Klapien ja halkojen myynti

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

ekii
Luokka: yli 100 hv

Re: Klapien ja halkojen myynti

Lukematon viesti Kirjoittaja ekii »

Lokotrack kirjoitti:Suunilleen samaan aikamäärään pääsen klapikauppiaan kanssa minäkin, itse tekien "puunhankinnasta" ei käteen jää juurikaan kuin tekemisen ilo :roll: . Paljon mukavampi on kattella pilkekoneen takaa kun pölliauto kaartaa omalle laanille, purkaa kuitukuorman ja kuski huikkaa vielä huomenet lähtiessään. Alkuun hakkasin ja ajoin kaikki puut itte mutta totesin lopulta että ei siinä ole mitään järkeä, koneella kun tekevät niin pääsee oma terveyskin vähän helpommalla ja voi keskittyä kunnolla tuohon klapihommaan.

Harrastusmielessä tekeville suon toki työrauhan, ja joskus välillä itelläkin vielä mieli tekee pikkusavotoita tekemään...ihan vaan harrastuspohjalta...:lol:
Mulla tuo homma on vähän pitemmälle jalostettu eli hakkaan itse mutta koneella. Niin omista kuin vieraittekkin mettistä.
Ei tuo toki pelkkään klapihommaan ole vaan myyn myös haketta sekä hakkaan vieraille.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Klapikauppias »

Miksiköhän niin monella metsäkone urakoitsijalla on myös klapivehkeet, yleensä klapien tekijänä on se vanha jehu, jota ei enää päästetä/ ei halua koneen kanssa metsään, mutta pysyy ukko vielä mieleltään ja kunnoltaan virkeänä :lol:
Lokotrack
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Lokotrack »

ekii kirjoitti:
Lokotrack kirjoitti:Suunilleen samaan aikamäärään pääsen klapikauppiaan kanssa minäkin, itse tekien "puunhankinnasta" ei käteen jää juurikaan kuin tekemisen ilo :roll: . Paljon mukavampi on kattella pilkekoneen takaa kun pölliauto kaartaa omalle laanille, purkaa kuitukuorman ja kuski huikkaa vielä huomenet lähtiessään. Alkuun hakkasin ja ajoin kaikki puut itte mutta totesin lopulta että ei siinä ole mitään järkeä, koneella kun tekevät niin pääsee oma terveyskin vähän helpommalla ja voi keskittyä kunnolla tuohon klapihommaan.

Harrastusmielessä tekeville suon toki työrauhan, ja joskus välillä itelläkin vielä mieli tekee pikkusavotoita tekemään...ihan vaan harrastuspohjalta...:lol:
Mulla tuo homma on vähän pitemmälle jalostettu eli hakkaan itse mutta koneella. Niin omista kuin vieraittekkin mettistä.
Ei tuo toki pelkkään klapihommaan ole vaan myyn myös haketta sekä hakkaan vieraille.
Juu tarkoitinkin ihan perinteistä mies ja moottorisaha-ketjua, sillä ei tahdo kyllä palkoille päästä. Ihanne olisi kun sais itte koneella tehdä just semmosta kun tarttee, jäis ne oksaisimmat ja suurimmat vänkyräpuut pois pilkkeiden raaka-aineeksi menevästä tavarasta. Nyt olen onneksi tainnut löytää hyvän puun toimittajan joka kuuntelee ja myös tekee toiveiden mukaan, tämä urakoitsija myy ne "huonommat" sitten itse eteenpäin tai energiapuuksi... :P
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Eipä se nyt niin ylivoimasta oo blogata niitä vänkyröitä/isoja pois siirtäessä/pöydälle nostellessa. Aikaa hiukan menee. Oon myyny ne "epäkurantit" pitkänä tai metsäyrittäjä on ottanu vaihtokauppana kun on tuonu koivukuitua klapituspaikalle.
Rubinjo
Viesti:

ekii
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja ekii »

Lokotrack kirjoitti:
ekii kirjoitti:

