille on ihan perusteltua määrätä sorankuljetusmaksu € / tonni yhdistelmän kokonaispainon mukaan laskettuna ja jos tarkkoja ollaan, niin myös tyhjästä yhdistelmästä pitää laskuttaa. Tämä siis jos tietä kuluttava käyttäjä ajaa soraa jollekin muulle kuin tien osakkaalle, silloinhan tien käytön maksaa tien osakas yksikkömaksussaan.
Yhdistelmien ajon tietä pitkin voi rajoittaa myös painorajoitusmerkillä, päätöksen siitä tekee ymmärtääkseni tiekokous ja päätös kai pitänee hyväksyttää kunnan viranomaisilla ennenkuin merkin saa pystyttää avustettavalle tielle.