Yksinkertainen kylvökoneen täyttölaite
Valvoja: Farmari-ryhmä
Yksinkertainen kylvökoneen täyttölaite
Eli kertokaas ny mikä olis yksinkertaisin ja vähän kustannuksia sitova hankinta jotta sais suursäkistä täytettyä jukon (h250).
lähtökohdat:
-ek:ta ei ole, (tulee)
-lavanosturi on siitä kehitteillä nosturi säkin nostoon. Muutamia ongelmakohtia siinäkin vaan olemasssa.(kyseinen projekti hylätty)
lähtökohdat:
-ek:ta ei ole, (tulee)
-lavanosturi on siitä kehitteillä nosturi säkin nostoon. Muutamia ongelmakohtia siinäkin vaan olemasssa.(kyseinen projekti hylätty)
Viimeksi muokannut aksu, 12 Tammi 2008, 19:08. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Itsellä Japa suursäkkinostin nostolaitteessa ja kevythinattava 3 metrin Juko maatalousvetolaitteessa. Näin onnistuu täyttö kylvötraktorilla. Muutama päivä ennen kylvöä ajan säkit valmiiksi pellonreunalle.

Viimeksi muokannut claas58, 17 Joulu 2007, 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
traktorikuski
- Luokka: yli 200 hv
Suursäkkinostin on varmaan edulisin ja nimenomaan kylvimen aisalla. Mulla on korkealtakippaava täyttövaunu joka tuli ostettua halvalla vaikka oli tarkoitus ostaa vain tavalinen telivaunu. Naapuri menee joka aamu seitsemäksi mehumajalla töihin ja koukkaa mun kautta ja täyttää päivän tarpeet vaunuun. Tämähän on vähän tilakohtainen juttu miten sen ratkaisee. Tuli vielä mieleen, onko kellään kokemusta mäkireinin täyttöruuvista joka on kylvimen päällä, pystyykö sill pulaamatta ottamaan säkistä?
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Miksi aisa on parempi paikka nostimelle verrattuna nostolaiitteisiin? Kun nostin on nostolaitteissa voi nostinta käyttää erikseen kylvöjen aikanakin.traktorikuski kirjoitti:Suursäkkinostin on varmaan edulisin ja nimenomaan kylvimen aisalla. Mulla on korkealtakippaava täyttövaunu joka tuli ostettua halvalla vaikka oli tarkoitus ostaa vain tavalinen telivaunu. Naapuri menee joka aamu seitsemäksi mehumajalla töihin ja koukkaa mun kautta ja täyttää päivän tarpeet vaunuun. Tämähän on vähän tilakohtainen juttu miten sen ratkaisee. Tuli vielä mieleen, onko kellään kokemusta mäkireinin täyttöruuvista joka on kylvimen päällä, pystyykö sill pulaamatta ottamaan säkistä?
Jos rakentaa nostimen itse kannattaa sijoittaa venttiilipöytä kylvimelle koska silloin voi ohjata nostinta säkin tyhjennyksen aikana.
Säkkien noston/tyhjennyksen aikana kannattaa muistaa työturvallisuus!
Tämä systeemi on hankala jos pellot eivät ole lähellä talouskeskusta.aurajokilaivuri kirjoitti:Joku käytetyistä parrusta tehty telinesysteemi ja siihen ketjutalja on yksinkertaisin ja vähiten kustannuksia sitova menetelmä jolla suursäkin saa nostettua koneen päälle (tai siis koneen ajettua telineessä riippuvan säkin alle).
Muita kysymyksiä?