Juu tarkoitinkin ihan perinteistä mies ja moottorisaha-ketjua, sillä ei tahdo kyllä palkoille päästä. Ihanne olisi kun sais itte koneella tehdä just semmosta kun tarttee, jäis ne oksaisimmat ja suurimmat vänkyräpuut pois pilkkeiden raaka-aineeksi menevästä tavarasta. Nyt olen onneksi tainnut löytää hyvän puun toimittajan joka kuuntelee ja myös tekee toiveiden mukaan, tämä urakoitsija myy ne "huonommat" sitten itse eteenpäin tai energiapuuksi... :P

Mulla on klapitavarassa 10cm latvaminimi ja alle kymmensenttiset hakkaan energiaks niin ohkaseks kun koura läpi vetää.
Lokotrack

Rubinjo kirjoitti:Tuolla kosteusmittareita: http://www.trotec24.com/fi-fi/mittausla ... ttari.html
Liekkö kellään kokemusta noista, vaikuttas ihan jees kapineelta mutta miten lie kestoikä?? Ittellä on käytössä se espegardin nettisivuillaan mainostama parinkympin arvoinen mittari, vuoden kesti ja sit halkesi kiinnityskohta niiden testauspiikkien välistä, sai vielä liimattua mut ei mahda pitkään kestää.. :roll:
Klapikauppias
Viesti:

Noista en sano mitään, itellä on ollut joku kallis joskus ja sitten noita parinkympin mittareita useampia, että ois aina taskussa, vaikka vaatteet vaihtuu, toiset niistä kestää pitempään toiset saattaa olla piankin sekaisin, yleensä niistä on mennyt näyttö taskunpohjalla rikki. Biltema myi sellaista vähän järeämpää, jonka voi aina käyttöön ottaessa kalibroida koenastoissa , mutta sitä ei kyllä enää viitsi taskussa kuljetella, se taitaa olla mulla auton ovitaskussa, ei sekään hinnaltaan paha ollut ja numerot on ihan samoja kuin muissakin mittareissa, olen niitä aina vertaillu keskenään. Joskus ostin sellaisen pienen sinisen glass ohllsonilta, mutta siinä oli ihan oma numeromailmansa, ei senkään hinta ollut pariakymppiä kummempi.
Klapikauppias
Viesti:

Herätelläänpäs vähän tätäkin ketjua :) Kuinkas kolleegat on puukauppaa käyneet ? Itellä on kauppa käynyt todella hyvin, olin jo marraskuun täysin hiljaa mainostelematta, kun huolettaa, että loppuvat todella rumasti kesken, nyt vähän joulun alla mainostan, mutta todennäköisesti katoan taas markkinoilta. Oikein itseäkin ihmetyttää tuo menekki, kun tänneppäin on nyt tullut paljon yrittäjiä, joilla on uskonnosta kymppi, mutta muiden laskiessa laskuja kaverit päästeli mäkeä ja matikka jäi neloseen :twisted: Välillä lehdissä näkynyt tarjouksia, halvemmalla, kuin olen ite joskus kymmenkuntavuotta sitten aloittanut, mutta silti varsinkin viimeaikoina on tullut uusiakin asiakkaita yllättävän hyvin, ovat viimetalvena saaneet tasaisesti sihiseviä "ylivuotisia" ja muuten homeisia eikä nyt ole hinnalla mitään väliä, kunhan vain on varmasti kuivaa puuta saatavilla :D
kylmis

Lukematon viesti Kirjoittaja kylmis »

