Sivu 1/2
Suorakylvö rypsiä
Lähetetty: 29 Touko 2005, 12:36
Kirjoittaja antrai
Miten on pystyykö tänne laittamaan kuvia mitenkään? Olisin laittanut kuvaa Semeatolla ohran sänkeen kylvetystä rypsistä.
Lähetetty: 29 Touko 2005, 15:24
Kirjoittaja jed
http://photobucket.com/
Rekisteröidy tonne ja lataa kuvat sinne. Sieltä saat sitten linkitettyä...
Lähetetty: 19 Kesä 2005, 18:22
Kirjoittaja Wilpo
Lähetetty: 19 Kesä 2005, 19:40
Kirjoittaja Jari
Hyvältä näyttää rypsi.
Tarttee omia suorakylvöksiä katella kyllä tooosi mustien lasien läpi että voi sanoa näyttävän hyvältä. 45-70mm vettä reilussa vuorokaudessa alkuviikolla ja hyvin on toiminut,ohran oraat paikoin aikalailla keltaisia... Vehnät ei moksiskaan,mutta ohrat ihmeissään ja maat on erittäin läpäiseviä. Ojan laitoja myöten tasaisesti keltaista jossain paikoin,mikä aiheuttaa,juurien hapenpuute???
Tosin pahimmilla lohkoilla vieläkin vettä,salaojat ei ehdi vetämään kun karkea hieta läpäisee veden ja virtaa maan alla matalimpaan paikkaan joka multamaata

Tarttee tehdä lisää salaojia em. paikkoihin,"normaali" tuplaojituskaan ei riitä. Vedestä kaikki johtuu mutta onko ongelma jatkuva suorakylvössä vai vain siirtymävaiheen ongelma

yhdistettynä pahimpaan mahdolliseen aikaan sattuneeseen sateeseen,sateet keväällä yleensäkin kortilla.
Ensimmäisen vuoden suorakylvetty pelto ei lähellekään kynnetyn veroista veden vastaanottokyvyltään,viereinen kynnetty loistavassa kasvussa...

Näytti suorastaan erinomaiselta vielä viikko sitten,ennen sadetta...
Lähetetty: 19 Kesä 2005, 21:05
Kirjoittaja antrai
Joo sama homma meillä, melkein kaikki ohrat kellastuivat, mutta ovat nyt 2 vko sateiden jälkeen jo toipuneet kohtuullisesti. Rypsi ei niin välittänyt muutakuin kohdista missä oli 15 cm vesilammet.
Täytyy tosiaan toivoa/uskoa että maan rakenne jatkossa paranee, toki kyllä ne on jotkut muokatutkin ohrat täälläpäin kellastuneet.
Lähetetty: 19 Kesä 2005, 22:59
Kirjoittaja Carnivor
Meilläkin ohrassa kellastumista, mutta lähinnä vain painanteissa. Aluksi epäilin hallaa, koska sademäärä on ollut tosi pieni. Kylvöjen jälkeen kokonaissademäärä taitaa jäädä alle 40 mm (en ole laskenut tarkasti). Mutta ainakin osa kellastumisesta johtunee hapenpuutteesta, koska niitä on pellolla sellaisissa kohdissa mitkä eivät ole hallanarkoja.
Pitänee yrittää tasoitella peltoja ja parannella ojitusta pikkuhiljaa. Mekaanista kuohkeutustakin voisi kokeilla ensiavuksi. Luulen että ongelmat juontavat pitkälti viime kesän surkeista olosuhteita. Märällä pellolla ajo on aiheuttanut tiivistymistä ja sitä kautta hapenpuutetta.
Lähetetty: 19 Kesä 2005, 23:19
Kirjoittaja Rubinjo
Antrai, Mikä oli ko. rypsin esikasvi ja paljonko oli korjattu sato? Mikä maalaji kyseessä?
Lähetetty: 19 Kesä 2005, 23:24
Kirjoittaja Murtola_Lasse
Meillä satanut ohrien kylvön jälkeen 60 mm, mutta ei näy kellastumista ohrissa. Viljat näyttävät ihan kohtalaisilta. Mutta kaikki onkin kylvetty viime vuosituhannen koetuilla menetelmillä.
Lähetetty: 20 Kesä 2005, 14:28
Kirjoittaja antrai
Lohkon maalaji on HTS rm/erm, pellon pinta ei ole tasainen vaan on hiukka alavia kohtia ja viime vuoden Barkeohran sato jäi vesiongelmien takia alle3000kg/ha. Ko lohko kolmatta vuotta suorakylvössä.
Rapsikuoriaisia oli nupuilla useampi per kasvi. SumiAlpha 0,3l/ha oli tehonnut erittäin hyvin ja vrk:n kuluttua oli kuoriaisilla jalat pystyssä.
Lähetetty: 20 Kesä 2005, 21:58
Kirjoittaja Jorma
Niin tuosta kellastumisesta; täällä on sadellut 55mm kylvöjen jälkeen eikä kasvustot ole kellastuneet oli sitten suorakylvetty, kevytmuokattu tai kynnetty. Parinkymmenen kilometrin päässä oli viikko sitten ohrat keltaisena samoin menetelmästä riippumatta, jokin isompi sadekuuro lienee osunut paikalle, muuten ei pysty hapenpuutetta selittämään.
Lähetetty: 20 Kesä 2005, 22:02
Kirjoittaja Jorma
Jari kirjoitti:Hyvältä näyttää rypsi.
Tarttee omia suorakylvöksiä katella kyllä tooosi mustien lasien läpi että voi sanoa näyttävän hyvältä. 45-70mm vettä reilussa vuorokaudessa alkuviikolla ja hyvin on toiminut,ohran oraat paikoin aikalailla keltaisia... Vehnät ei moksiskaan,mutta ohrat ihmeissään ja maat on erittäin läpäiseviä. Ojan laitoja myöten tasaisesti keltaista jossain paikoin,mikä aiheuttaa,juurien hapenpuute???
Tosin pahimmilla lohkoilla vieläkin vettä,salaojat ei ehdi vetämään kun karkea hieta läpäisee veden ja virtaa maan alla matalimpaan paikkaan joka multamaata

