Torjunta-ainevioitukset
Lähetetty: 21 Marras 2010, 22:45
Nyt oli jo KM:ässä mainintaa Galeran vaikutuksista rapsi- ja rypsikasvustoihin. Marie-rapsille ei suositella käytettäväksi Galeraa OLLENKAAN. Ruiskutatteko ensi kesänä?
Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
http://www.murtola.com/foorum/
Tietoni mukaan tuo kiinnike on pääosin savikkatehon varmistamiseksi ja oikeissa olosuhteissa määrässä on varmaan varaa pudottaa hyvinkin tuohon 0,3 litraan. Sopivan vaikeissa olosuhteissa taas määrä voisi olla suurempikin.Wilpo kirjoitti:OT:
Galeran mukaan laitettavan Dassoil-kiinnitteen annosmäärä muuttuu ensi kaudeksi. Ilmeisesti niin, että Galeraa yksi purkki ja Dassoil:ia yksipurkki. Ei tulee enää vajaita kiinnikepurkkeja nurkkiin.
Jos galera maksaa yli 500e ja kiinnike maksaa 20e + alvit, onko mitään mieltä pudottaa kiinnikkeen käyttömäärää hyvissäkään olosuhteissa?Kari kirjoitti:Tietoni mukaan tuo kiinnike on pääosin savikkatehon varmistamiseksi ja oikeissa olosuhteissa määrässä on varmaan varaa pudottaa hyvinkin tuohon 0,3 litraan. Sopivan vaikeissa olosuhteissa taas määrä voisi olla suurempikin.Wilpo kirjoitti:OT:
Galeran mukaan laitettavan Dassoil-kiinnitteen annosmäärä muuttuu ensi kaudeksi. Ilmeisesti niin, että Galeraa yksi purkki ja Dassoil:ia yksipurkki. Ei tulee enää vajaita kiinnikepurkkeja nurkkiin.
ON, kiinnitteen "liiallisella" käytöllä kasvaa vioitusvaara.aurajokilaivuri kirjoitti:Jos galera maksaa yli 500e ja kiinnike maksaa 20e + alvit, onko mitään mieltä pudottaa kiinnikkeen käyttömäärää hyvissäkään olosuhteissa?Kari kirjoitti:Tietoni mukaan tuo kiinnike on pääosin savikkatehon varmistamiseksi ja oikeissa olosuhteissa määrässä on varmaan varaa pudottaa hyvinkin tuohon 0,3 litraan. Sopivan vaikeissa olosuhteissa taas määrä voisi olla suurempikin.Wilpo kirjoitti:OT:
Galeran mukaan laitettavan Dassoil-kiinnitteen annosmäärä muuttuu ensi kaudeksi. Ilmeisesti niin, että Galeraa yksi purkki ja Dassoil:ia yksipurkki. Ei tulee enää vajaita kiinnikepurkkeja nurkkiin.
Vähäisissä kokeissa Dassoilin määrä ei ollut 0,5 l vaan vähemmän. Tuo paljon tuhoa aiheuttanut kiinteä 0,5 l/ha käyttöohjeessa oli Berneriläisten moka. Tämä on myönnetty yleisötilaisuudessa kysyessäni asiaa.Kari kirjoitti:ON, kiinnitteen "liiallisella" käytöllä kasvaa vioitusvaara.aurajokilaivuri kirjoitti:Jos galera maksaa yli 500e ja kiinnike maksaa 20e + alvit, onko mitään mieltä pudottaa kiinnikkeen käyttömäärää hyvissäkään olosuhteissa?Kari kirjoitti:Tietoni mukaan tuo kiinnike on pääosin savikkatehon varmistamiseksi ja oikeissa olosuhteissa määrässä on varmaan varaa pudottaa hyvinkin tuohon 0,3 litraan. Sopivan vaikeissa olosuhteissa taas määrä voisi olla suurempikin.Wilpo kirjoitti:OT:
Galeran mukaan laitettavan Dassoil-kiinnitteen annosmäärä muuttuu ensi kaudeksi. Ilmeisesti niin, että Galeraa yksi purkki ja Dassoil:ia yksipurkki. Ei tulee enää vajaita kiinnikepurkkeja nurkkiin.
Osa 2010-kauden Galera-vioituksista juuri johtui Bernerin mukaan erityisen stressaavista oloista (helle) yhdistettynä tuohon 0,5 litran kiinnikkeen määrään. Tuo 0,5 litraa ei kokeissa ole ollut normioloissa mikään riski - eikä tulle olemaankaan?
Rubinjo kirjoitti:Aiheutettu tuho kokonaisöljykasvisadolle Suomessa oli todella mittava.
Asia olisi suht koht ok jos mainonnassa olisi alunperinkin tuotu esiin että aineella on satoa alentava vaikutus! (näkyy aiempienkin vuosien koetuloksissa)
Perinteisestihän on totuttu että rikka-aineetkin parantavat laadun lisäksi myös sadon määrää.
