Klapien ja halkojen myynti

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Kasmet
Luokka: yli 200 hv

Klapien ja halkojen myynti

Lukematon viesti Kirjoittaja Kasmet »

Teetkö klapeja ja /tai halkoja myyntiin? Itse olen tässä parina viime vuotena aloitellut tällaista hommaa, joka oikeastaan lähti liikkeelle peltoraivion alta korjattujen koivukuidun ja -rankojen jatkojalostuksesta. Koivusta tehtyjä halkoja ja klapeja olen myynyt alvillisena kauppojen ilmoitustaulun kautta ja paikallislehden ilmoituksilla. Tarkoituksena olisi saada tätä kautta vakioasiakkaat, jotka ostaisivat vuodesta toiseen tietyn määrän. Eläkeläisväestössä tuntuisi olevan enemmän tällaista "sitoutumiskykyä", kun taas nuoret perheet ostavat sieltä mistä halvimmalla saavat. Minkälaisia kokemuksia muilla on?
Viimeksi muokannut Kasmet, 10 Tammi 2008, 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TM_
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja TM_ »

Kotitilalta ollaan myös myyty klapeja muutamille ns. vakioasiakkaille. Mitään markkinointia ei sen enempää olla harrastettu.

Minkälaisina erinä olet toimittanut klapeja? Meillä on viety vaan ihan traktorin peräkärrykuorma, mutta kaikki eivät ole oikeen halukkaita ottamaan niin isoa määrää kerralla. Sekä pihaan tulee paljon roskaa.

Minkälaisia kokemuksia on niistä klapisäkeistä?
Kasmet

TM_ kirjoitti:Kotitilalta ollaan myös myyty klapeja muutamille ns. vakioasiakkaille. Mitään markkinointia ei sen enempää olla harrastettu.

Minkälaisina erinä olet toimittanut klapeja? Meillä on viety vaan ihan traktorin peräkärrykuorma, mutta kaikki eivät ole oikeen halukkaita ottamaan niin isoa määrää kerralla. Sekä pihaan tulee paljon roskaa.

Tuossa määrässähän osa tämän "bisneksen" ongelmaa onkin. Useimmiten tilataan vain 2-5 irtokuutiota, kun mielelläni toimittaisin peräkärrykuorman ( 10 irtokuutiota). Olen pyrkinytkin samaan kuormaan laittamaan pari tilausta tekemällä kärryyn väliseiniä. Tällöin rahdin osuus kuutiota kohden ei nouse suureksi.

Klapit kuivatan kapeassa ja pitkässä aumassa. Klapisäkkejä olen kokeillut, mutta ovat mielestäni sekä kalliita että hitaita klapien tekovaiheessa täyttää.
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viesti:

Re: Klapien ja halkojen myynti

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Kasmet kirjoitti:Teetkö klapeja ja /tai halkoja myyntiin? Itse olen tässä parina viime vuotena aloitellut tällaista hommaa, joka oikeastaan lähti liikkeelle peltoraivion alta korjatuista koivurankojen jatkojalostuksesta. Koivurangoista tehtyjä halkoja ja klapeja olen myynyt alvillisena kauppojen ilmoitustaulun kautta ja paikallislehden ilmoituksilla. Tarkoituksena olisi saada tätä kautta vakioasiakkaat, jotka ostaisivat vuodesta toiseen tietyn määrän. Eläkeläisväestössä tuntuisi olevan enemmän tällaista "sitoutumiskykyä", kun taas nuoret perheet ostavat sieltä mistä halvimmalla saavat. Minkälaisia kokemuksia muilla on?
Halkoliiteri palveluun kannattaa mun kokemuksen mukaan liittyä (tais olla 95 e/v+alv) (teijän alue?) : http://www.halkoliiteri.com/etelapohjanmaa.asp?navi=0,5

