Sivu 1/1
Agrineuvos
Lähetetty: 07 Joulu 2008, 14:13
Kirjoittaja Agronautti
Millähän tapaa voisi AN:n 1-tilaversiossa tehdä vertailevia viljelysuunnitelmia, eli pitäisi saada vaihtoehtoina versiot : "virallinen", Yaran(phtyi) lannotteilla, muiden lannoitteilla ja kenties luomuversio, ilman että mitään tietoja tarvitsisi jokakerta muuttaa/poistaa versioden välillä vaihtaessa..
Jos olisi 5-tilaversio niin sillähän tuo kävisi tekisi vain uudet tilat noista eri versioista? ( päivitys maksaa 130e+30elisää vuosimaksuun). Vai ostettava toinen tietokone??
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 07 Joulu 2008, 15:08
Kirjoittaja Kaupoi
Eikö varmuuskopioilla onnistus?
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 07 Joulu 2008, 16:47
Kirjoittaja Agronautti
Kaupoi kirjoitti:Eikö varmuuskopioilla onnistus?
Joo..Mutta aika paljon värkkäämistä versioiden vaihdon välillä....
Semmoinen Yara vs. "kilpaileva tuote" vertailun saa kätevämmin kun laittaa toisen lannoitteet suunnitteluun ja toisen toteutukseen, saa heti vertailtua keskenään..
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 07 Joulu 2008, 19:24
Kirjoittaja koivumaki
Niin...Agrineuvoksesta...tekeekös muilla ohjema niin että useammalle lohkolle lisää jonkin toimenpiteen,esim vaikka sadon niin tapahtuu satomäärien kumuloituminen.Eli ohjelma laskee jotenkin kumulatiivisesti sadon,lannoitemäärän tms. yhteen ja lopputulos on aika huikea.
Ärsyttävä piirre.
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 07 Joulu 2008, 19:36
Kirjoittaja -jk-
Näkeehän siitä valintataulukosta jo hyvin mikä on sopivin/ha kustannukseltaan huokein, hinnat täytyy vaan käsin päivittää. Merkitsee aluksi käyttöön vain ne mitä mahdollisesti on hankkimassa ja ruksi ruutuun käytössä olevat. Niin vertailu helpottuu.
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 08 Joulu 2008, 09:26
Kirjoittaja Agronautti
No nyt on eri versiot....
Kyllä sitä taitaa jonkinlaiselle tuntipalkalle päästä kun varmuuskopioiden kautta eri suunnitelmaversioita pyörittää verrattuna siihen että ostaa 5-tilaversion, jotain 3min taitaa mennä vaihtoon...
Version nimen kun kirjoittaa AN:n perustiedot->tilatiedot->henkilötiedot->henkilö/yritys riville, niin ohjelma tallentaa varmuuskopion tuolla nimellä.. Itte kylläkin varmistin vielä tekemällä jokaiselle versiolle omat kansiot...
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 11 Joulu 2008, 10:48
Kirjoittaja mape
Vertailevan laskennan teko on hyvin helppoa, eikä sitä pidä tehdä varmuuskopion palautuksen avulla. Varmuuskopioita palautetaan vain silloin, kun on pakko.
Eli näin se menee:
1. Valitse kaikki lohkot (CTRL+A) ja suorita lannoituksenlaskenta "Kasvin oletuslannoiteryhmällä" (joka on sama kuin Yaran lannoitteet). Laskenta optioina voit käyttää "Huomioi vain myynnissä olevat". Jätä muut valitsemasta ikkunan alareunassa. Näin etsitään sopivammat lannoitteet tilalle.
2. Mene Viljelytarvikkeisiin ja valitse käyttöön (merkintä -K- -sarakkeeseen) ne lannoitteet, joita haluat käyttää (2-3 eniten meneviä tai muu peruste).
