Sivu 1/1
Hyvin käynnistyvä raivaussaha
Lähetetty: 18 Tammi 2008, 16:49
Kirjoittaja andypoge
Suositelkaas hyvin käynnistyvää raivuria. (Vai onko niitä?)
Kevyttä isäntälinjan peruskäyttöä olisi sille luvassa.
Lähetetty: 18 Tammi 2008, 17:21
Kirjoittaja Murtola_Lasse
Stihl 450 K
Lähetetty: 18 Tammi 2008, 23:07
Kirjoittaja velimatti
Ittellä seitsemättä vuotta käytössä Stihl FS 450k. Käynnistyy ja mikä parasta, pyörii hiton hyvin! Ei ole koskaan sammunut itsekseen, muuten kuin polttoaineen loppumisen vuoksi. (On raivattu yli 100ha taimikoita)
Aiemmat raivurit olleet Huskuja, 165r ja 244rx. En ollut kovin tyytyväinen niihin, kuten en ole moottorisahaankaan (Husku 242xpg), en tiedä mikä vikana, mutta tyhjäkäynnin kanssa ongelmia, jos ei säädä hieman liian kovalle, että terä jo alkaa pyörimään.
Säädöt ja huolto toimet samat Huskuissa, kuin Stihlissäkin, että ei pitäisi johtua siitäkään.
En ole mikään Huskun vihaaja, ajettavia ruohonleikkureita on ollut pari kapppaletta (Ridereita) ja ne on vähintäänkin kelpo pelejä.
Mutta ne sahat...

No, tämän päivän Huskuista ei tosin ole kokemusta, joten voihan ne olla nekin jotain muuta.
Lähetetty: 19 Tammi 2008, 08:32
Kirjoittaja satakolmeviis
Stihl 450k on ainoa kunnollinen raivaussaha (kilpailija taitaa tulla oman merkin sisältä), Puolipuristus on ehdoton. Kun käynnistää kylmänä, jää aina käyntiin. Ei ole varmaan kertaakaan sammunut kun on saanut käyntiin. Ja vääntöä löytyy niin paljon, kuin terä antaa myöden.
Lähetetty: 19 Tammi 2008, 09:57
Kirjoittaja 956XL
velimatti kirjoitti:Ittellä seitsemättä vuotta käytössä Stihl FS 450k. Käynnistyy ja mikä parasta, pyörii hiton hyvin! Ei ole koskaan sammunut itsekseen, muuten kuin polttoaineen loppumisen vuoksi. (On raivattu yli 100ha taimikoita)
Aiemmat raivurit olleet Huskuja, 165r ja 244rx. En ollut kovin tyytyväinen niihin, kuten en ole moottorisahaankaan (Husku 242xpg), en tiedä mikä vikana, mutta tyhjäkäynnin kanssa ongelmia, jos ei säädä hieman liian kovalle, että terä jo alkaa pyörimään.
Säädöt ja huolto toimet samat Huskuissa, kuin Stihlissäkin, että ei pitäisi johtua siitäkään.
En ole mikään Huskun vihaaja, ajettavia ruohonleikkureita on ollut pari kapppaletta (Ridereita) ja ne on vähintäänkin kelpo pelejä.
Mutta ne sahat...

No, tämän päivän Huskuista ei tosin ole kokemusta, joten voihan ne olla nekin jotain muuta.
Kyllä nuo huskun moottorisahat ovat ihan hyvin meillä käyneet, ei oo sammuillu vaikka on lumihankeenkin heittänyt (jostakin syystä, ei sahan puolesta

