Rypsiä?
Valvoja: Farmari-ryhmä
Rypsiä?
Juup, viljanviljely ajautunut hieman siihen malliin jotta täytyis harkita kevätrypsiä vaihteeksi. Joko Galeroa joku ostanut ennakkoon? Tappaa nuo savikat rypsin seasta joten oisko oikein autuutta kylvää rypsiä mihin vain..? Justiinsa syysrypsiäkin hangen alla, saa nähdä tuleeko puitavaa siitä.
Re: Rypsiä?
Uudessa Metsästäjä lehdessä MTK pomo kirjoittaa että LHP pellot ens vuoden hitti;
Riista kiittää ja yli tuotanto vähenee,,,,,
Woip olla että ens syksyn jälkeen taas pulaa jo viljoista

Riista kiittää ja yli tuotanto vähenee,,,,,
Woip olla että ens syksyn jälkeen taas pulaa jo viljoista
Re: Rypsiä?
Viljelysuunnitelmassa jo maksimiala LHP:tä, täytyy jotain viljelystäkin olla,rypsistä vain huonon tuurin vuosia muistissa. Metsänelukoille annettu kauroja monta tonnia ruokinnan kautta. Sadonkorjuukin tapahtuisi vain lyijymyrkytyksellä, jos jaksaisi vaivautua valmetin kaksipiippuista ulkoiluttamaan.
Rypsilajikeena Petita parasta? Vai saako omaa siementä laittaa rypsipeltoon?
Rypsilajikeena Petita parasta? Vai saako omaa siementä laittaa rypsipeltoon?
-
kaappi
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 47
- Liittynyt: 30 Marras 2007, 08:28
- Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Re: Rypsiä?
GALERA ei vielä ole saanut myyntilupaa Suomessa,joten se ei vielä ole kaupan Suomessa.
Super Treflan ja Devrinol aineiden käyttö tulevana kasvukautena on kielletty.Rypsille tulevalta lohkolta pitäisi jo
edellisenä kesänä saada kuolemaan vaikeat rikat,kuten valvatti ja matara.Tähän tarkoitukseen sopii esim.ARIANE S.
Juolavehnä tai hukkakaura on helppo torjua valikoivalla aineella esim,TARGA SUPER tai vastaavalla rypsikasvustosta,
kun vain odotetaan juolan kasvavan 20-30 cm mittaiseksi.Torjunta on halpa ja tehokas.
Rypsiä voi kylvää myös omalla siemenellä.Siihen ei ole estettä.Mutta onko se mielekästä?
Jos kylvömäärä on 6-7 kg/ha,siemenet pitäisi peitata tuholaisia vastaan,tulee helposti juoksevuusongelmia kylväessä.
Koska kylvömäärä on muutenkin normaalin kylvökoneen minimi määriä.
Tosin ostosiemenen hinta oli viimekeväänä ELADOLLA peitattuna 6.70 €/kg.Kilohinta on aivan käsittämätön!!!
Super Treflan ja Devrinol aineiden käyttö tulevana kasvukautena on kielletty.Rypsille tulevalta lohkolta pitäisi jo
edellisenä kesänä saada kuolemaan vaikeat rikat,kuten valvatti ja matara.Tähän tarkoitukseen sopii esim.ARIANE S.
Juolavehnä tai hukkakaura on helppo torjua valikoivalla aineella esim,TARGA SUPER tai vastaavalla rypsikasvustosta,
kun vain odotetaan juolan kasvavan 20-30 cm mittaiseksi.Torjunta on halpa ja tehokas.
Rypsiä voi kylvää myös omalla siemenellä.Siihen ei ole estettä.Mutta onko se mielekästä?
Jos kylvömäärä on 6-7 kg/ha,siemenet pitäisi peitata tuholaisia vastaan,tulee helposti juoksevuusongelmia kylväessä.
Koska kylvömäärä on muutenkin normaalin kylvökoneen minimi määriä.
Tosin ostosiemenen hinta oli viimekeväänä ELADOLLA peitattuna 6.70 €/kg.Kilohinta on aivan käsittämätön!!!
Re: Rypsiä?
Super Treflan ja Tri....mikä se vastaava olikaan... ovat kiellettyjä. Mutta ainakin tällä hetkellä Eviran kasvinsuojelurekisterin mukaan Devrinol on sallittu. Mistä semmoinen käsitys tai tieto on peräisin, että Devrinol olisi kielletty?
Rypsin siemenen kilohinta on tosiaan aika suuri, mutta siemenkustannus, noin 30-50 €/ha, hehtaaria kohti ei ole suuri.
Rypsin siemenen kilohinta on tosiaan aika suuri, mutta siemenkustannus, noin 30-50 €/ha, hehtaaria kohti ei ole suuri.
Re: Rypsiä?
Pasi kirjoitti:Super Treflan ja Tri....mikä se vastaava olikaan... ovat kiellettyjä. Mutta ainakin tällä hetkellä Eviran kasvinsuojelurekisterin mukaan Devrinol on sallittu. Mistä semmoinen käsitys tai tieto on peräisin, että Devrinol olisi kielletty?
Rypsin siemenen kilohinta on tosiaan aika suuri, mutta siemenkustannus, noin 30-50 €/ha, hehtaaria kohti ei ole suuri.
