Sivu 1/2
Vuokrapellon verotus?
Lähetetty: 05 Elo 2007, 16:13
Kirjoittaja Thebe
Olen vuokraamassa 47ha peltojani eläköitymisen alla. Minkälaisen veron joudun maksamaan saamastani vuokratuloista?
Samaan hengenvetoon voisin tiedustella mikä olisi sopiva vuokrahinta pirkanmaalla hyvälle ja hoidetulle peltomaalle kun vuokraan kuuluu myös kuivurin ja muiden laitteiden käyttö omakustanne hintaan?
Lähetetty: 05 Elo 2007, 18:11
Kirjoittaja O.J.
Väärä tieto poies...
Oletin että on samalla viivalla asunnonvuokratulojen kanssa.
Lähetetty: 05 Elo 2007, 18:41
Kirjoittaja turkki
O.J. kirjoitti:Pääomatuloa, eli kiinteä 28%.
Käsittääkseni asia ei ole niin. En nyt ihan 100% varma kuitenkaan ole. Olen ollut siinä uskossa että viljelysmaan vuokratulo on maatalouden tuloa, ja se jaetaan nettovarallisuuden perusteella pääoma- ja ansiotuloksi ihan kuten aktiiviviljelijälläkin. Verottajan kannalta on ihan sama, onko maatalouden tulot viljan tai lihan myynnistä vaiko pellon vuokraamisesta. Vuokranantajan on siis joka vuosi jätettävä maatalouden veroilmoitus vaikka ei enää harjoittaisikaan viljelyä.
Lähetetty: 05 Elo 2007, 19:06
Kirjoittaja ATH
Viljelysmaan vuokratulo verotetaan maatalouden tuloverolain mukaan ansiotulona. Vastaavasti esimerkiksi asuinhuoneiston vuokra, arvopapereiden tuotto ja metsän myynti taas verotetaan pääomatulona.
Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.
Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Lähetetty: 06 Elo 2007, 10:50
Kirjoittaja SS
ATH kirjoitti:
Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.
Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Juu ei nähtävästi ole kilpailtuja vuokramarkkinoita siellä tai sitten on vuokramies senverta pahansisuinen ettei kukaan paikkakunnalla uskalla tehdä toista tarjousta.
Tuossa yksi inkoolainen isäntä vuokrasi täällä Lohjalla sarkaojitettua vedenvaivaamaa metsän varjostamaa peltoa noin 25 ha , eikä 300 euroa riittänyt (piti antaa suljetussa kirjekuoressa, ja yli kymmenenkös meitä oli) . Viljaa näkyy nytkin olevan.
Tietty jos vuokramies on kunnanvaltuustossa, tms. etuja jakelevassa luottamusvirassa, luonnollisesti vuokrahinnat silloin ovat merkittävästi alemmat. Mutta kunhan pikkukunnat yhdistyvät isompiinsa, tämä vaikutus vähenee. Ja se on hyvä.
Siis jos et itse viitsi maksaa, annatko vinkkiä minulle sitten kun vuokrasopimuksesi alkaa olla lopuillaan, että missä kyseisen pellon omistaja lymyilee.
-SS-
Lähetetty: 06 Elo 2007, 14:09
Kirjoittaja Jussi T.
SS kirjoitti:ATH kirjoitti:
Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.
Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Juu ei nähtävästi ole kilpailtuja vuokramarkkinoita siellä tai sitten on vuokramies senverta pahansisuinen ettei kukaan paikkakunnalla uskalla tehdä toista tarjousta.
Tuossa yksi inkoolainen isäntä vuokrasi täällä Lohjalla sarkaojitettua vedenvaivaamaa metsän varjostamaa peltoa noin 25 ha , eikä 300 euroa riittänyt (piti antaa suljetussa kirjekuoressa, ja yli kymmenenkös meitä oli) . Viljaa näkyy nytkin olevan.
Tietty jos vuokramies on kunnanvaltuustossa, tms. etuja jakelevassa luottamusvirassa, luonnollisesti vuokrahinnat silloin ovat merkittävästi alemmat. Mutta kunhan pikkukunnat yhdistyvät isompiinsa, tämä vaikutus vähenee. Ja se on hyvä.
Siis jos et itse viitsi maksaa, annatko vinkkiä minulle sitten kun vuokrasopimuksesi alkaa olla lopuillaan, että missä kyseisen pellon omistaja lymyilee.
-SS-
Täällä näitä 'yrittäjiä' riittää

Lähetetty: 06 Elo 2007, 14:22
Kirjoittaja SS
Jussi T. kirjoitti:SS kirjoitti:ATH kirjoitti:
Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.
Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
.....
Siis jos et itse viitsi maksaa, annatko vinkkiä minulle sitten kun vuokrasopimuksesi alkaa olla lopuillaan, että missä kyseisen pellon omistaja lymyilee.
-SS-
Täällä näitä 'yrittäjiä' riittää

Aina pitää käyttää tilaisuus hyväkseen.