)
245 RX on raivurina ollu ja mukavasti on toiminu.
Lähetetty: 19 Tammi 2008, 10:48
Kirjoittaja Maalaispoika
velimatti kirjoitti:En ollut kovin tyytyväinen niihin, kuten en ole moottorisahaankaan (Husku 242xpg), en tiedä mikä vikana, mutta tyhjäkäynnin kanssa ongelmia, jos ei säädä hieman liian kovalle, että terä jo alkaa pyörimään.
Mulla on ollut samaa vikaa 55 Huskun kanssa, se ostettiin aikoinaan metsäojalinjojen raivausta varten ja uudesta asti oli ongelmia käynnin kanssa. Metsurin housuista huomaa, että terä jää pyörimään tyhjäkäynnilläkin.
Lähetetty: 19 Tammi 2008, 13:52
Kirjoittaja hogi
Mä ostin kesällä lämpökahvallisen FS480KW:n. Vaikuttaa loistopeliltä vanhaan jonserediin verrattuna, jonka tyhjäkäyntiongelmien kanssa tuli painittua pitkään.
Lähetetty: 19 Tammi 2008, 18:55
Kirjoittaja Kaupoi
Toissa kesänä laitoin 2145w jonssin (=Hq 345Fxt). Olihan iso parannus edeltäjänsä, partner 405:n, jälkeen.
Lähetetty: 19 Tammi 2008, 20:20
Kirjoittaja O.J.
240R Husqu on pelannut moitteetta. Silloin kakoo jonkin verran, jos raivaa lumisessa metsässä ja oksilta tippuu lunta moottorikopan päälle. Eipä siellä silloin enää itekään viihdy koko päivää. Liekö laiskuus syynä

Lähetetty: 19 Tammi 2008, 21:46
Kirjoittaja jupe
tuohon tesän pyörimiseen ja tuhjäkäyntiin: Olisikohan aika vaihtaa kytkimen jouset ovat varmaan väsyneet! Eivät ole kalliita ainakin omaan stihliin se auttoi.
Lähetetty: 20 Tammi 2008, 23:24
Kirjoittaja Hervast
Stihlin fs 450k:ssä se primer pumppu tekee siitä aika pomminvarman käynnistyjän kelissä kuin kelissä.
Viime talvena vuosi sitten oli ongelmia stihlin käynnin kanssa. Lunta oli reilut 10 cm ja raivailin risukkoa pois harvennuksen tieltä. Tosin pakkastakin oli liki 15 iltapäivällä kun tihli alkoi kadottamaan tyhjäkäyntiään.

Re: Hyvin käynnistyvä raivaussaha
Lähetetty: 11 Helmi 2008, 21:04
Kirjoittaja ilu
Stiiliä suosittelen lämpimästi. Osta vaikka 450. Itellä käytössä 480 ja hyvin on pelannu ja käyntiin lähtee tosi hyvin. Edellinen saha oli huskun 252 ja huomattavasti enemmän oli ongelmia ku tilhissä. Ja kesäsin myös ammattitöitä tehny ja merkkiä en oo stiilistä vaihtamassa moottori- enkä raivaussahassa.
Re: Hyvin käynnistyvä raivaussaha
Lähetetty: 11 Helmi 2008, 21:59
Kirjoittaja Kaupoi
Mitään en stiileistä tiiä, mutta taitaa 450 olla parempi ku 480? Uusimmassa KV:ssä oli 480:stä juttua.
Re: Hyvin käynnistyvä raivaussaha
Lähetetty: 13 Helmi 2008, 17:55
Kirjoittaja ilu
Mitään en stiileistä tiiä, mutta taitaa 450 olla parempi ku 480? Uusimmassa KV:ssä oli 480:stä juttua.
Toisin päin.. Kyllä 480 on parempi ja KV:n kirjotus muutenki jätti stiilistä aika kehnon kuvan. Tais olla täysin husku miehen tekemä juttu.
450:ssä 44,3 cm3 kone, tehoa 2,9 hepoa ja 480:ssä 48,7 cm3, ja 3 heppaa. Ja painot noissa sahoissa on sama.
Re: Hyvin käynnistyvä raivaussaha
Lähetetty: 13 Helmi 2008, 19:43
Kirjoittaja Hervast
Mut oliko siitä jutusta jotenkin ymmärrettävissä että se sähkövarustus tekee siitä 480:stä huonomman ison laikan kanssa, eikös siinä ollut huippukierroksia rajattu sen generaattorin takia tjsp.
Molemmat mallit lie käypäsiä oikeankokoisten terälaikkojen kanssa.