Trifulon ainakin kiellettiin, devrinoli ei ole kielletty?
Re: Rypsiä?
Ei Devrinolia ole kieletty. Itse ostin sitä ennen vuodenvaihetta.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Re: Rypsiä?
Mittakaava ja suhteellisuudentaju on pahemman kerra pielessä jos rypsin siemenen hinta on joku kynnyskysymys maatilan menoissa
Jos liian kallilta tuntuu ei kukaan estä kylvämästä "raakaa" tavaraa.
Tamarin-rapsin siemen maksaa muuten 9 e/kg. Hybridit on sitten aivan omassa hintaluokassaan.
Tamarin-rapsin siemen maksaa muuten 9 e/kg. Hybridit on sitten aivan omassa hintaluokassaan.
Re: Rypsiä?
Mistäköhän se johtuu että rapsin siemen on järjestään kallimpaa kun rypsin?
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Re: Rypsiä?
Tuontitavaraa lähes kaikki. Marie on ainakin ollu kyl Suomessa tuotettua, en tiedä onko muita lajikkeita.claas58 kirjoitti:Mistäköhän se johtuu että rapsin siemen on järjestään kallimpaa kun rypsin?
Keskolaiset ei ainakaan viljelytä rapsia siemeneks.
Re: Rypsiä?
Tähän ketjuun tietoa kun Galera hyväksytään myyntiin. Mikä ihme sitäkin viivyttää,muualla jo käytössä oleva aine? 
Voisi laajentaa rypsin viljelyä laajemminkin luomusta tulleille ostopelloille,nyt noilla rikkaongelmaa mikäli kasvuunlähtö viivästyy vähänkin...
Voisi laajentaa rypsin viljelyä laajemminkin luomusta tulleille ostopelloille,nyt noilla rikkaongelmaa mikäli kasvuunlähtö viivästyy vähänkin...
-
viljanviljelijä
- Luokka: yli 200 hv
- Viestit: 238
- Liittynyt: 10 Joulu 2005, 18:08
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Rypsiä?
Rypsin rikkaongelmat voi ratkaista vaikkapa glyfosaatilla ja myöhäisellä kylvöllä. Rapsinviljelyssä tarvitaan pidemmän kasvuajan vuoksi muita keinoja eli uusia aineita.
Siemenkustannus ei öljykasvien viljelyssä edes hybridilajikkeilla ole hirmuinen, kun kylvömäärä on luokkaa 5kg/ha. Trapperin siementä on tilauksessa, joten kertokaahan kokemuksia.
Siemenkustannus ei öljykasvien viljelyssä edes hybridilajikkeilla ole hirmuinen, kun kylvömäärä on luokkaa 5kg/ha. Trapperin siementä on tilauksessa, joten kertokaahan kokemuksia.
-
kaappi
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 47
- Liittynyt: 30 Marras 2007, 08:28
- Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Re: Rypsiä?
YRMAn myyjä väittää ettei DEVRINOLia saa enää vuonna 2010 myydä.
-
aurauskeppi
Re: Rypsiä?
Olisko Yrmalla parempi kate jostain toisesta aineesta, tai ehkei ollenkaan Devrinolia listoillaan? Ihan selkä suorana Agrin myyjä sitä myi.
Eipä silti tule kauhea ikävä niitä kun kielletään. Ihan hirveää tököttiä.
Ainakin 3 vuotta on ollut tulossa trifluraliinien myyntikielto. Nyt ne varastot on ilmeisesti saatu jo niin vähiin että se voi olla pysyvä. Viime vuonna ehdin jo Devrinolit ostaa jotka sai sitten vielä vaihtaa halvempiin trifluraliineihin.Jari kirjoitti:Tähän ketjuun tietoa kun Galera hyväksytään myyntiin. Mikä ihme sitäkin viivyttää,muualla jo käytössä oleva aine?...
Eipä silti tule kauhea ikävä niitä kun kielletään. Ihan hirveää tököttiä.
Re: Rypsiä?
Tjaa... Omat kokemukset sellaisia että ei viitsi toista kertaa kokeilla luomusta tulleella pellolla. Roskaa niin maan perhanasti,normiviljallakin ruiskutusurat yhtä vihreitä kuin muukin pelto,viljat ruiskutettava aiemmin kuin normipelloilla että kasvusto ei huku roskaan. Siis ihan täyttä roska"mattoa" josta vilja pilkottaa seasta. Epäonnistuminen kylvöaikaan hyvinkin helppoa. Sitä orastumisen varmistavaa sadetta, lämpimään maahan, joutuu pahimmillaan odottamaan juhannuksen yli. Silloin ei enää kevätrypsiä kylvetä...viljanviljelijä kirjoitti:Rypsin rikkaongelmat voi ratkaista vaikkapa glyfosaatilla ja myöhäisellä kylvöllä. Rapsinviljelyssä tarvitaan pidemmän kasvuajan vuoksi muita keinoja eli uusia aineita
Normipelloilla ei ongelmia,rikka-aineita en ole rypsille käyttänyt ja roskapitoisuus ollut maksimissaan puolitoista prosenttia,ja siihen sisältyi nuo koelohkotkin