Ei liian hyvin, mutta aina silloin tällöin menee jotakin. Toisaalta alkusyksy oli vilkkaampi kuin aikoihin ja uusia asiakkaita tuli kesän ahkeran markkinoimisen jälkeen useita. Haastattelin ammattimyyjää ja totesi, että ei ole ollut näin hiljaisia jaksoja moneen vuoteen. Yleinen taloustilanne ei ole kovin hyvä ja se näkyy asiakkaiden taloustilanteessa. Pimeesti pitäisi myydä, kun on juuri rakennettu uusi omakotitalo ja työpaikka lähti alta. Myös markkinoilla on tunkua uusien yrittäjien toimesta. Pitkässä juoksussa noista tuskin on haittaa. Jos puu ei ole kuivaa, niin yhtä asiakasta ei voi pettää kuin kerran. Lisäksi aika moni kyllästyy klapien myyntiin, syystä ja toisesta. Joku nekin klapit sitten myy..
Rubinjo
Viesti:

kylmis kirjoitti:Ei liian hyvin, mutta aina silloin tällöin menee jotakin. Toisaalta alkusyksy oli vilkkaampi kuin aikoihin ja uusia asiakkaita tuli kesän ahkeran markkinoimisen jälkeen useita. Haastattelin ammattimyyjää ja totesi, että ei ole ollut näin hiljaisia jaksoja moneen vuoteen. Yleinen taloustilanne ei ole kovin hyvä ja se näkyy asiakkaiden taloustilanteessa. Pimeesti pitäisi myydä, kun on juuri rakennettu uusi omakotitalo ja työpaikka lähti alta.
Saman suuntanen tilanne täälläkin. Korostuu oikeen täällä Salossa. Heinäkuussa ja alkusyksystä kauppa kävi.
Saas nähdä miten huomiset veronpalautukset lisää kysyntää.
Lokotrack

Täälläkin käynyt kauppa ihan kivasti, mainostaakaan ei ole tarvinnut juurikaan. Ilmeisesti tuli viime talvena tehtyä jotain oikeinkin kun samat ukot ja eukot tilaa pilkettä nytkin. Uusia asiakkaitakin on tullut "huolestuttavan" paljon... Kyllä se klapin kuivuus on ehdoton myyntivaltti, täälläpäin muutamat myy kuulemma lauseilla" suht kuivaa" ja " pitäs sen olla ihan polttokelpoista" ( sihiseviä puita ostaneiden asiakkaiden suista kuultua) :lol:

Lämpökuivurilla olen lisää klapia tehnyt ja se onkin pyörinyt syyskuusta asti käytännössä jatkuvasti, olevinaan alkukesästä tein riittävästi pilkettä mutta pirustako näitä menekkejä osaa ennustaa...
Viimeksi muokannut Lokotrack, 05 Joulu 2013, 06:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rubinjo
Viesti:

No tuo veronpalautusten vaikutus oli hämmästyttävä. :) Aiheeseen liittyviä yhteydenottoja tuli enemmän päivässä, kun edelliseen kolmeen viikkoon yhteensä...
Lokotrack

Rubinjo kirjoitti:No tuo veronpalautusten vaikutus oli hämmästyttävä. :) Aiheeseen liittyviä yhteydenottoja tuli enemmän päivässä, kun edelliseen kolmeen viikkoon yhteensä...
Totta, eilinen päivä oli hieman normaalia vilkkaampi kysynnän suhteen täälläkin.. 8)
Klapikauppias
Viesti:

Kyllä eilisellä veronpalautuspäivällä oli vaikutusta, muutaman tilauksen verran ja lisäksi hieman myöhässä olleita maksuja kotiutui :lol: Illalla olin metsäkeskuksen "bioenergia" yrittäjä illassa ja täytyy sanoa, että mieleen muistui vanha sanonta, "jos et mitään osaa, ala opettajaksi" klapituotannosta esitelmän pitänyt henkilö on moninpaikoin ulkona, kuin lumiukko, en kyllä yhtään enää ihmette mistä näitä polkumyyjiä ilmaantuu :twisted: Oikein kauhulla kuuntelin, kun nuoret kaverit kyseli, että mitenkä kuivaksi koivupöllit kuivaa pinossa pyöreänä ja herra konsulentti vakuutti, että 15-20 menee kivasti, toivottavasti pojat ei kovin isolla pinolla kokeile :shock:
Vastaa Viestiin