Sivu 1/1

hakkeen siirto

Lähetetty: 22 Marras 2010, 21:04
Kirjoittaja koskj-d4
Mites raatilaiset siirtää hakkeen ns.varastosta siiloon.Onko käytössä imu/puhallus systeemejä.Vai ihan vaan etukuormaajalla.

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 23 Marras 2010, 13:44
Kirjoittaja kuus1tiainen
Koska hakekattila ja kattilan vieressä oleva siilo eivät ole isoja, niin siirrän vanhoilla 20 litran metallisilla öljypöntöillä. Tai mitä ne ovat nimeltään :? ne kannut!?!

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 24 Marras 2010, 10:50
Kirjoittaja Cultio
Etäisyys on 75 m joten ek:lla. Pannun siilo n 6m3 eli siinä hieman puskuria.

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 24 Marras 2010, 12:59
Kirjoittaja jk
Kurkottajalla tai ek:lla. Samassa rakennuksessa noin 200m3 varasto ja 25m3 säiliö. Pahimmillaan 4-5 päivän välein täyttö...

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 24 Marras 2010, 13:57
Kirjoittaja Kloppi
Mihin siiloon? 8)

Nimim. lattiatankopurkaimet

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 24 Marras 2010, 21:28
Kirjoittaja Maajussi66
Tilanteet ja mahdollisuudet vaihtelee, joten ei mitenkään kettuiluna kysyjälle, vaan ihan vinkkinä uusia lämpölaitoksia suunnitteleville, eli jos kulutuksen puolesta on mahdollista, ei erillistä varastoa ja varastosiiloa, vaan tehdään sinne lämpökeskukseen se varasto ja sieltä lattia/tankopurkaimilla hake kattilaan.

Itselläni noin 100m3 varasto joka riittää yhden talven tarpeisiin (viimetalvena meni kyllä ihan tyhjiin)
Rangat ajetaan pinolta varaston oven viereen, josta urakoitsija käy ne kerran vuodessa puhaltamassa hakkurilla suoraan varastoon.

Olen ollut ratkaisuun tosi tyytyväinen, ei tarvitse miettiä erillisen varaston sijoitusta, eikä kovimmilla pakkasilla käynnistellä traktoria

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 26 Marras 2010, 18:38
Kirjoittaja Pasi
Maajussi66 kirjoitti:Tilanteet ja mahdollisuudet vaihtelee, joten ei mitenkään kettuiluna kysyjälle, vaan ihan vinkkinä uusia lämpölaitoksia suunnitteleville, eli jos kulutuksen puolesta on mahdollista, ei erillistä varastoa ja varastosiiloa, vaan tehdään sinne lämpökeskukseen se varasto ja sieltä lattia/tankopurkaimilla hake kattilaan.
Rangat ajetaan pinolta varaston oven viereen, josta urakoitsija käy ne kerran vuodessa puhaltamassa hakkurilla suoraan varastoon.
Kieltämättä helppo ja toimiva ratkaisu. Mutta vaatii erittäin hyvän ja mielellään ihan oikeasti taatusti toimivan systeemin, joka estää tulen etenemisen hakesiiloon kun lämmitystehontarve on vähäinen ja kattilassa halutaa pitää tulta yllä. Muutaman kuution hakekasan sammuttaminen on helpompaa kuin muutaman kymmenen kuution, jos kaikki ei menekkään niin kuin pitäisi...

Alkuperäisestä kysymyksestä... pellettejä siirretään puhaltamalla autosta siiloon ja miksei myös siilosta toiseen, mutta hakkeen siirtämiseksi en muista mistään muita kuin täysin "mekaanisia" ratkaisuja, ts. kippaaminen, jonkin kuormaaja, sanko, saavi, lapio jne. Kai haketta periaatteessa voisi puhaltaa siilosta toiseen, mutta luonteensa vuoksi hake taitaisi vaatia aika suuren puhaltimen.