3. Laske lannoitus uudelleen kaikille lohkoille ja lisäät laskentaikkunan alalaidassa oleviin optioihin valinnan "Valitse vain Käyttöön merkityistä". Nyt lannoitus lasketaan vain niillä lannoitteilla, jotka on merkitty käyttöön.
4. Tämän jälkeen tulosta ostoslista.
5. Laske lannoitus uudelleen 1. kohdan tapaan, mutta valitse Lannoiteryhmäksi Esim. "Cemagro" tai jokin muu, minkä lannoitteita haluat käyttää.
6. Mene viljelytarvikkeisiin ja merkitse käyttöön ne lannoitteet, joita nyt haluat käyttää. Poista käyttöön (-k-) valinnat Yaran -lannoitteilta.
7. Laske lannoitus uudelleen kaikille lohkoille ja lisäät laskentaikkunan alalaidassa oleviin optioihin valinnan "Valitse vain Käyttöön merkityistä".
8. Tämän jälkeen tulosta ostoslista.
Jos lisäät lannoitteille oikeat/todelliset tilahinnat, saat tulosteisiin suoraan vertailuhinnat. Nyt sinulla on laskelmat Yaran ja Cemagron lannoitteista.
Vertailun teko kestää n. 2-3 minuuttia, joten vertailu kannattaa tehdä.
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 11 Joulu 2008, 17:52
Kirjoittaja Agronautti
mape kirjoitti:Vertailevan laskennan teko on hyvin helppoa, eikä sitä pidä tehdä varmuuskopion palautuksen avulla. Varmuuskopioita palautetaan vain silloin, kun on pakko.
Eli näin se menee:
1. Valitse kaikki lohkot (CTRL+A) ja suorita lannoituksenlaskenta "Kasvin oletuslannoiteryhmällä" (joka on sama kuin Yaran lannoitteet). Laskenta optioina voit käyttää "Huomioi vain myynnissä olevat". Jätä muut valitsemasta ikkunan alareunassa. Näin etsitään sopivammat lannoitteet tilalle.
2. Mene Viljelytarvikkeisiin ja valitse käyttöön (merkintä -K- -sarakkeeseen) ne lannoitteet, joita haluat käyttää (2-3 eniten meneviä tai muu peruste).
3. Laske lannoitus uudelleen kaikille lohkoille ja lisäät laskentaikkunan alalaidassa oleviin optioihin valinnan "Valitse vain Käyttöön merkityistä". Nyt lannoitus lasketaan vain niillä lannoitteilla, jotka on merkitty käyttöön.
4. Tämän jälkeen tulosta ostoslista.
5. Laske lannoitus uudelleen 1. kohdan tapaan, mutta valitse Lannoiteryhmäksi Esim. "Cemagro" tai jokin muu, minkä lannoitteita haluat käyttää.
6. Mene viljelytarvikkeisiin ja merkitse käyttöön ne lannoitteet, joita nyt haluat käyttää. Poista käyttöön (-k-) valinnat Yaran -lannoitteilta.
7. Laske lannoitus uudelleen kaikille lohkoille ja lisäät laskentaikkunan alalaidassa oleviin optioihin valinnan "Valitse vain Käyttöön merkityistä".
8. Tämän jälkeen tulosta ostoslista.
Jos lisäät lannoitteille oikeat/todelliset tilahinnat, saat tulosteisiin suoraan vertailuhinnat. Nyt sinulla on laskelmat Yaran ja Cemagron lannoitteista.
Vertailun teko kestää n. 2-3 minuuttia, joten vertailu kannattaa tehdä.
Meinaakko että neuvos särkyy jos varmuuskopioita käyttää
No, tuossahan ylläolevassa systeemissä saa vaan koneen "pilkulleen" laskeman lannoitesuunnitelman, itte en kovinkaan paljoa käytä "koneen" tekemää laskentaa kun joillekin lohkoille/kasveille laitan hivenlannoitteita ja usein käytän jaettua tai vähennettyä lannoitusta..
Eikä se eri versioiden tarve rajoitu pelkästään lannoitekustannusten vertailuun, pikkuhiljaa tässä pitäisi katsella miltä se viljelysuunnitelma näyttää vihneenviäntäjän silmin..

