aksu kirjoitti:Pahimmat kusettajat tuntuu löytyvän juuri Suomalaisista rakentajista( en yleistä, mutta kokemus osoittanu että osa pilaa ammattikunnan maineen). Laskutetaan 8h päivässä, vaikka tosiasiassa tehdään tehollisia työtunteja jtn 4h luokkaa. Aamulla tullaan myöhässä, tunti menee työkalujen levittelemiseen. Kahvipaussi, pian koittaakin lounasaika, sillon ajetaan 20km päähän lounaalle. Lounaalta tullessa vähän töitä + kahvitauko. Sen jälkeen voikin hyvin mielen pakata tavarat, kun päivä tehty ahkerasti töitä.
Niin ja tietenkin laskuun lisätään kilometrikorvaukset.
Mulla kuivaajan rakentamisessa ollut kirvesmies poikkeus. 169 tuntia laskutti vanhan rehusiilon katonpuolikkaan purkamisesta, väliseinän rakentamisesta sisälle, koko komeuden korottamisesta ensin tasakertaan ja päälle sitten maassa kasattu 3.5m korkea korotusosa lattioineen kaikkineen. Niin, ja muurasi harkoista pannuhuoneen jossa alakerrassa öljysäiliö ja toisessa kerroksessa pannu, reilulla mitoituksella ja raakalla raudoituksella.
Työtahti oli jotain uskomattoman ja mahtavan väliltä! Voisin väittää että toista samanlaista kirvesmiestä ei ole, kaks passaajaa ei meinannut riittää. Ruokatauko uskomattoman lyhyt, kahvitauot sellaisia ettei puhettakaan että olisin ehtinyt käydä sisällä hörppäämässä kahvit etteikö hän olisi ehtinyt aloittamaan töitä!
Reilu 25€ tunti kaikkineen, ei kilometrikorvausta eikä työkalulisiä, en pitänyt pahana. Kävi ihan sikamainen säkä, toisen kirvesmiehen kanssa (en tuntenut) olin homman sopinut jo paria kuukautta aiemmin ja hänelle perjantaina soittaessa että mihin aikaan tulee maanantaina, hän sanoi että on muissa töissä. Ei ilmoittanut ettei tuu vaikka oli sovittu. Silloin tuntui ettei veri kierrä päässä, mutta onneksi tämä kaveri sai edellisen urakan valmiiksi juuri perjantaina, tuli tiistaina
Eli mulla sattui samaan projektiin oletettavasti se surkein ja paras työmies.