Sivu 1/1

Lantamäärän laskenta

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 14:37
Kirjoittaja pontus
Viljelysuunnitelmaa tehtäessä miten määritellään karjanlannan määrä? Katsotaanko taulukosta paljonko eläimen pitäisi lantaa tuottaa ja jaetaan levitettäville hehtaareille vai lasketaanko paljonko lantaa on varastoissa ja jaetaan tämä määrä levitettäville hehtaareille? Kumpi ompi oikea tapa vai onko kumpikaan?

Re: Lantamäärän laskenta

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 14:56
Kirjoittaja sirkussonni
Viranomaiset loppupeleissä tarkastuksissaan laskee eläinmäärän perusteella tulleen lantamäärän, eli itse käyttäisin kyllä sitä, sehän on ainoa totuus maailmassa ja piste... Eli taulukoissa on juuri se lantamäärä jonka eläin vuodessa tuottaa, muuta totuutta ei taida olla.

Re: Lantamäärän laskenta

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 19:39
Kirjoittaja Jussi T.
Näillä lannoitteenhinnoilla luulisin olevan taloudellisinta laskea lähimmän rajoittavan ravinteen mukaan. Naudanlietteellä yleensä kalium tai fosfori. Nurmille ennemmin kuin viljoille (jos nurmea kierrossa), sillä viljat tunnetusti tarvitsevat vähän kaliumia suhteessa typpeen ja naudanlietteellä mennään kaliumylilannoitukseen nopeasti. Jos samaan aikaan nurmille on ostettava kaliumia paljon, tuntuu koko homma tuulimyllynlämmitykseltä.

Eli pähkinänkuoressa: lohkojen fosfori ja kalilukujen mukaan lantaa ja sitten kokonaismenekkiin. Jos kaikki ei kulu, lisätään lohkoille, joissa fosfori ei rajoita. Jos ei riitä, kannattaa taas lannoittaa ennemmin viljoja kemialla ja nurmia lannalla.....

Tää siis naudansellaiselle ja nautatilalle. Sioista en tiedä :D

Re: Lantamäärän laskenta

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 20:19
Kirjoittaja pontus
Lisäkysymys: paljonko on kuivikelannan kuutiopaino (siis taulukkoarvo) Kun visussa pitää olla tonnimäärät? Vai voiko käyttää oman lanta-analyysin kuutiopainoa vaikka käyttäisikin ravintoarvoina taulukkoarvoja

Re: Lantamäärän laskenta

Lähetetty: 18 Maalis 2008, 09:35
Kirjoittaja 956XL
Kuningas Google:
http://www.farmit.net/farmit/fi/08_foor ... 4691231583

http://mansikka.netsor.fi/mansikka/data/5/5_6_4.html

Eli siis lanta-analyysin perusteella arvioimaan. Kaippa siihen alalyysiin voi luottaa jos siinä on kuutiopaino määritetty.

Re: Lantamäärän laskenta

Lähetetty: 18 Maalis 2008, 15:55
Kirjoittaja pontus
Hyvä! Kiitos vastauksista!
Mun lanta analyysissa kuutiopainoksi on ilmoitettu 350 kg/m3. On vissiin tullu laitettua aika kuiva näyte. Kuitenki epäilisin että lanta keskimäärin on painavempaa. Täytynee määritellä sitä kuiva-aineprosenttia...

Re: Lantamäärän laskenta

Lähetetty: 20 Maalis 2008, 22:55
Kirjoittaja Kloppi
Onkos nuo eri eläinlajien tuottaman lannan määrien taulukkoarvot jossain saatavilla?

Re: Lantamäärän laskenta

Lähetetty: 21 Maalis 2008, 10:35
Kirjoittaja 956XL
No Wisulla pystyy ainakin laskemaan ts. ohjelma laskee lantamäärät eläinmäärän perusteella. Eiköhän muistakin peltosuunnitteluohjelmista löytyne sama ominaisuus.

Re: Lantamäärän laskenta

Lähetetty: 25 Maalis 2008, 12:51
Kirjoittaja pontus
Myös maatalouskalenterissa on lueteltu eläinten tuottama lantamäärä