Sivu 1/2
Kuivuripalot
Lähetetty: 23 Elo 2009, 12:23
Kirjoittaja sirkussonni
Taas on se aika vuodesta, jolloin sattuu ja tapahtuu.
Ajatuksenani on laittaa keskustelu vireille, mitkä syyt ja seuraukset näissä kuivaamopaloissa on niitä ongelmakohtia!
Eli ei ole tarkoitus olla lööppien perässä, vaan millä voisimme estää näitä valitettavia tapahtumia.
Itse tein kakkoskuivaamoon koneiston vaihdon, ja siinä samalla löytyi rottien syömät johdot! Paikasta jossa ei olisi millään voinut kuvitella olevan!
Samaisessa kuivaamossa kävi palokunta kymmenen vuotta sitten, syy: Hiiri oli tehnyt pesän lämmönvaihtimen kylkeen, jolloin kyty tuli ja ilmavirta heitti kekäleet viljan sekaan ja ahjo oli valmis. Pienellä paniikilla selvittiin, evakuointi ja siivous sekä palomestarin määräyksestä pannun vaihto. Pannun vaihdon yhteydessä vasta selvisi se syykin. Pannu oli vielä täysin ehjä, mutta vaihdettiin sitten kun uusi oli haettu. Muistutuksena jäi kaapin kylkeen kämmenen kokoinen kohta josta maalit paloivat ja tomu kärveni! Puu kuivaamo kyseessä, sehän ei pala, se räjähtää! Eli lähellä oli.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009082 ... 2_uu.shtml
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 23 Elo 2009, 12:59
Kirjoittaja Rubinjo
Kaikkien muiden varotoimenpiteiden lisäksi ja suurtuhon välttämiseksi kannattaa asennuttaa palovahti poistoputkeen. Pistää sähkökaapin mykäks jos poistopuolella lt. nousee yli 50 asteen.
Mulla saman tapanen kuvio muutama vuos sitten kun aloittajalla, mutta syynä ei ollu hiirenpesä vaan pannuun pomppineet herneet. Myös viljan jyviä sinne voi ropista, jos on pannulta nouseva menoputki, mutta jyvät tuee puhalluksen mukana pois.
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 23 Elo 2009, 13:15
Kirjoittaja Pasi
Pannulta tulevaan putkeen varisee kaapista yllättävän pajon viljaa kuivuria täyttäessä tai tyhjentäessä. Meillä rakennusteksistä syistä pannuhuone on hieman liian korkealla kuivuriin nähden, joten ilmaputkeen piti tehdä ylimääräisiä mutkia. Mutkasta saa joka syksy imuroida melkein säkillisen jyviä. Kuivuri on noin parikymmentä vuotta vanha 275 hl Antti.
Lämpötila-anturin lisäksi savuun reagoiva anturi poistoputkessa voisi olla myös hyvä.
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 23 Elo 2009, 22:41
Kirjoittaja khd
Käyttämässäni kuivassa on ilman tuloputkeen asennettuna sulkupelti. Täytön ajaksi pelti kiinni jottei jyvät ropise pannuun päin. Toimii kuin junan vessa, täytyy vain muistaa avata ennen puhaltimen käynnistystä..

Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 25 Elo 2009, 10:42
Kirjoittaja masto
Antissa auttaa vähäsen kun sulkee vajaatäyttöluukut täytön ajaksi. Muttä mä imuroin myös pannun ja putket irtojyvistä ennen kauden alkua.
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 25 Elo 2009, 11:23
Kirjoittaja sirkussonni
Ohi ajaessani huomasin, että stand alone kuivurissa oli ilmaputkessa haara alaspäin, siinä tietysti pelti sulkuna. Siitä on helppo päästää jyvät maahan...
Putoaakohan se pelti pois jos jyviä tulee painoksi tietty määrä....
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 25 Elo 2009, 11:54
Kirjoittaja Murtola_Lasse
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 25 Elo 2009, 22:23
Kirjoittaja ATH
Meinasin jo että nyt on syttyminen lähellä. Kattila kuumenee reilusti enemmän kuin ennen. Luulin että kakkossuutin hirttänyt päälle, mutta kakkossuuttimen putki lämmin, toisin kuin käynnissä olevan ykkösen, joten päättelin että matikki toimii. Silti kuumenee varorajalle iltaviileällä klo 22.00. Toivottavasti polttimen varo toimii. Hiukan alkukankeutta kuivaamon automaation releissä taas ollut.
