Sivu 1/1
Hybridi- vai populaatiorapsi
Lähetetty: 10 Helmi 2011, 14:17
Kirjoittaja Rubinjo
Kumpaako kylväisi?
Kasvukunnoltaan parhaille lohkoille kylvän muuta, joten osa rapsista tulee hieman heikommille lohkoille.
Mielenkiintoinen taulukko kun vertaa vuosia ja satoja hybridi vst. populaaatio:
http://www.mtt.fi/mttkasvu/pdf/mttkasvu13.pdf
s. 133
Ääriolosuhteissa näyttäs äkkiseltään hybridi olevan parempi myös kevätlajikkeissa?
Re: Hybridi- vai populaatiorapsi
Lähetetty: 10 Helmi 2011, 20:31
Kirjoittaja temppis
Mulla oli viime kesänä Trapperia. Ihan positiivinen kokemus. Ei millään kovin hyvillä pelloilla ja ekaa kertaa rypsiä viljelin. Lannoituskin reilu 100 kg typpeä. 1900kg tuli. Kiusana oli kauhea kuivuus ja itikat. Kuoriaiset ruiskutin vissiin 4 kertaa.
Osa alasta oli hietikkoa joka paloi pystyyn ja osa taas pirun kovaa savea joka harvemmin itää ihan tasaisesti. Eli tähän nähden olen tyytyväinen. Trapperista pitää kyl mainita, että se oli tosi varisemisherkkä.
Siemenkustannus lienee hybridillä ja populaatiolla suurinpirtein sama. Esim trapperin hinta on kuulemma 170 ekee yksikkö joten hehtaarikustannus 85 ekeä ja Tamarin puolestaan maksaa 8,5 eur/kg ja sitä kai pitäis kylvää joku 8 kg/ha?
Re: Hybridi- vai populaatiorapsi
Lähetetty: 10 Helmi 2011, 22:06
Kirjoittaja khd
temppis kirjoitti:ekaa kertaa rypsiä viljelin
Et sä sitä ole vieläkään viljellyt..

Re: Hybridi- vai populaatiorapsi
Lähetetty: 10 Helmi 2011, 22:08
Kirjoittaja temppis
khd kirjoitti:temppis kirjoitti:ekaa kertaa rypsiä viljelin
Et sä sitä ole vieläkään viljellyt..

Olempas. Syys semmoista

Re: Hybridi- vai populaatiorapsi
Lähetetty: 12 Helmi 2011, 17:26
Kirjoittaja viljanviljelijä
temppis kirjoitti:Mulla oli viime kesänä Trapperia. Ihan positiivinen kokemus.
Samat sanat. Kolme vuotta sitä ennen oli Marie-rapsia, mutta vuodet ovat olleet niin erilaisia että omat kokemukset ovat epäluotettavia. Trapper on kuitenkin kohtuullisen aikainen, joka rapsilla mielestäni tärkeää riskienhallintaa.
Tänä vuonna kuitenkin heikommista lohkoista johtuen kylvöön tulee Petita-rypsiä.
Re: Hybridi- vai populaatiorapsi
Lähetetty: 25 Helmi 2011, 08:30
Kirjoittaja Mikama
Trapperia kokeiluun alkavalla satokaudella. Kahtena vuonna ollut Sheik-rapsia, edellis vuonna onnistui aikasta hyvinkin. Viime kesä nyt sitten meni helteiden ja galeran myötä täysin penkin alle.
Re: Hybridi- vai populaatiorapsi
Lähetetty: 25 Helmi 2011, 10:58
Kirjoittaja Kari
Rubinjo kirjoitti:Kumpaako kylväisi?
Kasvukunnoltaan parhaille lohkoille kylvän muuta, joten osa rapsista tulee hieman heikommille lohkoille.
Mielenkiintoinen taulukko kun vertaa vuosia ja satoja hybridi vst. populaaatio:
http://www.mtt.fi/mttkasvu/pdf/mttkasvu13.pdf
s. 133
Ääriolosuhteissa näyttäs äkkiseltään hybridi olevan parempi myös kevätlajikkeissa?
Ääriolosuhteissa hybridin ero todennäköisesti vaan vielä korostuu. Hybridin alkukehitys on popia nopeampaa ja sen(kin) vuoksi kestää paremmin poikkeavia olosuhteita. Siemenkustannuksissa ei lopulta kovin isoja eroja ole (kylvötiheydet sen verran eroavat), joten itse ainakin päätyisin hybridiin. Viime vuonna itselläni olikin parilla lohkolla Trapperia (kylvömäärä 4,3 kg/ha) ja tulevalle kaudelle tulee muutama yksikkö Belindaa. Yksi tuttu oli kans viime vuonna todella tyytyväinen Trapperiinsa.
Itselläni näillä leveyksillä on "aina" rapsille poikkeusolosuhteet ja sen vuoksi varhainen kylvö ja nopea alkukehitys on erityisen tärkeää.