Itse asiassa, eläkeikä poistaa monelta viljelijältä pinta-alatuista leijonanosan, ja jos jatkajaa ei ole, on pellon vuokraaminen toimiva ratkaisu: Tekee työt niin kuin ennenkin, nuorempi viljelijä toimii lähinnä vain tukibulvaanina ja saa siitä välistäkin hiukan. Ja helpottaa luopumisen tuskaa. Tässä kylälläkin maansa myynyt isäntä kävi vuosikaudet surumielisen näköisenä peltojaan katsomassa, kun ei voinut olla rauhassa puintiajan tullen...
-SS-
Lähetetty: 06 Elo 2007, 21:17
Kirjoittaja ATH
Viljasta jäänee ilman palkkavaatimusta ja pellon kustannuksia kuuleman mukaan keskimääräisesti n. 500€
Siitä sitten makselet vuokrat. Loppu onkin sitten tuloa.
400€ kuulee maksetun useinkin.
Jäähän siitä sitten vielä aimo tukko rahaa.
Tuo nyt oli tuommoista tuulesta temmattua.
Itsellä on taloushallinto Vakalla, mutta myös Wisussa on katelaskenta. Riippuu aikalailla miten muuttujat antaa niihin. Mietin tänään sellaista, että meneeköhän se päisin, että antaa Wisun arvioida oletuksilla koneiden ,kaluston ja rakennusten yms.kustannukset, eikä merkitse huolto ja korjaus työtunteja palkkavaatimukseksi, vaan pelkästään suoranaisen maataloustyön.
Oletuksilla on tullut pelattua.
Tuo vuokrahomman kannattavuus selviää Wisussa antamalla "pellon kustannus" kohtaan vuokrahinta.
Kannattaa kokeilla koko pinta-alalle vuokrahintaa, jolloin totuus paljastuu.
250€ / ha nousee aika monella tukka pystyyn, kun sen näin tekee.
Lähetetty: 07 Elo 2007, 18:54
Kirjoittaja SS
ATH kirjoitti:
.......
250€ / ha nousee aika monella tukka pystyyn, kun sen näin tekee.
Et sitten kuitenkaan malttanut luopua niistä vuokramaista ?
-SS-
Lähetetty: 07 Elo 2007, 19:45
Kirjoittaja ATH
Niinpä

Lähetetty: 20 Elo 2007, 18:03
Kirjoittaja ATH
Tänään siihen viidensadan maagiseen vuokrahintaan törmäsin. Eräs tuttu kertoi vuokranneensa kaikki 52 hehtaariansa 500 e hinnalla per ha. Oli tohkeissaan, että saa nyt enemmän kuin silloin kun itse viljeli, eikä tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Tipahtaa kuitenkin 26000 e tilille maataloustuloa vuodessa.
Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
Lähetetty: 22 Elo 2007, 09:10
Kirjoittaja SS
ATH kirjoitti:Tänään siihen viidensadan maagiseen vuokrahintaan törmäsin. Eräs tuttu kertoi vuokranneensa kaikki 52 hehtaariansa 500 e hinnalla per ha. Oli tohkeissaan, että saa nyt enemmän kuin silloin kun itse viljeli, eikä tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Tipahtaa kuitenkin 26000 e tilille maataloustuloa vuodessa.
Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
Totanoi, paljonkos olisi kerrallaan viljeltävissä ja voiko vuokrata kalustoineen ?
-SS-
Lähetetty: 22 Elo 2007, 09:59
Kirjoittaja Rubinjo
ATH kirjoitti:Tänään siihen viidensadan maagiseen vuokrahintaan törmäsin. Eräs tuttu kertoi vuokranneensa kaikki 52 hehtaariansa 500 e hinnalla per ha. Oli tohkeissaan, että saa nyt enemmän kuin silloin kun itse viljeli, eikä tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Tipahtaa kuitenkin 26000 e tilille maataloustuloa vuodessa.
Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
Jos on kastelumahdollisuus ja pH:t kunnossa toi summa tärähtää välittömästi tiskiin. Ainakin Sauvon suunnalta yks viljelijä maksaa mieluusti...
Lähetetty: 22 Elo 2007, 17:22
Kirjoittaja ATH
Kyllä onki on nyt otilla ja varovainen tiedustelu on pistetty asiasta.
Lähetetty: 22 Elo 2007, 19:23
Kirjoittaja SS
Rubinjo kirjoitti:
Jos on kastelumahdollisuus ja pH:t kunnossa toi summa tärähtää välittömästi tiskiin. Ainakin Sauvon suunnalta yks viljelijä maksaa mieluusti...
Juu jos on ennestään melko paljon maata niin joku 50 ha uppoaa siihen mukaan helposti. Ja jos satotasot on mitä nykyään eturivin viljelijöillä on, jää viljelijällekin vielä tuosta.
Totta on, että pinta-alatuet valuvat tällä tavalla lähinnä vuokranantajien taskuun, niinhän sitä on jo pitempään puhuttu.
Viljanhinnan alhaisuutta on tässä vuosikaudet kauhisteltu, nyt kun hinnat ovat merkittävästi korkeammat, ei kukaan ihmettele sitä, että esim. 1000 hehtaarilta voi tulla viljan hinnanlisän ansiosta 100000 lisätuottoa.
-SS-