Eli ensi syksynä 2009 alkaa minulla ja emännälläni AMK opinnot joensuussa. Itse olen kone-inssin koulua käynyt jo siellä viime ja tämän talven ajaen 140 km per päivä. Nyt emännän agrologi opinnot muuttuvat myös kaupunkiin, joten yhteisen vuokra-asunnon hankinta ensi talvelle on ajankohtainen. Kun on vielä kerrottu, että joskus jono asuntoihin on 1.5 vuotta olemme jo hiukan myöhässä...
Mutta mutta, se suurin asia tässä on, kun me kumpikaan minä eritoten ei haluta asua jossakin kerrostalossa, solussa taikka kaupungin kaava-alueella vaan mieluummin maaseudun rauhassa ilman hälinää ja menoa.
Olemmekin miettineet olisiko meillä mitään mahdollisuutta löytää asuntoa esimerkiksi maatilan yhteydestä? Tuttujen maatilojen yhteyksissä on usein ollut kakkostalo tai päätyhuoneisto tilan renkiä tai edellistä sukupolvea varten. Luulisi siis, että tällaisia voisi nykyaikana olla jo vapaanakin? Mitä mieltä te alan ammattilaiset olette, löytyyköhän sellaisia ja olisiko kukaan valmis tällaista vuokraamaan ja mistä te huomaisitte ko. vuokralle haku ilmoituksen parhaiten?
Molemmat olemme kykeneväisiä ja halukkaita auttamaan tilan töissä, joten osan vuokrasta voisi sopia korvattavaksi töinä. Valtiohan maksaa max. 500€ kahdelta hengeltä vuokrakuluja. Kumpikaan ei tupakoi saati käytä alkoholia.
Niin, yksi mikä asiassa on se hankalin jos vuokraamme esimerkiksi rivarin on minun harrastukseni. Kolmesta traktorista ainakin yksi seuraa kyllä minua myös opiskelupaikkakunnalle, auraampahan vaikka jotain metsäautotietä, pääasia että saan maailman murheet pois mielestäni kun pääsen traktorin rattiin iltaisin. Eikä rivarin parkkipaikalla katsota hyvällä jos sattuu nuhvi vaikka muutaman pisaran öljyä tippasemaan, eihän niiden toki pitäisi, mutta joskus sitä sattuu tippa putoamaan itse kultakin..
Niin ja kyllä se tuolla kaupunkipaikoilla pistää silmään tuollainen punainen traktori, tiedossa ei ole kuin murhetta... särkevät varmasti
Mietteitä ja jopa vinkkejä joensuun seudun vapaista asunnoista kaivataan!
Ps. Emme ole sitten mitään "höpöheinän polttajia", tai "wannabe luontoimmeisiä" tms. "vihreitä", vaan aivan tavallisia opiskelijoita jotka eivät tykkää kaupunkielämästä, tosin no... taitaa olla epätavallista jos opiskelija ei rellestä tai käy yöelämässä