Yks pirrssikuski oli äsken asiakkaana ja sano että veronpalautuspäivä on heilläkin vuoden vilkkaimpia, vaikka oliskin arkipäivä kuten eilen.Lokotrack kirjoitti:Totta, eilinen päivä oli hieman normaalia vilkkaampi kysynnän suhteen täälläkin..Rubinjo kirjoitti:No tuo veronpalautusten vaikutus oli hämmästyttävä.Aiheeseen liittyviä yhteydenottoja tuli enemmän päivässä, kun edelliseen kolmeen viikkoon yhteensä...
Klapien ja halkojen myynti
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Re: Klapien ja halkojen myynti
Hiljaista on klapi rintamalla ollut. Vanhat asiakkaat hakevat, mutta uusia ei juuri näy. Olisiko kauppiaita alalla nyt semmoinen määrä että asiakkaat ovat jakautuneet omille vakio puukauppiaille? Myös klapikoneita ilmestyy yhä enemmän omakotitalojen pihoille...
-
Klapikauppias
- Viesti:
Myyjien määrä on ainakin ilmoitusten mukaan hurjasti lisääntynyt, juuri eilen tuolla illassa juttelin mhy:n edustajan kanssa, kertoili lisääntyneen, kuin tyhjästä juuri eläkkeelle päässeitten joukon, joka ottaa nuppi/rekkakuorman kuitua ja tekevät ne myyntipuuksi, sekä lähisuvulle.
-
klapikalle
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Pitääpä itsekin laittaa lusikka soppaan kun keskustelu on pitkästä aikaa vilkastunut.
klapikauppa on ollu suht rauhallista. Vaki asiakkaat alottivat varastojen täydennyksen heinäkuusta eteenpäin, niihin tämä homma tällä hetkellä tuntuu perustuvan.
Uusia asiakkaita on vaikea saada tällä hetkellä.
Kymmenkunta vuotta klapeja olen myynyt. myyntimääräät kasvoivat joka vuosi, 2010 asti. sen jälkeen pientä laskua.
Täälläkin on tullut uusia yrittäjiä alalle, jotka kilpailevat ennen kaikkea hinnalla. Sitä en tiedä täyttävätkö kaikki yhteiskunnalliset velvoitteet, mutta jos niin ei viivan alle paljoakaan voi jäädä. Mielenkkintoista nähdä riittääkö pitkäänkin intoa jatkaa.
klapikauppa on ollu suht rauhallista. Vaki asiakkaat alottivat varastojen täydennyksen heinäkuusta eteenpäin, niihin tämä homma tällä hetkellä tuntuu perustuvan.
Uusia asiakkaita on vaikea saada tällä hetkellä.
Kymmenkunta vuotta klapeja olen myynyt. myyntimääräät kasvoivat joka vuosi, 2010 asti. sen jälkeen pientä laskua.
Täälläkin on tullut uusia yrittäjiä alalle, jotka kilpailevat ennen kaikkea hinnalla. Sitä en tiedä täyttävätkö kaikki yhteiskunnalliset velvoitteet, mutta jos niin ei viivan alle paljoakaan voi jäädä. Mielenkkintoista nähdä riittääkö pitkäänkin intoa jatkaa.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Tuo on aivan totta, että uusien asiakkaiden kertyminen on pudonnut viimevuosikymmenestä ihan olemattomaan, kun aikoinaan yksin mainostin sai jokaviikko muutaman uuden asiakkaan, nyt mainoksia joka lehdessä puolitusinaa ja saattaa mennä viikkoja, joskus jopa kuukausi, että ei yhtään uutta asiakasta. Jos nyt olisin aloittamassa toimintaa, en kyllä uskaltaisi samalla tavalla investoida mitä aikanaan tein, silloin oli klapimiesten palaverissa muut 60 ja kuoleman välistä, tekivät nökkösen omasta metsästä ja minä ainut nuorempi, joka sai paheksuvia katseita ja kommentteja, kun sanoin, että ostan värkin
Tänäpäivänä moni aloittaa suoraan huipulta, ilman mitään valmiita markkinoita ajatuksella, että myydään nyt polkuhinnalla aluksi ja nostetaan sitten hintaa, kun on vaki asiakkaat. Se vain on väärä luulo, halvanpuun myyjä on lopun elämäänsä (ellei rahat lopu ennen) halvanpuun myyjä, ne halvan ostajat on uskollisia ainoastaan markkinoiden halvimmalle hinnalle 
Joo, kyllä markkinatalous, kaikkine lainalaisuuksineen on silti paras järjestelmä. Kukaan ei jaksa tehdä hommia ilmaiseksi määränsä kauempaa ja markkinat tervehtyvät. Kaikkea saa kokeilla, ei siinä mitään.
