Ei korotuspaineita ruuan hinnalle
Lähetetty: 27 Loka 2010, 10:09
Ruuan hintapaineista on vedetty otsikkoja viime päivinä, kun sekä K- että S-kaupat ovat tuoneet julki, ettei neuvotteluissa ole tullut esille ruuan hinnan nostotarvetta. Jotkut meikäläisistä ovat närkästyneet ja kirjoittaneet eri medioihin boikotoivansa ko. liikkeitä tästä syystä.
Nythän on kuitenkin niin, ettei ko. kaupat osta alkutuottajilta yhtään mitään. Kyllä siinä on välikädet välissä, jotka kilpailevat ja myyvät tuotteet mahdollisimman halvalla kaupalle. Kauppa saa itse päättää mitä sitten laittaa hintalappuun tiskille. Kyllä se korotuspaine alkutuottajan tilanteen parantamiseksi on yhtä porrasta alempana ja sitä kautta kaupan olisi pakko maksaa tuotteista enemmän teollisuudelle ja mahdollisesti sitten pienentää omaa voittoaan tai nostaa hintoja.
Miten tämä sitten tapahtuisi, kun emme itse pysty määrittelemään tuotteidemme hintoja vaan ne, jotka niitä meiltä ostavat määräävät hinnat ja laskuttavat vielä rahdinkin. Tähän en minä ainakaan osaa sanoa yhtään mitään. Näilläkin palstoilla uhotut boikotit eivät mielestäni johda muuhun kun omiin konkursseihin.
Nythän on kuitenkin niin, ettei ko. kaupat osta alkutuottajilta yhtään mitään. Kyllä siinä on välikädet välissä, jotka kilpailevat ja myyvät tuotteet mahdollisimman halvalla kaupalle. Kauppa saa itse päättää mitä sitten laittaa hintalappuun tiskille. Kyllä se korotuspaine alkutuottajan tilanteen parantamiseksi on yhtä porrasta alempana ja sitä kautta kaupan olisi pakko maksaa tuotteista enemmän teollisuudelle ja mahdollisesti sitten pienentää omaa voittoaan tai nostaa hintoja.
Miten tämä sitten tapahtuisi, kun emme itse pysty määrittelemään tuotteidemme hintoja vaan ne, jotka niitä meiltä ostavat määräävät hinnat ja laskuttavat vielä rahdinkin. Tähän en minä ainakaan osaa sanoa yhtään mitään. Näilläkin palstoilla uhotut boikotit eivät mielestäni johda muuhun kun omiin konkursseihin.