Jokin kuitenkin mättää. Kuivausilman kuristus samoissa kuin viime vuonna. Mieleen tuli, että nyt on dieseliä (mopo) säiliössä, eikä polttista, kuten ennen. Muuta muutosta en tiedä olevan viime vuoteen ja kumminkin lämmöt yhdellä suuttimella 15 astetta ylempänä kuin viime vuonna molemmilla. En uskaltanut jättää yöksi käyntiin.
Kattilan ikkunasta näköjään puuttuu n. 2x1,5 cm pala, josta suora reikä nyt palokammioon. Voisikohan se jotenkin. Palokammion tiilet hohkaa yhdelläkin suuttimella valkohehkuisena. Kattila päältä niin kuuma ettei kättä siedä.
Voisikohan vehnä olla tänä vuonna "tiiviimpää". Nyt pitäisi olla se minun toisessa keskustelussa torppaamani painemittari kanavassa. Mistähän sellaisen virittäisi tai hankkisi huomenissa.
Voihan..
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 25 Elo 2009, 23:05
Kirjoittaja Murtola_Lasse
ATH kirjoitti:Meinasin jo että nyt on syttyminen lähellä. Kattila kuumenee reilusti enemmän kuin ennen. Luulin että kakkossuutin hirttänyt päälle, mutta kakkossuuttimen putki lämmin, toisin kuin käynnissä olevan ykkösen, joten päättelin että matikki toimii. Silti kuumenee varorajalle iltaviileällä klo 22.00. Toivottavasti polttimen varo toimii. Hiukan alkukankeutta kuivaamon automaation releissä taas ollut.
Jokin kuitenkin mättää. Kuivausilman kuristus samoissa kuin viime vuonna. Mieleen tuli, että nyt on dieseliä (mopo) säiliössä, eikä polttista, kuten ennen. Muuta muutosta en tiedä olevan viime vuoteen ja kumminkin lämmöt yhdellä suuttimella 15 astetta ylempänä kuin viime vuonna molemmilla. En uskaltanut jättää yöksi käyntiin.
Kattilan ikkunasta näköjään puuttuu n. 2x1,5 cm pala, josta suora reikä nyt palokammioon. Voisikohan se jotenkin. Palokammion tiilet hohkaa yhdelläkin suuttimella valkohehkuisena. Kattila päältä niin kuuma ettei kättä siedä.
Voisikohan vehnä olla tänä vuonna "tiiviimpää". Nyt pitäisi olla se minun toisessa keskustelussa torppaamani painemittari kanavassa. Mistähän sellaisen virittäisi tai hankkisi huomenissa.
Voihan..
Minkälainen merkkinen on kuivurin uuni ?
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 25 Elo 2009, 23:19
Kirjoittaja aurajokilaivuri
ATH kirjoitti:
Jokin kuitenkin mättää. Kuivausilman kuristus samoissa kuin viime vuonna. Mieleen tuli, että nyt on dieseliä (mopo) säiliössä, eikä polttista, kuten ennen. Muuta muutosta en tiedä olevan viime vuoteen ja kumminkin lämmöt yhdellä suuttimella 15 astetta ylempänä kuin viime vuonna molemmilla. En uskaltanut jättää yöksi käyntiin.
Ulkoilman lämpötila taitaa olla 15 astetta korkeampi kuin viime vuonna.
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 26 Elo 2009, 00:09
Kirjoittaja sirkussonni
ATH kirjoitti:
Voisikohan vehnä olla tänä vuonna "tiiviimpää". Nyt pitäisi olla se minun toisessa keskustelussa torppaamani painemittari kanavassa. Mistähän sellaisen virittäisi tai hankkisi huomenissa.
Voihan..
Jos vastapainemittaria tarkoitat, eli vesipatsasmittaria, ei muuta kuin 8mm reikä painepäätyyn, puoli metriä kirkasta muoviletkua, mittanauha ja tussi ja pari panssarihakaa sekä neljä itseporautuvaa peltiruuvia.