Rubinjo kirjoitti:Vähäisissä kokeissa Dassoilin määrä ei ollut 0,5 l vaan vähemmän. Tuo paljon tuhoa aiheuttanut kiinteä 0,5 l/ha käyttöohjeessa oli Berneriläisten moka. Tämä on myönnetty yleisötilaisuudessa kysyessäni asiaa.Kari kirjoitti:ON, kiinnitteen "liiallisella" käytöllä kasvaa vioitusvaara.aurajokilaivuri kirjoitti:Jos galera maksaa yli 500e ja kiinnike maksaa 20e + alvit, onko mitään mieltä pudottaa kiinnikkeen käyttömäärää hyvissäkään olosuhteissa?Kari kirjoitti:Tietoni mukaan tuo kiinnike on pääosin savikkatehon varmistamiseksi ja oikeissa olosuhteissa määrässä on varmaan varaa pudottaa hyvinkin tuohon 0,3 litraan. Sopivan vaikeissa olosuhteissa taas määrä voisi olla suurempikin.Wilpo kirjoitti:OT:
Galeran mukaan laitettavan Dassoil-kiinnitteen annosmäärä muuttuu ensi kaudeksi. Ilmeisesti niin, että Galeraa yksi purkki ja Dassoil:ia yksipurkki. Ei tulee enää vajaita kiinnikepurkkeja nurkkiin.
Osa 2010-kauden Galera-vioituksista juuri johtui Bernerin mukaan erityisen stressaavista oloista (helle) yhdistettynä tuohon 0,5 litran kiinnikkeen määrään. Tuo 0,5 litraa ei kokeissa ole ollut normioloissa mikään riski - eikä tulle olemaankaan?
(Kevättalvella kädessäni oli mainosläpyskä jossa Dasoilin määrä oli x %/nestemäärä. Onko jollain tallessa ko. mainos?)
Käytännössä asia ilmeni kasvustossa sitä voimakkaampana itämisenä ym. vioituksena mitä suurempi %-osuus kiinnitteellä oli nestemäärästä.
Ehdotus uudesta käyttöohjeesta: Omituista tuossa ehdotelmassa on että vain yksi rapsilajike olisi erityisen herkkä aineelle. Etenkin kun tiedetään että mm. Sheikillä vioitusta esiintyi käytännön viljelyssä paljon.
Aiheutettu tuho kokonaisöljykasvisadolle Suomessa oli todella mittava.
Asia olisi suht koht ok jos mainonnassa olisi alunperinkin tuotu esiin että aineella on satoa alentava vaikutus! (näkyy aiempienkin vuosien koetuloksissa)
Perinteisestihän on totuttu että rikka-aineetkin parantavat laadun lisäksi myös sadon määrää.
Eli siis jos käyttää 100-litraa vettä/ha, niin laitettava 0,5-litraa Dassoilia, näin tulee tuo puolen prosentin mukaan. 200-vesilitraan hehtaarille jo sitten litra kiinnikettä. Ei kait!claas58 kirjoitti: Käytännön Maamiehen kirjasta Peltokasvien kasvinsuojelu 2010 sivulla 21 rypsin ja rapsin taulukossa kerrotaan Dassoilin käyttömääräksi 0,5 prosenttia vesimäärästä.
Edelleen tautiaineilla ja muilla kasvinsuojeluaineilla ei välttämättä ole mitään valmistajan takuuta satotason nousemisesta. En usko, että jälleenmyyjä hyvittäisi aineiden kustannusta edes takaisin jos vaikka todistettaisiinkin, ettei sadonlisäystehoa ollut ollenkaan.Rubinjo kirjoitti:
Perinteisestihän on totuttu että rikka-aineetkin parantavat laadun lisäksi myös sadon määrää.
Näin kirjassa lukee.IMSL kirjoitti:Eli siis jos käyttää 100-litraa vettä/ha, niin laitettava 0,5-litraa Dassoilia, näin tulee tuo puolen prosentin mukaan. 200-vesilitraan hehtaarille jo sitten litra kiinnikettä. Ei kait!claas58 kirjoitti: Käytännön Maamiehen kirjasta Peltokasvien kasvinsuojelu 2010 sivulla 21 rypsin ja rapsin taulukossa kerrotaan Dassoilin käyttömääräksi 0,5 prosenttia vesimäärästä.
Sepellä taitaa itsellä olla keskimääräistä parempi "tatsi" tähän alueeseen - etkös kuitenkin ole niitä sokerinpalan raaka-aineita hoivaillut? Siinä ainakin oppii tekemään seokset ja kiinnikkemäärät sään mukaan.Sepe kirjoitti:En mitenkään haluaisi viisampiani neuvoa mutta eikös vesi, torjunta-aine ja kiinnike määrät määritellä olosuhteiden mukaan. Esim. stressaantuneelle kasvustolle ei mitään mega-seosta ajeta, vaan mieluummin eri päivinä tai siis aamuöinä.