Tuli vasta nyt mieleeni että oletko ihan varma että kauppasumma on markoissa?
Vuoteen 1840 asti käytössä oli rinnakkain Ruotsin riikintaalerit ja Venäjän ruplat, sitten parikymmentä vuotta venäjän rupla ja vasta 1860 vuodesta suomen markka.
Alustava arvo oli silloin neljäsosarupla
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_markka
Sen vuoksi siis nuo rahanarvokerroin taulukotkin alkavat vasta vuodesta 1860
Mutta jokatauksessa 3000mk vuoden 1860 rahassa tekee 13270 euroa vuoden 2009 rahassa.
Jos tuo kauppasumma onkin ruplissa niin tuolla 1860 vuoden alustavalla arvolla summa olisi nelinkertainen. (meniköhän oikein..)
Ruplan arvo on kuitenkin saattanut heilahdella paljonkin.
Tämä paikka on aikanaan kun torppa on itsenäistynyt 1916 on maksanut 11300mk.
Vuoden 2009 rahassa tekee 24620 euroa
Pinta-alaa on silloin ollut 16,8 metsää, 12,8 peltoa, 1,6 niittyä ja 25,0 viljelyskelpoista metsää.
Tämän alueen torpaksi tuo pinta-ala on ollut suuri, muut torpat ovat olleet puolet pienempiä.
Tilaan kuuluvaa 3,9 ha vesialuetta ei silloin ole arvotettu lainkaan ja tarinan mukaan silloinen torppari, meidän suku on tullut tähän vasta juuri ennen sotia, oli ollut ainoa joka lammen oli huolinut.
Naapuri torpan isäntä oli todennut että olisi edes suota niin siitä saisi kuokittua peltoa, ei hän lammella mitään tee...
Peltopinta-ala minkä sai lunastaa määräytyi jotenkin siitä alasta mitä torppaan oli raivannut, muista maankäyttö lajeista en tiedä. Ukkini kuitenkin kertoi ettei esimerkiksi äitini kotipaikassa, mikä on lunastettu itsenäiseksi 1922, uskallettu lunastaa niin suurta alaa peltoa mitä olisi saanut, ukkini isoisä oli pitänyt velkarasitusta liian suurena.