Hakerangan/risun hankintahinta?

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

rgsleo
Luokka: >500hv

Hakerangan/risun hankintahinta?

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Hakerisulle ei ole (vielä) maastullissa tms. hankintahintoja, kuten tukille ja kuidulle, maakunnittain. Itä-Uudellamaalla, MHY.ltä sain, muutama viikko sitten hinnan, 19 euroa kiintomotti+7 euroa valtion tukea eli 26 euroa kiinto. Pinomotti kertoimella 0.3 kiintomoteiksi. Tämä hakerangan hankintahinta, elis tien varteen toimitettuna. Millaisia tarjouksia muualla?
Viimeksi muokannut rgsleo, 29 Tammi 2008, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jupe
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jupe »

muistaakseni oli kun möin niin 5,9 eur hakemotti hakettaja haki haketustuen minä itse kasaustuen.
maatreij
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja maatreij »

Suullinen tarjous 13 €/k-m3 ja ymmärsin, että kerroin pinomotille olisi ollut 0,4. Metsästä ajo- ja tekotuki jäisi itselle, mutta hakettaja ottaisi haketustuen.
rgsleo

Tuo seitsemän euroa isännän rahaa. Kiintomotista ranka/risuhaketta tulee noin 2 MWtuntia energiaa. Koneviestin bioliitten hintataulukko on ollut ainoita paikkoja missä energian hintoja on pystynyt helposti vertailemaan. Konsulttiyhtiö Pöyryn laatima? Uusimmasta liittestä taulukko puuttui... Metsähakkeen hinta viime elokuussa, KV:n taulukko, ilman alvia, 13 e / MWh. Jos siis kiintomotista tulee 2 MWtuntia energiaa on hakemotin arvo ollut tuolloin 26 euroa, käyttäjälle toimitettuna...Maakaasu tuolloin 22,1 e/ MWh, kivihiili, jos kuljetusmatka 100km, 15,2 e/MWh, raskaspolttoöljy 52,2 euroa megawatti tunnilta. Megawatti tunti haketta tuolloin siis 13 euroa (maan keskihinta?). 4.2.-08 maastullista verottajan kertoimet hakkeelle; 1 kiintomotti= 2,5 irtomottia 1irtomotti= 0,4 kiintoa 1megawattitunti= 1,25 irtomottia=0,5 kiintomottia.
Viimeksi muokannut rgsleo, 05 Helmi 2008, 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rgsleo

Oman mhy:n sivuilla ei tuista ollut muuta, kuin että muuttuvat...
Kasmet
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kasmet »

jupe kirjoitti:muistaakseni oli kun möin niin 5,9 eur hakemotti hakettaja haki haketustuen minä itse kasaustuen.
Omasta kasastani saanut 5,5 euroa hakekuutio samoilla ehdoilla kuin ylempänä. Kasani on tosin melko risuvoittoinen, koska siihen päätyy vasta polttopuuraaka-aineen ja omaan lämmitykseen menevän hakepuun jälkeinen osuus puusta.
maatreij
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja maatreij »

Kasmet kirjoitti:
jupe kirjoitti:muistaakseni oli kun möin niin 5,9 eur hakemotti hakettaja haki haketustuen minä itse kasaustuen.
Omasta kasastani saanut 5,5 euroa hakekuutio samoilla ehdoilla kuin ylempänä. Kasani on tosin melko risuvoittoinen, koska siihen päätyy vasta polttopuuraaka-aineen ja omaan lämmitykseen menevän hakepuun jälkeinen osuus puusta.
Hintaan vaikuttaa eri tekijöitä, kuten: - käyttäjäläheisyys, - karsittu ranka / karsimaton, - maakunnallinen sijainti jne...
Oma lukunsa on sitten ne markkinahinnat; eräs tarjous vielä viime kesänä 6-8 metrin taimikon harvennuksessa oli 2 €/k-m3 kun olisin antanut keräilytuen vielä firmalle! Kun firman ostajalta pyysin tarjousta, hän ihmetteli sitä ja kertoi yleensä tekevänsä aina sopimuksen suoraan.
Taimikko jäi vielä hoitamatta - ehkä ensi kesänä - ostomies soitteli viikon päästä tarjouksesta ja kovasti ihmetteli, miksen tehnyt kauppoja!
Kyllä alkutuottajaa myös kusetetaan hinnoilla, ellei itse seuraa ja mikä parasta voi myös tehdä metsässään.
rgsleo

Tuosta Maatreij mainisemasta kusetuksesta. Muutama vuosi sitten oli maastullissa artikkeli, jossa tutkija oli selvittänyt hakkuutähteiden (poltto)arvon per hehtaari. Se oli keskimäärin 2500 e/ha. Maaseuduntulevaisuus olisi voinut julkaista jutun takasivun sijaan, etusivulla. Money talks, mainostajien raha... Tuommoisen "tutkimuksen" teet mittaamalla hakkuutähdekasan pituuden korkeuden ja leveyden. Kerrot ne keskenään = pinomotti. Tuloksen kerrot luvulla 0,35 saat kiintomotit, joka lienee hakemottien määrä,samalla. Tämän luvun kerrot kahdella saat energia sisällön. Jos esim. 400 pinomottia X 0,35 tulee 140 mottia haketta. Sen polttoarvo 2x140= 280 MegaWattituntia energiaa. Jos voimala käyttää kivihiiltä, se maksaa tuosta energia määrästä, 2002 euroa!
Viimeksi muokannut rgsleo, 05 Helmi 2008, 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rgsleo

Joo tuet piti muuttua kuulemma vuodenvaihteessa, mutta näillä mennää kesäkuuhun... hankinnasta isäntää tuetaan 7euroa/ hakemotti? Tuo metsähakken sähköntuotantotuki on 6,9e/MWh, eli haketustuki? Hakkeen,keskimääräinen, kuluttajahinta elokuussa 2007, 13,0e/MWh.
rgsleo

Tuo jupen mainitsema hinta olisi tuon 13e/MWh. Jos tuo pitää paikkansa, että hakemotista tullee suunnilleen 2 MWh. Tuo etelässä kuulemani hinta 19e/ kiinto risulle?
jupe
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jupe »

tuo minun tavara meni luultavasti alholmen cratftille. ja yksi tuossa joka mon mukan apyörittämässä pientä kunnallista voimalaa sanoi että he maksavat melekin kaksinkertaista hintaa tuohon minun olmoittmaan.
Vastaa Viestiin