Lihanautoja vanhaan sikalaan? Ja vähän muutakin...
Lähetetty: 25 Loka 2008, 19:58
Niin. Tämmönen kysymys tälläkertaa.
Asetetaan seuraava teksti kuvitteelliseksi. Näin ei siis oikeasti ole. Mutta entä jos näin olisikin...
Peltoa ~100ha ja 1000 Lihasian sikala.
Tuosta noin sadasta hehtaarista olisi joka vuosi 15 ha Rypsillä. Ja 10 ha Nurmella. Siis vähintään.
Lopuilla pelloilla voisi siis kasvaa joko Rehukauraa, Rehuohraa tai Mallasohraa.
Tuhannelle lihasialle peltomäärä on liian pieni. Siksi siis sikala muutettaisiin navetaksi.
Olisiko esim. 200 Naudan pito lihatarkoituksessa kannattavaa? Riittääkö nurmiala?
Montako Lihanautaa mahtuisi 1000 sian sikalaan? Paljonko naudat syövät viljasta jauhettua rehua?
Nurmi laakasiiloon, vai paaleiksi?
Tähän jos saisi kokemuksia, arvauksia yms. niin mahdollinen päätös helpottuisi kummasti.
Asetetaan seuraava teksti kuvitteelliseksi. Näin ei siis oikeasti ole. Mutta entä jos näin olisikin...
Peltoa ~100ha ja 1000 Lihasian sikala.
Tuosta noin sadasta hehtaarista olisi joka vuosi 15 ha Rypsillä. Ja 10 ha Nurmella. Siis vähintään.
Lopuilla pelloilla voisi siis kasvaa joko Rehukauraa, Rehuohraa tai Mallasohraa.
Tuhannelle lihasialle peltomäärä on liian pieni. Siksi siis sikala muutettaisiin navetaksi.
Olisiko esim. 200 Naudan pito lihatarkoituksessa kannattavaa? Riittääkö nurmiala?
Montako Lihanautaa mahtuisi 1000 sian sikalaan? Paljonko naudat syövät viljasta jauhettua rehua?
Nurmi laakasiiloon, vai paaleiksi?
Tähän jos saisi kokemuksia, arvauksia yms. niin mahdollinen päätös helpottuisi kummasti.