Tosi vaivaton tapa mainostaa ja ilmeisesti google hoitaa lopun. : ) Aluks vaikutti aika nihkeeltä, mut tänä talvena on puheluita tullu tasaseen tahtiin.
Mitään muuta mainoskanaavaa en oo käyttäny. Tosin mulla toiminta (vielä) pientä. Ongelmana tahtoo vaan monella seudulla olla koivupilkkeen toimittajien suuri määrä. Jos löytyy sopiva "tyhjiö" niin kauppa voi käydä hyvinkin. Toinen kiusallisempi ongelma on "ilmaseksi jakelijat". Karmeimmat tapaukset oon kuullu alle kolme kymppiä irtomotti... Niillä kai kuitenkin laatu jotain luokatonta.
Tuotevalikoimaa voi kans miettiä. Kannatta mielestäni tehdä joku osa-alue hommassa eri tavalla kun muut, niin joku asiakasryhmä voi sen perusteella ostaa puut just sulta. Asiakkaita tuntuu olevan moneen lähtöön. Kuivuri-kuivaus ja putipuhdas koivupilke verkkosäkeissä ei suinkaan oo ainut vaihtoehto, vaikka julkasuista usein sellasen kuvan saa.

Itte toimitan puut ainoastaan irtoerinä enkä meinaa formaattiani muuttaa. Verkkosäkkitoimittajiia on ihan tarpeeks näillä nurkilla. Ennemminki oon ajatellu suurentaa pienintä toimitusmäärää. Jos joku haluaa vaan vähän, voi hakea puut sitte tilalta itte.
Rubinjo
Viesti:

Kasmet kirjoitti:
TM_ kirjoitti:Kotitilalta ollaan myös myyty klapeja muutamille ns. vakioasiakkaille. Mitään markkinointia ei sen enempää olla harrastettu.

Tuossa määrässähän osa tämän "bisneksen" ongelmaa onkin. Useimmiten tilataan vain 2-5 irtokuutiota, kun mielelläni toimittaisin peräkärrykuorman ( 10 irtokuutiota). Olen pyrkinytkin samaan kuormaan laittamaan pari tilausta tekemällä kärryyn väliseiniä. Tällöin rahdin osuus kuutiota kohden ei nouse suureksi.

Klapit kuivatan kapeassa ja pitkässä aumassa. Klapisäkkejä olen kokeillut, mutta ovat mielestäni sekä kalliita että hitaita klapien tekovaiheessa täyttää.
Tota väliseinä asiaa on kans suunnitellu. Tuntuu et ei voi oikeen kuljetukselle pistää kunnon hintaa...
Miten oot toteuttanu väliseinät? Löytyskö kuvaa?
Samalla oon miettiny et jos toimittas vaan tiettynä päivänä/päivinä viikosta niin sais homman jotenki järkevämmäks. Aika harvalla tuntuu kuitenkaan ihan päivän päälle olevan toimitusajankohta.
Kasmet

Rubinjo kirjoitti: Halkoliiteri palveluun kannattaa mun kokemuksen mukaan liittyä (tais olla 95 e/v+alv) (teijän alue?) : http://www.halkoliiteri.com/etelapohjanmaa.asp?navi=0,5

Tosi vaivaton tapa mainostaa ja ilmeisesti google hoitaa lopun. : ) Aluks vaikutti aika nihkeeltä, mut tänä talvena on puheluita tullu tasaseen tahtiin.
Mitään muuta mainoskanaavaa en oo käyttäny. Tosin mulla toiminta (vielä) pientä. Ongelmana tahtoo vaan monella seudulla olla koivupilkkeen toimittajien suuri määrä. Jos löytyy sopiva "tyhjiö" niin kauppa voi käydä hyvinkin. Toinen kiusallisempi ongelma on "ilmaseksi jakelijat". Karmeimmat tapaukset oon kuullu alle kolme kymppiä irtomotti... Niillä kai kuitenkin laatu jotain luokatonta.
Tuotevalikoimaa voi kans miettiä. Kannatta mielestäni tehdä joku osa-alue hommassa eri tavalla kun muut, niin joku asiakasryhmä voi sen perusteella ostaa puut just sulta. Asiakkaita tuntuu olevan moneen lähtöön. Kuivuri-kuivaus ja putipuhdas koivupilke verkkosäkeissä ei suinkaan oo ainut vaihtoehto, vaikka julkasuista usein sellasen kuvan saa.