Hiljaista on ollut ja markkinat tukossa.Tuon on taannut täälläpäin muutama pienempi ja yksi suuri uusi polttopuun myyjä. Vähän se ketuttaa mutta tämä on vain hyväksyttävä, saahan sitä yrittää. Kun on tarjontaa mutta ei kysyntää niin yleensähän siinä käy niin että hinnat laskee. Niin kävi täälläkin ja itelläkin mutta ei sillä ollut suurtakaan vaikutusta menekkiin, kaikilla on jo ne talven puut ladossa. Ja kenellä ei ole niin ne ostavat sitten lisää helmi-maaliskuulla. Silloin sitten nuo loput menevät ja jos ei mene niin laitetaan sitten omaan pannuun.
No, ei tää nyt oikeesti niin kauheasti ketuta. Muutenkin oon kouluttautumassa näin vielä vanhoilla päivillä muulle alalle ja ensimmäinen homma joka saa palkkatöiden tieltä väistyä on polttopuunmyynti.
No, ei tää nyt oikeesti niin kauheasti ketuta. Muutenkin oon kouluttautumassa näin vielä vanhoilla päivillä muulle alalle ja ensimmäinen homma joka saa palkkatöiden tieltä väistyä on polttopuunmyynti.
Eilen tavanomainen tarina. Oli sovittu, että tulee noutamaan klo.13. Kyseli aamupäivällä, että voisiko tulla aikaisemmin. Sanoin, että tule klo.12. Tuli klo 12.40. Oli puhetta 3-4 motista. Meni 6 mottia. Puut hyviä. Edellinen satsi oli kympin halvempaa sekapuuta, mutta joukossa kosteaa ja pehkaantunutta. Itse noutivat ja harmitti, kun ei oikein kehdannut valkata. Ei osteta enää sieltä. Nämä sinun puut kuin Audilla ajaisi.
Olen pyrkinyt siihen, että sovittuna päivänä puulavat on tietyssä paikassa ja ohjeet on, että saa siitä itse tehdä lastin tai lasteja ja kun viimeinen kuorma on menossa, niin soittaa ja hoidetaan raha-asiat. Ihmisten kanssa pelaaminen on yhtä säätämistä. Tullaan ja mennään kuinka itse huvittaa. Selitykset on kyllä hyviä ja sinänsä ok, mutta oman ajankäytön kannalta paras, kun saa homman järjestettyä niin, että ei paljon tarvitse itse siihen sekaantua. Muuten palaa aikaa ihan liikaa.
Kilpailusta ei pahemmin kannata välittää. Oma tuote menee kaupaksi tai sitten ei. Laatu ja asianmukainen (?) palvelu on ainoat valttikortit mihin voi itse vaikuttaa. Se sitten tuo asiakkaan takaisin tai ei.
Olen pyrkinyt siihen, että sovittuna päivänä puulavat on tietyssä paikassa ja ohjeet on, että saa siitä itse tehdä lastin tai lasteja ja kun viimeinen kuorma on menossa, niin soittaa ja hoidetaan raha-asiat. Ihmisten kanssa pelaaminen on yhtä säätämistä. Tullaan ja mennään kuinka itse huvittaa. Selitykset on kyllä hyviä ja sinänsä ok, mutta oman ajankäytön kannalta paras, kun saa homman järjestettyä niin, että ei paljon tarvitse itse siihen sekaantua. Muuten palaa aikaa ihan liikaa.
Kilpailusta ei pahemmin kannata välittää. Oma tuote menee kaupaksi tai sitten ei. Laatu ja asianmukainen (?) palvelu on ainoat valttikortit mihin voi itse vaikuttaa. Se sitten tuo asiakkaan takaisin tai ei.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Kilpailua on aina ollut ja tulee olemaan ja hinnalla ei voi, eikä kannata lähteä kilapailemaan. Aina löytyy se halvempi vaihtoehto ja asiakkaita, joille ei ole millään muulla merkitystä, kuin hinnalla, joten antaa heidän kohdata toisensa.
Mutta laadulla ja asiallisella palvelulla saadut asiakkaat ovat uskollisempia, eikä niitä sen jälkeen paljoa hinta kiinnosta, kun ovat tyytyväisiä, niin monta kertaa saa kuulla puhelimessa, "onko sulla vielä?..koska tuot?" , jos ei itse ota puheeksi hinnasta ei edes keskustella, kun asiakas on ollut tyytyväinen edellisen kerran palveluun ja laatuun.
Sitten jonain vuonna jää jostain vaki asiakkaasta kuulumata, seuraavan vuonna on taas tilaamassa, saattaa kuormaa viedessä joskus jopa sanoa, että viimevuonna sai jostain mitä sattuu, monesti asiaa ei kommentoida mitenkään, mutta sen jälkeen ottaa taas säännöllisesti
Joskus alkuaikoina luuli itsekkin, että kaikki on siinä, jos jokin kauppa jää toteutumatta, kun asiakas tinkii tinkii ja sittenkään ei kauppaa tullut, mutta aika on opettanut, ettei huonoja kauppoja tehdä. Homman tarkoitus ei ole liikevaihto, vaan se, että sillä elää, kyllä ihmisten tupia saa lämmittää omalla kustannuksella niin paljon, kun kukkaro kestää, muttei siinä ole mitään järkeä. Juuri syksyllä, yks vanha parinmotin asiakas soitti ja ilmoitti, että mitäs nyt tehdään, hän saa liiteriin pinottuna puut 50 motti, käskin heti tilaamaan sieltä, meni ihan sekaisin kakoi ja ryki, että hän soittaa sitten, jatkoin siihen, että elä mulle soita, vaan sille, joka tuolla hintaa tuo minä en siihen lähde.