-
traktorikuski
- Luokka: yli 200 hv
Jo, tarkoitin traktorin ja kylvimen väliin silleen et ei tarvii kytkeä irti mitää kun täytää ja ei tarvii ylimääräisä traktoreita. Jos tarvii kytkeä irti jotain, silloin pääsee yhtä helposti täyttämään sivusta suoraan säkistä ämpärillä, nimimerkki kokemusta on. Se et nostin on kylvimessä tai nostolaiteissa on sitten taas tilakohtainen/maku asia.claas58 kirjoitti:Miksi aisa on parempi paikka nostimelle verrattuna nostolaiitteisiin? Kun nostin on nostolaitteissa voi nostinta käyttää erikseen kylvöjen aikanakin.traktorikuski kirjoitti:Suursäkkinostin on varmaan edulisin ja nimenomaan kylvimen aisalla. Mulla on korkealtakippaava täyttövaunu joka tuli ostettua halvalla vaikka oli tarkoitus ostaa vain tavalinen telivaunu. Naapuri menee joka aamu seitsemäksi mehumajalla töihin ja koukkaa mun kautta ja täyttää päivän tarpeet vaunuun. Tämähän on vähän tilakohtainen juttu miten sen ratkaisee. Tuli vielä mieleen, onko kellään kokemusta mäkireinin täyttöruuvista joka on kylvimen päällä, pystyykö sill pulaamatta ottamaan säkistä?
Jos rakentaa nostimen itse kannattaa sijoittaa venttiilipöytä kylvimelle koska silloin voi ohjata nostinta säkin tyhjennyksen aikana.
Säkkien noston/tyhjennyksen aikana kannattaa muistaa työturvallisuus!
Sellainen ilman putkea on ollut käytössä vuosikaudet. Toimii ainakin omassa jukossa kun apulantalaatikko on suht kapea.aksu kirjoitti:No nyt näyttäis kuitenki et vois olla mahdollisuus etukuormaajaan.
Onko sellasia venttiileitä saatavissa suursäkin pohjaan missä on se putki mitä pitkin apulanta tulee ja et sitä putkea pystyy kääntelemään?
Tekeekö niillä pohjaan kiinitettävillä venttiileillä jossa ei ole putkea ni mitään?
- Wilpo
- Viesti:
Kyllä ne toimii, jos säkkissä on tavaraa yli puolenvälin. Säkissä kun on esimerkiksi enää kolmasosa jäljellä. Alkaa venttiilin kiinnitysremmit löystyä sen verran, että kannattaa ajella varovasti epätasaisuuksiissa tai esim. korjoomon kynnyksissä. Jos säkki vähän pompahtaa pääsee apulanta säkin ja venttiilin väliin säkin alle ja ulostullut apulanta painaa venttiilin pois. Näin tapahtuu jos ajaa holtittomasti melkein tyhjillä säkeillä vaikka kiristysremmit on niin ylhäällä kun saa. Asiaa auttaa, jos ei tee venttiilin kokoista reikää pohjaa.aksu kirjoitti:Tekeekö niillä pohjaan kiinitettävillä venttiileillä jossa ei ole putkea ni mitään?
- Rubinjo
- Viesti:
Osta Raimo, on hyvä koska putken saa irrotettua.aksu kirjoitti:No nyt näyttäis kuitenki et vois olla mahdollisuus etukuormaajaan.
Onko sellasia venttiileitä saatavissa suursäkin pohjaan missä on se putki mitä pitkin apulanta tulee ja et sitä putkea pystyy kääntelemään?
IKH myy, maksaa n. 30 e.
http://spede-idea.com/html/raimotyhjenn ... li_fin.htm
- Auts
Hyviä niin kauan kunnes ei mene laskemaan vahingossa säkkiä tuon päälle.Rubinjo kirjoitti:
Osta Raimo, on hyvä koska putken saa irrotettua.
IKH myy, maksaa n. 30 e.
- Rubinjo
- Viesti:
Voi laskea säkin maahan , ei mee mikskään. Venttiili kannattaa nimen omaan laittaa keskelle säkin pohjaa, niin säkki tulee kokonaan tyhjäks venttiilin kautta. Oon käyttäny tollasta paljon ja naapurit kans.Auts kirjoitti:Hyviä niin kauan kunnes ei mene laskemaan vahingossa säkkiä tuon päälle.Rubinjo kirjoitti:
Osta Raimo, on hyvä koska putken saa irrotettua.
IKH myy, maksaa n. 30 e.
(Toi näky olevan myyty nappasin vaan kuvan malliksi)