Itte toimitan puut ainoastaan irtoerinä enkä meinaa formaattiani muuttaa. Verkkosäkkitoimittajiia on ihan tarpeeks näillä nurkilla. Ennemminki oon ajatellu suurentaa pienintä toimitusmäärää. Jos joku haluaa vaan vähän, voi hakea puut sitte tilalta itte.
Olenkin miettinyt liittymistä tuohon halkoliiteriin, vaikka siellä tuntuukin tällä alueella olevan suorastaan tunkua. Tosiaankin näitä "markkinoita" sotkevat nämä muutamia kärrykuormia vuodessa verottomina myyvät ( tai paremminkin lahjoittavat). Tuota tuote- /palveluvalikoimaa olenkin miettinyt, mutten ole keksinyt vielä mitään "uutta". Onko jollain ideoita?
sunnuntaifarmari
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja sunnuntaifarmari »

Vakioasiakkaat on ja uusia ei ole halua riesaksi ottaa! Vanha isäntä tekee ymmärtääkseni mielellään eläkepäiviensä ajankuluksi puita ja minun tehtävänä on kuljettaa ne ja ottaa rahat. Määrä pieni ja ei käytännössä taloudellista merkitystä. Pitää siitä verottajalle kuitenkin ilmoittaa.

Ja hommaa tosissaan tekevät tietysti katsoo pahoillaan tällaista puuhastelua! No, lakia ei ole rikottu ja tuskin kenenkään puukauppiaan varpaille on astuttu. Menestystä vaan "ammattilaisille", ei tule raha ilmaiseksi siinäkään. Ei sillä, etteikö hommalla vois pärjätä, jos sen oikein tekee.

(Koivu)kuitupuun hinta nousussa. Kai se on hyvä peruste nostaa klapien ja halkojen hintaa? Ja niin se on noussut msahan bensan, öljyjen ym. hinnatkin...
Rubinjo
Viesti:

sunnuntaifarmari kirjoitti:Vakioasiakkaat on ja uusia ei ole halua riesaksi ottaa! Vanha isäntä tekee ymmärtääkseni mielellään eläkepäiviensä ajankuluksi puita ja minun tehtävänä on kuljettaa ne ja ottaa rahat. Määrä pieni ja ei käytännössä taloudellista merkitystä. Pitää siitä verottajalle kuitenkin ilmoittaa.

Ja hommaa tosissaan tekevät tietysti katsoo pahoillaan tällaista puuhastelua! No, lakia ei ole rikottu ja tuskin kenenkään puukauppiaan varpaille on astuttu. Menestystä vaan "ammattilaisille", ei tule raha ilmaiseksi siinäkään. Ei sillä, etteikö hommalla vois pärjätä, jos sen oikein tekee.

(Koivu)kuitupuun hinta nousussa. Kai se on hyvä peruste nostaa klapien ja halkojen hintaa? Ja niin se on noussut msahan bensan, öljyjen ym. hinnatkin...
Mullakin määrät pieniä, mut alusta asti oon ottanu sen linjan et en kilpaile hinnalla. Kuitupuun hinnan mukaan koivupilkkeen hinta elää, koska siitä kuitupuusta sitä tehdäänkin. Ittelläni ei omaa metsää edes ole. Eihän tällanen mitään tuottavaa hommaa ole, mut onpahan talveks ajankulua. :)
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Rubinjo kirjoitti:Ongelmana tahtoo vaan monella seudulla olla koivupilkkeen toimittajien suuri määrä. Jos löytyy sopiva "tyhjiö" niin kauppa voi käydä hyvinkin. Toinen kiusallisempi ongelma on "ilmaseksi jakelijat". Karmeimmat tapaukset oon kuullu alle kolme kymppiä irtomotti... Niillä kai kuitenkin laatu jotain luokatonta.
:shock: Saako joku yli kolmekymppiä klapikuutiosta... :roll:
Mulla verkkosäkeissä myymättä reilu 50 säkkiä,alle sata kuitenkin sekä irtona verkkohäkissä vähän vähemmän. Klapiakaan en aio tehä ennenkuin nuo myynyt :x
Omalla kylälläkin klapien toimittaja joka myynyt pimeänä 15€/m3 rangoista tehtyjä klapeja,kotiin toimitettuna alla 10m3 kuormina... Kilpaile siinä sitten laadulla (trukkilavalla,kuution säkissä,kuivia sekä koivupöllistä tehtyä klapia).
35€ per lava olen noista saanut,hiukan tosin hämärissä olosuhteissa :lol: Irtona sen kolmekymppiä,kun ostajat olleet laatutietoisia/kavereita.

