Nanoteknologian tulevaisuus

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

phsalo
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2006, 23:15
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Nanoteknologian tulevaisuus

Lukematon viesti Kirjoittaja phsalo »

Viimeisten vuosien aikana nanoteknologia on ollut valtavan kiinnostuksen kohteena. Eikä mikään ihme, sen verran "ihmeelliseltä" vaikuttaa.

Nanoteknologialta odotetaan paljon, koska sitä voidaan hyödyntää lähes millä alalla tahansa. Nanoteknologian avulla tehdään nykyään jo esimerkiksi pinnoitteita, joita käytetään itsepuhdistuvissa ikkunalaseissa ja elektroniikkateollisuuden komponenteissa. Teknologiaa hyödynnetään myös diagnostiikassa, antureissa ja sensoreissa sekä maalien valmistuksessa, kosmetiikassa ja prosessiteollisuudessa.

Herää paljon mielenkiintoisia kysymyksiä.. Mitä mahdollisuuksia nanoteknologia maataloudelle tulevaisuudessa tarjoaa? Mihin kaikkeen sitä voi soveltaa? Mikä sen merkitys on alalle? Itseäni ainakin kiinnostaisi itsestään puhdistuva puimuri. :D Kemirakin voisi kehittää lannoitteen josta ei aiheutuisi mitään haittaa ympäristölle. :roll:
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Mistään mitään ymmärtämättä...

-vaikka muutkin koneet itsestään puhdistuviksi. Nimimerkillä tänään lietekalustoa pessyt.
-kulumattomat aurankärjet, äkeen piikkien kärkilaput yms.
-itsestään täyttyvä lompakko, nyt se ei oikein pelaa. Siinä varmaan suunnanvaihtaja juminut pakille tai jotain.
-saasteettomat poltto- ja voiteluaineet.

Nää parin vuoden välein jatkuvat navetat on jo keksitty.
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 15:22
Paikkakunta: Pori

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

O.J. kirjoitti: -itsestään täyttyvä lompakko
Tää saa jo mutkin innostumaan :D
Avatar
marklain
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 383
Liittynyt: 17 Kesä 2005, 11:48
Paikkakunta: Salon Seutu

Lukematon viesti Kirjoittaja marklain »

Lähinnä nanoteknologia on tuttuja asioita pienemmässä mittakaavassa.

En nyt heti keksi mitään mihin nanotekniikkaan voisi hyödyntää maataloudessa, niinkun sillai järkevästi.

Logiikkaa sitten kyllä voi lisätä ja kehittää esim. itsestään säätyviin puimureihin ja kuivureihin.
phsalo
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2006, 23:15
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Lukematon viesti Kirjoittaja phsalo »

marklain kirjoitti:Logiikkaa sitten kyllä voi lisätä ja kehittää esim. itsestään säätyviin puimureihin ja kuivureihin.
Olen ihmetellyt miksi vielä nykyäänkin kuivureiden automatiikka perustuu viljan kosteusprosentin sijasta poistolämpötilan mittaukseen..
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

phsalo kirjoitti:
marklain kirjoitti:Logiikkaa sitten kyllä voi lisätä ja kehittää esim. itsestään säätyviin puimureihin ja kuivureihin.
Olen ihmetellyt miksi vielä nykyäänkin kuivureiden automatiikka perustuu viljan kosteusprosentin sijasta poistolämpötilan mittaukseen..
Sillä saadaan laajempi mittaustulos, kuin jos otettaisiin pienestä kohdasta kuivattavaa viljaa näyte. Lisäksi kosteus anturit ovat epätarkkoja varsinkin jos hintaluokka on edullinen.
phsalo
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2006, 23:15
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Lukematon viesti Kirjoittaja phsalo »

Radon kirjoitti:Sillä saadaan laajempi mittaustulos, kuin jos otettaisiin pienestä kohdasta kuivattavaa viljaa näyte. Lisäksi kosteus anturit ovat epätarkkoja varsinkin jos hintaluokka on edullinen.
No onhan se kyllä noinkin.. Pitäisi saada samaan aikaan pieniä näytteitä monesta kohtaa erää..
Avatar
Auts
Luokka: >500hv
Viestit: 800
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 17:47
Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

Jorma kirjoitti:
O.J. kirjoitti: -itsestään täyttyvä lompakko
Tää saa jo mutkin innostumaan :D
Kelpaisi minullekin.
maapakka
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 18:51
Paikkakunta: Raisio

Lukematon viesti Kirjoittaja maapakka »

phsalo kirjoitti:
marklain kirjoitti:
Olen ihmetellyt miksi vielä nykyäänkin kuivureiden automatiikka perustuu viljan kosteusprosentin sijasta poistolämpötilan mittaukseen..
Lämpötilan mittaus on halpa ja jokseenkin varmatoiminen indikaattori viljan kosteudelle. Suora kosteuden mittaus on kalliimpi toteuttaa, enemmän vikaherkkä ja vaatisi lisätietoja mm. hehtolitrapainosta, viljalajista jne.
Vastaa Viestiin