Re: Agrineuvos
Lähetetty: 11 Joulu 2008, 19:21
Kirjoittaja Sepe
Ei onnistuis että kopioisi kasvulohkot seuraavalle vuodelle ja tekis sitten sille saman suunnitelman eri lannoitteilla?
Wisussa onnistuisi noin...
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 11 Joulu 2008, 23:18
Kirjoittaja Jari
Agronautti kirjoitti:mape kirjoitti:No, tuossahan ylläolevassa systeemissä saa vaan koneen "pilkulleen" laskeman lannoitesuunnitelman, itte en kovinkaan paljoa käytä "koneen" tekemää laskentaa kun joillekin lohkoille/kasveille laitan hivenlannoitteita ja usein käytän jaettua tai vähennettyä lannoitusta..
Eikä se eri versioiden tarve rajoitu pelkästään lannoitekustannusten vertailuun, pikkuhiljaa tässä pitäisi katsella miltä se viljelysuunnitelma näyttää vihneenviäntäjän silmin..

Tosi että koneen laskemilla saa pyyhkiä sitä minne aurinko ei paista,viljelijän pitää tuntea peltonsa paremmin kuin kone

Useimmin ohjelma tarjoaa ihan liikaa apulantaa. Tai sitten valituista väärää,itse ajattelen lannoitusta hieman laajempana käsityksenä kuin pelkän pellon kannalta,siihen kuuluu mm. milloin ko. lohkolle pääsee,etäisyys,kylvöjärjestys,puintijärjestyskin ym. Toki tällaista ei tarvi miettiä mikäli pellot parin kilometrin säteellä tilasta. Sikäli lannoituksen laskenta "turhaa" kun jokaisen lohkon joutuu erikseen laskemaan,hyvin vähän voi edes ryhmänä laskea. Ei ihan pikku juttu tehdä vertaileva laskenta lohko kerrallaan 60:lle lohkolle,"käsin"... Ei tulis ees mieleen

Parille lohkolle vertailut ja se on siinä,eikä tartte tehä edes sitä kun lannoitteet jo hallissa...
Joko elukat lähti/lähtee???
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 12 Joulu 2008, 14:41
Kirjoittaja Agronautti
Jari kirjoitti:
Joko elukat lähti/lähtee???
eee vielä, ei näillä viljan hinnoilla

, ehkä ensi syksyyn saakka jatkan
turvallista tuotantoa..

Re: Agrineuvos
Lähetetty: 12 Joulu 2008, 21:19
Kirjoittaja mape
Sepe kirjoitti:Ei onnistuis että kopioisi kasvulohkot seuraavalle vuodelle ja tekis sitten sille saman suunnitelman eri lannoitteilla?
Wisussa onnistuisi noin...
Kasvulohkojen kopiointi seuraavalle vuodelle onnistuu hyvin ja vertailevan laskelman teko sitten siellä. Ongelma on vain siinä, että silloin ei huomioida esikasvilta siirtyviä ravinteita, koska edellinen vuosi on totetuttamatta ja sillä on kuitenkin aikamoinen merkitys.
Re: Agrineuvos
Lähetetty: 12 Joulu 2008, 21:31
Kirjoittaja mape
Meinaakko että neuvos särkyy jos varmuuskopioita käyttää
No, tuossahan ylläolevassa systeemissä saa vaan koneen "pilkulleen" laskeman lannoitesuunnitelman, itte en kovinkaan paljoa käytä "koneen" tekemää laskentaa kun joillekin lohkoille/kasveille laitan hivenlannoitteita ja usein käytän jaettua tai vähennettyä lannoitusta..
Eikä se eri versioiden tarve rajoitu pelkästään lannoitekustannusten vertailuun, pikkuhiljaa tässä pitäisi katsella miltä se viljelysuunnitelma näyttää vihneenviäntäjän silmin..

Varmuuskopion palautus tehdään vain kun siihen on järkevä syy. Miksi palautella varmuuskopiota, kun sitä ei tarvitse tehdä ja erilaisten laskemalaversioiden tekeminen onnistuu helpommin muulla tavalla.
Kysehän oli vertaiulaskelman tekemisestä peltolohkoille. Tällä tavalla voidaan huomioida juuri hivenlannoitteet, vähennettylannoitus ja kaikki muutkin mahdolliset lisätoimenpiteet / tavat viljellä. Kun lannoitus lasketaan niillä edellytyksillä mitä peltoon voidaan laittaa kaikilla lannoitusvaihtoehdoilla, niin silloin saadaan vertailukelpoinen laskelma. Jos laskelma tehdään siten, että annetaan toisen valmistajn lannoitetta 300 kg/ha ja toisen 400 kg/ha vaikka saisi antaa 450 kg/ha, niin eikös silloin ole sama jättää vertailu tekemättä ja tilata lannoiteet sieltä, minne haluaa rahansa luovuttaa.