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 27 Marras 2010, 04:25
Kirjoittaja oppipoika2
Pasi kirjoitti:
Maajussi66 kirjoitti:Tilanteet ja mahdollisuudet vaihtelee, joten ei mitenkään kettuiluna kysyjälle, vaan ihan vinkkinä uusia lämpölaitoksia suunnitteleville, eli jos kulutuksen puolesta on mahdollista, ei erillistä varastoa ja varastosiiloa, vaan tehdään sinne lämpökeskukseen se varasto ja sieltä lattia/tankopurkaimilla hake kattilaan.
Rangat ajetaan pinolta varaston oven viereen, josta urakoitsija käy ne kerran vuodessa puhaltamassa hakkurilla suoraan varastoon.
Kieltämättä helppo ja toimiva ratkaisu. Mutta vaatii erittäin hyvän ja mielellään ihan oikeasti taatusti toimivan systeemin, joka estää tulen etenemisen hakesiiloon kun lämmitystehontarve on vähäinen ja kattilassa halutaa pitää tulta yllä. Muutaman kuution hakekasan sammuttaminen on helpompaa kuin muutaman kymmenen kuution, jos kaikki ei menekkään niin kuin pitäisi...
Ja lisäksi jos tulee ongelmia!!! Mieluummin lisään haketta viikon-kahden välein, kuin lapioin 100 kuutiota tyhjäksi laitevian takia!!

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 28 Marras 2010, 21:24
Kirjoittaja koskj-d4
Cultio kirjoitti:Etäisyys on 75 m joten ek:lla. Pannun siilo n 6m3 eli siinä hieman puskuria.
Paljonko sulla on lämmitysalaa ja kauanko 6 kuutioo riittää

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 30 Marras 2010, 13:51
Kirjoittaja Maajussi66
Ainahan tuo laitevika on mahdollinen, mutta fataali sellainen on aika epätodennäköinen

tankopurkaimia on kaksi ja ne on kytketty niin että jos toinen joskus hajoaa, niin hanoja kääntämällä saa hydraulipaineen ohjattua vain toiselle purkaimelle, jolloin ainakin 2/3 varastosta saadaan käsin koskematta pannuun. Jos taas hydrauliikassa jokin pettää, niin uusi pumppu tai moottori toki on helposti huoltotilassa vaihdettavissa ja letkut uusittavissa.

Lisäksi normaalit takapalosuojaukset. Ensin pulssisuihkutus, joka jäähdyttää putken alkupäässä massaa, jos lämpötila putkessa kohoaa. Tuo on kytketty vielä pieneen UPS:n, joten kestää pienen sähkökatkonkin. Sitten normaali painesäiliön takana oleva sammutus, joka lyö koko syöttöruuvin täyteen vettä lämpötilan kohotessa. Ja kun minulla on tavanomaista pidempi noin 5 metrinen syöttöruuvi, niin tuo ehtii kyllä reagoida ja täyttää tuon putken ja ilmahypyn varastoruuvin ja syöttöruuvin välissä vedellä, ennen kuin palo on lähelläkään ruuvin päätä

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 01 Joulu 2010, 12:31
Kirjoittaja Cultio
koskj-d4 kirjoitti:
Cultio kirjoitti:Etäisyys on 75 m joten ek:lla. Pannun siilo n 6m3 eli siinä hieman puskuria.
Paljonko sulla on lämmitysalaa ja kauanko 6 kuutioo riittää
Vain okt + nyt kytketään paraikaa autotalli varastoineen, n 1000m3. Itse asiassa laite on vasta koeponnistettu, eikä minulla ole oikein mitään tietoa kulutuksesta, nyt vasta harjoitellaan. Kaveri joka on noissa pätevä meinasi että kovilla pakkasilla viikon siilolla ja muuten pitempään. Reilu kuutio vikossa keskimäärin / vuosi, kesäisin sammutan ja käyttövedet varaajasta. Voin olla väärässäkin, kunhan saan jatkuvalle tulelle ilman muita ongelmia oppisi jotain itsekin. Hakekasa vanhassa laakasiilossa.

Re: hakkeen siirto

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 07:55
Kirjoittaja koivumaki
Tuo ilmaavusteinen siirto hakkeelle tuntuu hiukkasen erikoiselta ratkaisulta.Tehoa pitänee olla runsaasti ja aika väljät röörit.
Mä siirtelen kotomarkilla hakkeen etukuormaajalla Heizomatin nassutettavaksi muutaman viikon välein.Meillä nyt pelataan ton hakkeen kanssa koko ajan niin enpä koe muutaman kauhallisen kippaamista muutaman viikon välein kovin isona hommana.Aiemmin oli stokeri joka täytettiin päivittäin muoviämpärillä.Eihän sekään iso homma ole,mutta...

Jos joku tekee ison varaston tankopurkaimilla,muistakaa että kesähaketuksen kerrospaksuudella on omat rajansa.Jos laitteisto on kylmänä ja varastoon haketetaan suoraan niin saattaa hake jämähtää siten että menee tarikkohommiksi.