Norjaan olin kaupoissa klapeista mutta välittäjä oli liian ahneena joten kauppa jäi tekemättä. Paikkakunnalla ehkäpä 10 klapikallea jotka tiedän tekevän myyntiinkin,hinnat surkeita johtuen myytävästä tavarasta,rangoista tehtyä sekarankaa myydään edullisesti. Kaveri on toimittanut mökeille jonkunverran puuta,multakin kun ei ole sattunut muilta saamaan :)

Jonnekki pitäs dumpata noi verkkolavat,ovat tulevassa kuivurirakennukseesa, kuivuripaketti tulee viikolla 13.
Kasmet

Rubinjo kirjoitti: Tota väliseinä asiaa on kans suunnitellu. Tuntuu et ei voi oikeen kuljetukselle pistää kunnon hintaa...
Miten oot toteuttanu väliseinät? Löytyskö kuvaa?
Samalla oon miettiny et jos toimittas vaan tiettynä päivänä/päivinä viikosta niin sais homman jotenki järkevämmäks. Aika harvalla tuntuu kuitenkaan ihan päivän päälle olevan toimitusajankohta.
Tahtoohan se kuljetuksesta saatava hinta jäädä vähän pieneksi, mutta ei sitä ole oikein mahdollista nostaakaan.

Tällä hetkellä kärryssä yksi väliaikainen filmivanerista tehty tilanjakaja, jota pitäisi tässä kevään kuluessa kehitellä paremmaksi. Samalla kaavalla sitten tehdä lisää väliseiniä, jotta useampi pieni tilaus saisi toimitettua samalla kertaa.

Tuota toimitusajankohtaa olen tilattaessa pyrkinyt neuvottelemaan tietylle viikonpäivälle. Tätä sekoittaa kuitenkin nämä kovilla pakkasilla tilaajat, joiden viimeinen klapi on soittohetkellä jo pesässä :)
Viimeksi muokannut Kasmet, 11 Tammi 2008, 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Mä olen myynyt keväällä tuoreena, 7m3 satsin maansiirtokärryyn ja heti teon jälkeen asiakkaalle, hinta ollut pari viime vuotta kuormalle 200e+alv, tulevana keväänä täytynee hintaa nostaa. Kaikki on menny mitä on ollut myydä.

Mun mielestäni helppo tapa myydä suoraan tuoreena (vaikka hinta huonompi), jää moni hanskanjälki puista pois.
Kasmet

hogi kirjoitti:Mä olen myynyt keväällä tuoreena, 7m3 satsin maansiirtokärryyn ja heti teon jälkeen asiakkaalle, hinta ollut pari viime vuotta kuormalle 200e+alv, tulevana keväänä täytynee hintaa nostaa. Kaikki on menny mitä on ollut myydä.

Mun mielestäni helppo tapa myydä suoraan tuoreena (vaikka hinta huonompi), jää moni hanskanjälki puista pois.
Täälläpäin vain ei tuo tuore klapi käy kaupaksi, yritetty on.
maatreij
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja maatreij »

Halkoliiteri perustettiin Kainuuseen Metsäkeskuksen projektina n. 5 vuotta sitten. Olin eräs perustajajäsen ja silloin lähdössä oli 22 Kainuulaista pilkkeen toimittajaa. Kokouksissa oli mukana Oulun seudulta seuraamassa aloitusta ja seuraavana vuotena Halkoliiteri sai jatkoa Pohjois-Pohjanmaalla. Sitten se on laajentunut koko Länso-Suomeen ja kartan mukaan mukana on jo Uusimaakin.
Se lyhyesti historiasta ja sitä ennen oli ja on edelleen Itä-Suomalaisilla Mottinetti, Lapissa taitaa olla oma netti-klapikauppansa.