Tarttee tehdä lisää salaojia em. paikkoihin,"normaali" tuplaojituskaan ei riitä. Vedestä kaikki johtuu mutta onko ongelma jatkuva suorakylvössä vai vain siirtymävaiheen ongelma

yhdistettynä pahimpaan mahdolliseen aikaan sattuneeseen sateeseen,sateet keväällä yleensäkin kortilla.
Ensimmäisen vuoden suorakylvetty pelto ei lähellekään kynnetyn veroista veden vastaanottokyvyltään,viereinen kynnetty loistavassa kasvussa...

Näytti suorastaan erinomaiselta vielä viikko sitten,ennen sadetta...
Mitään omia kokemuksia ei mulla suorakylvöstä ole, mutta täälläpäin yleensä raskaiden maiden viljelijät olleet todella tyytyväisiä menetelmään ja keveämpien maiden kanssa operoivat siirtyneet kevennettyyn muokkaukseen.
Lähetetty: 21 Kesä 2005, 09:58
Kirjoittaja kakes
Pohojanmaalla päin kuivaa. Viljat vaarallisen hyvän näköisiä. Ohrassa oli orasasteella pientä kellastumista mutta lämpimät säät on korjannut asian. Kaurat ihan ok. Kylvöjen jälkee satanut vain n.15mm. viimeisin sade 9pv sitten. Kaikki kylvöt pertsalla, kevätkyntö+ 2 kertaa j-piikki. Kylvö hyvissä olosuhteissa kohtuullisen matalaan, ja se myös näkyy nyt kasvustossa, nou hapenpuutetta.
Lähetetty: 21 Kesä 2005, 19:57
Kirjoittaja Jari
kakes kirjoitti:Pohojanmaalla päin kuivaa. Viljat vaarallisen hyvän näköisiä. Ohrassa oli orasasteella pientä kellastumista mutta lämpimät säät on korjannut asian. Kaurat ihan ok. Kylvöjen jälkee satanut vain n.15mm.
Juu,tosi kuivaa,viljat keltaisena vedestä... Tais vesisateen raja mennä himangan-Lohtajan tienoilla? Viime maanantaina OLI vielä kuivaa mutta tyytyväisenä kattelin ettei haittaa suorakylvöksiä

Lähetetty: 22 Kesä 2005, 20:46
Kirjoittaja kakes
Jari kirjoitti:
Juu,tosi kuivaa,viljat keltaisena vedestä... Tais vesisateen raja mennä himangan-Lohtajan tienoilla? Viime maanantaina OLI vielä kuivaa mutta tyytyväisenä kattelin ettei haittaa suorakylvöksiä

Juu, väliin jäätiin, kuulemma Vetelin suunnalla oli taas tullut kaatamalla. Sateli se meilläkin jonkin verran mutta ihan sopivasti. Ei voi valittaa, kasvustot näyttää vaarallisen hyvältä. Korrensäätö lienee aiheellista.
Lähetetty: 24 Elo 2005, 07:59
Kirjoittaja aurauskeppi
Rypsin suorakylvökokemuksia kyselisin, miten hoidatte tuon rikkakasvitorjunnan?
MAavaikutteiset aineet lienee unohdettava?