Sivu 1/1
Wisussa liukoisen typen mittaukset
Lähetetty: 10 Touko 2009, 10:35
Kirjoittaja jukkh
Miten wisuun laitetaan liukoisen typen mittaustulokset?
Olen mitannut typpilaukun ohjeiden mukaisesti typpimäärän ja saanut tulokseksi: NO3 15mg/l
eli vastaavasti N 3,4mg/l. Ammoniummääritystä en ole ottanutkaan.
Mittaus syvyys 20cm ja maan paino 1,45kg/dm3
Eli: 2 x 1,45 x 3,4 = N 9,86kg/ha
Laskinko oikein???
Ja laskeeko se lannoituksen uudelleen?
Re: Wisussa liukoisen typen mittaukset
Lähetetty: 10 Touko 2009, 12:25
Kirjoittaja Shield
Eikös tuo kaava mennyt seuraavasti:
X x 0,56 x otantasyvyys, josta X on liuskoista luettu värikoodin arvo?
Eli tässä tapauksessa
15 x 0,56 x 2,0 = 16,8
= Ei vaikuta lannoitukseen, koska N-määrä on alle 20 kg/ha.
Voi olla että olen väärässä, mutta näin minä nitraattitypen laskisin...
Re: Wisussa liukoisen typen mittaukset
Lähetetty: 10 Touko 2009, 14:37
Kirjoittaja jukkh
No niinpä näyttää tuo laskentakaava olevan, mutta mulla onkin ihan ensimmäisiä typpilaukkuja, jossa on tosiaan noin neuvottu miten mä tein.
Löysin tuon saman kaavan proagrian sivuilta jonka sä kerroit.
No lasken ne typet niin. Mutta miten ne sinne wisuun....
Re: Wisussa liukoisen typen mittaukset
Lähetetty: 10 Touko 2009, 15:50
Kirjoittaja Wilpo
Painat jotain kasvulohkoa hiiren oikealla napilla. Valitset monen lohkon toimenpiteet ja sieltä liukoisen typen mittaukset.
Re: Wisussa liukoisen typen mittaukset
Lähetetty: 10 Touko 2009, 19:11
Kirjoittaja jukkh
Kas vain!!!
Olipa yksinkertaista. Kumma kun en ohjeista sitä löytänyt.
Kiitos ja kumarrus walpolle.
Korjaan wilpolle.!!!
Re: Wisussa liukoisen typen mittaukset
Lähetetty: 22 Touko 2009, 23:15
Kirjoittaja aurauskeppi
Minä kun en ole löytänyt Wisusta koko ohjeita...