Kokemuksista sen verran, että yleensä kuiva pilke on loppunut kesken, viime vuosi oli kysynnän vuoksi erityisen kiivas. Koska jo vakituisiksi tulleet asiakkaat tarvitsivat puita jatkuvasti, niin minun täytyi ostaa kuivia metrihalkoja, josta sitten pienin joko kahteen tai kolmeen osaan - sillä ei ole muuta kannatusta kuin hyötyliikunta.

Lähtönä oli kiinnostus metsätöihin ja koska siellä harventaessa ja raivatessa tuli polttopuuta enemmän kuin jaksoi itse polttaa, niin vein työtovereille. Möyin varmaankin liian halvalla, koska kysyntä lisääntyi ilman mainontaa. Hinta oli viime vuonna 35 €/i-m3 irtokasana ja koska paikka on taajaman lähellä, niin olen vienyt ilman rahtia! Nyt täytyy varmaankin tarkentaa hintaa ja miettiä tuota rahdinkin osuutta?

Halkoliiterissä lähtökohtana on alv-velvoitus ja omasta metsästä saa tehdä sen 125 km3/v ilman työn verotusta, joten se on ylärajana - tästä työstäni en kyllä ala maksaa veroa herra Valtiolle! Siinä on jo tarpeeksi, kun jokaisesta myyntimotista menee se alvi ja tietysti sitten se puun osuus vähennettynä oman työn osuus vuosiverotuksessa.
Kalustoa on kertynyt n. 50 t€:n arvosta:
traktori+metsäkärry kuormaajineen+pilkekone+pilkekärry (4 m3) kipillä varustettuna+vanha n. 3 m3:n kärry+pienkoneet (raivaussaha, pari moottorisahaa).
Mainontaa ei ole tarvinnut Halkoliiterin lisäksi, nytkin piti ottaa netistä nimi pois, kun loppuivat kuivat pilkkeet, mutta täytynee taas jostain hankkia niitä metrisiä kuivia koivuhalkoja raaka-aineeksi - tai sitten pitää sydäntalvi lomaa!
Rubinjo
Viesti:

maatreij kirjoitti: Siinä on jo tarpeeksi, kun jokaisesta myyntimotista menee se alvi
Mihin se menee? Alvihan lisätään tuoteen hinnan päälle, ostajahan sen maksaa valtiolle. Vähennäthän sä alvit kaikista kuluista!?
Rubinjo
Viesti:

Jari kirjoitti:
Rubinjo kirjoitti:Ongelmana tahtoo vaan monella seudulla olla koivupilkkeen toimittajien suuri määrä. Jos löytyy sopiva "tyhjiö" niin kauppa voi käydä hyvinkin. Toinen kiusallisempi ongelma on "ilmaseksi jakelijat". Karmeimmat tapaukset oon kuullu alle kolme kymppiä irtomotti... Niillä kai kuitenkin laatu jotain luokatonta.
:shock: Saako joku yli kolmekymppiä klapikuutiosta... :roll:
Ja mä luulin et täällä on hinnan polkijoita... Eilen kattelin eteläisen Suomen hintoja. Halvimmat netissä ilmottavat hiukan alle 40 e. Ammatikseen tekevät suurtoimittajat (pääkaupunkiseudulle) 60 e nurkissa. Salon seudulla näytäs olevan nyt 40-45 e. (Samat hinnat näytti olevan "hiihtokeskus-Lapin" aluella.) Aattelin nostaa n. viiteen kymppiin "uudesta sadosta" tehtyjen hinnan. Tässä on tod. näk. sellanen ero et teijän seudulla metsänomistajat myy (siis antaa) omasta polttorangasta tehtyä ja täällä suurin osa tekee muilta ostetusta koivukuitutavarasta.
Vastaa Viestiin