Tussilla merkit kennonpäätyyn vaikka sentin välein kymmenen sentin matkalle. Letku reiästä yläpäästään sisään kennoon, lenkki alakautta ja pää ylös edellisen vierestä, panssarihaalla letkut rinnakkain kennonkylkeen kiinni, vettä letkuun ja lukemaan tuloksia... Nimim, tänään tein toiseenkin...
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 28 Elo 2009, 23:02
Kirjoittaja Make
ATH kirjoitti:Meinasin jo että nyt on syttyminen lähellä. Kattila kuumenee reilusti enemmän kuin ennen. Luulin että kakkossuutin hirttänyt päälle, mutta kakkossuuttimen putki lämmin, toisin kuin käynnissä olevan ykkösen, joten päättelin että matikki toimii. Silti kuumenee varorajalle iltaviileällä klo 22.00. Toivottavasti polttimen varo toimii. Hiukan alkukankeutta kuivaamon automaation releissä taas ollut.
Jokin kuitenkin mättää. Kuivausilman kuristus samoissa kuin viime vuonna. Mieleen tuli, että nyt on dieseliä (mopo) säiliössä, eikä polttista, kuten ennen. Muuta muutosta en tiedä olevan viime vuoteen ja kumminkin lämmöt yhdellä suuttimella 15 astetta ylempänä kuin viime vuonna molemmilla. En uskaltanut jättää yöksi käyntiin.
Kattilan ikkunasta näköjään puuttuu n. 2x1,5 cm pala, josta suora reikä nyt palokammioon. Voisikohan se jotenkin. Palokammion tiilet hohkaa yhdelläkin suuttimella valkohehkuisena. Kattila päältä niin kuuma ettei kättä siedä.
Voisikohan vehnä olla tänä vuonna "tiiviimpää". Nyt pitäisi olla se minun toisessa keskustelussa torppaamani painemittari kanavassa. Mistähän sellaisen virittäisi tai hankkisi huomenissa.
Voihan..
Olisko polttoaineen paluuputkessa tukosta?
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 29 Elo 2009, 01:09
Kirjoittaja sirkussonni
Meillä ainakin pullahti polttimen pumpun tiiviste ulos, ja öljyt pannukopin lattialle, kun oli paluupuolella hana kiinni! Eli poltin ei toiminut ollenkaan. Jaa miks paluupuolella on hana? No kysy sitä siltä joka sen on laittanut sinne vuonna -76!
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 29 Elo 2009, 13:08
Kirjoittaja ATH
Make kirjoitti:Olisko polttoaineen paluuputkessa tukosta?
En usko paluuputken tukokseen.
Joko vilja oli ensimmäisellä lohkolla "tiiviimpää", tai paloprosessi sai rikkoutuneesta kurkistusikkunasta lisähappea, joka poltti palamattomia. Testaan tuota lisäilmateoreemaa vielä puintien aikana. Sepä olisikin. Pääsuutin on kyllä ylikokoinen, että senpuoleen.
Nyt on samoilla keleillä yhdellä suuttimella se tasainen 65, kun siementä tuossa kuivattelin. Kahdellakaan suuttimella ei pääse kuin 75-80. Silloin alussa oli yhdellä suuttimella 85. Kuristus sama. Vehnällä. Puintikosteudet alle 20. Pistää miettimään.
Re: Kuivuripalot
Lähetetty: 29 Elo 2009, 16:08
Kirjoittaja Pasi
Viljan olisi pitänyt mennä aika paljon "tiivimpään" ensimäillä kuivaus kerralla, jotta ilman läpimeno hidastuisi niin paljon että lämpötila nousisi 20 astetta. Itse en ainakaan ole huomannut mitään suurta eroa eri viljaerien välillä. Enka oikein usko siihenkään, että kuivurin ilmakanavissa kuivurin sisällä tai poistopuolella olisi ollut niin suuria tukoksia (esim. linnun- tai hiirenpesiä) että ilmavirtaus olisi noin paljon hidastunut. Veikkaisin, että syy on siellä uunin puolella. Rikkonainen ikkuna on ilmeisesti jo korjattu. Mutta jos syynä olisi lisähappi, niin eikö uunin pitäisi nyt savuttaa samalla polttoaineen syötöllä?
Hana paluuletkussa on ihan paikallaan, jos säiliön pohja on korkeammalla kuin poltin. Estää säiliön tyhjentymisen lapon vaikutuksesta, jos poltin alkaa vuotaa vaikkapa talven aikana.