Vesivoimala
Lähetetty: 18 Helmi 2008, 00:56
Lainaan vuoden 1982 Koneviestilehdestä kuvatekstin. Kuvasatoa tuon vuoden Pariisin SIMA näyttelystä. "Pieni vesivoimalaitos, joka soveltuu 1...10 metrin putouksille. Kolmivaiheista virtaa tuottava voimalaitos toimii tehoalueella 1...51kW. Automaattisen ohjattavan laitteiston rakenne: (kuvassa) 1. turbiini 2.päällyksen kartio-osa 3. nopeudenkertoja 4. generaattori 5. öljyvarasto 7. ohjaus-ja jakelujärjestelmä." Sieppeän näköinen laitos. Ainut maajussi, jolla minä tiedän vesivoimalan olevan, on Kankkusen Juha. Luvat lienevät, pienimuotoiseenkin vesivoimalaan, kovan työn takana...? Tuolta löytyi tieto, että Kankkusen voimalan jarrutus vei 8 vuotta...menetetty hyöty, sitä valittaja ei ehken korvannut...?