Mutta laadulla ja asiallisella palvelulla saadut asiakkaat ovat uskollisempia, eikä niitä sen jälkeen paljoa hinta kiinnosta, kun ovat tyytyväisiä, niin monta kertaa saa kuulla puhelimessa, "onko sulla vielä?..koska tuot?" , jos ei itse ota puheeksi hinnasta ei edes keskustella, kun asiakas on ollut tyytyväinen edellisen kerran palveluun ja laatuun.
Sitten jonain vuonna jää jostain vaki asiakkaasta kuulumata, seuraavan vuonna on taas tilaamassa, saattaa kuormaa viedessä joskus jopa sanoa, että viimevuonna sai jostain mitä sattuu, monesti asiaa ei kommentoida mitenkään, mutta sen jälkeen ottaa taas säännöllisesti
Joskus alkuaikoina luuli itsekkin, että kaikki on siinä, jos jokin kauppa jää toteutumatta, kun asiakas tinkii tinkii ja sittenkään ei kauppaa tullut, mutta aika on opettanut, ettei huonoja kauppoja tehdä. Homman tarkoitus ei ole liikevaihto, vaan se, että sillä elää, kyllä ihmisten tupia saa lämmittää omalla kustannuksella niin paljon, kun kukkaro kestää, muttei siinä ole mitään järkeä. Juuri syksyllä, yks vanha parinmotin asiakas soitti ja ilmoitti, että mitäs nyt tehdään, hän saa liiteriin pinottuna puut 50 motti, käskin heti tilaamaan sieltä, meni ihan sekaisin kakoi ja ryki, että hän soittaa sitten, jatkoin siihen, että elä mulle soita, vaan sille, joka tuolla hintaa tuo minä en siihen lähde.
Itse koettu samat asiat ja allekirjoitan sataprosenttisesti..Klapikauppias kirjoitti:Kilpailua on aina ollut ja tulee olemaan ja hinnalla ei voi, eikä kannata lähteä kilapailemaan. Aina löytyy se halvempi vaihtoehto ja asiakkaita, joille ei ole millään muulla merkitystä, kuin hinnalla, joten antaa heidän kohdata toisensa.
-
pilkekauppias
- Luokka: Polkutraktori
Olisi mukava tietää minkälaisia määriä myytte klapia vuoden aikana.
Olen siivonnut varastoja tässä kuussa ja laittanut kaikkea turhaa ketjuista autoon myyntiin, ja jos jotakin pitäisi lisätä peruskoulun oppeihin niin se on kellon ja ajan ymmärtäminen.Eilen tavanomainen tarina. Oli sovittu, että tulee noutamaan klo.13. Kyseli aamupäivällä, että voisiko tulla aikaisemmin. Sanoin, että tule klo.12. Tuli klo 12.40.
Tottakai olen hieman sivussa mutta navigaattorit löytävät tilan, mutta voi sitä ärsytyksen määrää kun ensin kysytään milloin sopii, sanon esim klo 5 (17), ok tullaan silloin ja eka soitto n 17:45 että olemme siellä puolen tunnin päästä, tullaan 18:30 ja lähdetään ostamatta pihasta klo 19.
2h tuhlattu
Mikä ihme siinä on että ajan käsitettä ei tunneta, vaikka kelloja on joka paikassa nykyään.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Tuo aikataulun pettäminen on niin tuttua, siksi en päästä hakijoita sellaisena päivänä, kun on jo sovittu monta keikkaa, hiljaisena päivänä saa tullakkin. Meille on kans joillain navikaattoreilla (tomtom) mahdoton osata, se kun ei tunne maaseudulla tien numerointia
Puiden ostajissa ei onneksi ole katsojia, mutta viimeviikolla tässä kävi ruotsinkielisen prorahastuksen edustaja toisen kerran tutkimas puulatoa ja tulivat sovitusta tunnin myöhässä, en malttanu olla sanomata, että pojilla taitaa olla kello ruottin ajas
mulla oli just tullu ohrarekka kuivaajalle ja kuski oli kuullu sen sinne saakka ja naureskeli sielä, kun menin takas.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Tänään tulleessa Koneviestin Bioenergia liitteessä oli juttu Pilkepuodista. Näkee, että kaveri on parikymmentävuotta puita kaupitellut, siihen juttuun ei oikeastaan lisättävää, eikä varsinkaan poistettavaa jäänyt
Homma vaan on juuri noin, pitkäjänteisellä työllä kyllä itsensä elättää, mutta mitään pikavoittoja ei tällä alalla tule olemaan.
Kyllä, samaa mieltä täälläkin vaikka kokemusta on vasta muutaman vuoden ajalta...