Sivu 1/5
Kasvukausi 2011
Lähetetty: 11 Touko 2011, 11:54
Kirjoittaja errav
Vehnät komeesti piikillä ja rapsit taimentuneet nätisti, vois vaikka vähän vettä antaa seuraavaksi.
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 22 Touko 2011, 07:41
Kirjoittaja errav
Rapseissa sen verran ötökkää että karatet täytyy käydä ruiskimassa, eilen tuli syysvehnältä rikat torjuttua. Hyvin oli ohran sänkeen suorakylvetty lohko petrannut näytti huonolta keväällä nyt ihan ok.
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 24 Touko 2011, 23:27
Kirjoittaja Timangi
Hienot on oraat ja taimet. Meillä ainakin niin hyvään alkuun pääsi pariviikkoa sitten kylvetyt, kun kosteaan ja lämpöiseen maahan sai kylvää ja heti tuli vettä perään...satanu kahden viikon sisällä arviolta 120milliä.
Eikä rikatkaan ehtiny perässä kun kylvetyt siemenet sai niin nopean alun.

Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 25 Touko 2011, 08:57
Kirjoittaja masto
Meilläkin satanut kylvöjen päälle 37mm mikä on harvinaista. Rypsit hiukan jurovat viileästä ilmasta mutta kirppoja ei ole kuin muutamia ja syöntijälkiä ei käytännössä lainkaan. Ei taida tarvita ruiskutella kirppoja lainkaan tänä vuonna.
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 25 Touko 2011, 20:32
Kirjoittaja Joozeppi
120 milliä!! ohhoh kyl siellä pohjanmaalla sataa aina vaikkei multamaat tarvis ees..
meillä 25 milliä toukokuu. tasasia pikkuripauksia tullu mut ei kertaakaan oikein kunnolla. no apu sekin varsinkin kevätviljoille joilla kulutus vielä pientä. syysvehnät toki nauttis enemmästäkin mut eipä kovin kärsiviltä näytä jarrua kaipaavat pikemminkin.
rehellisesti sanottuna aivan helvetin hyvältä näyttää kaikin puolin viljarintamalla, hinnat nousussa ja kasvustot erinomaisia. kanat toki kaipais 80 euron kauroja syksyllä. jaa no saa sillä ainaski 300 killoo..
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 25 Touko 2011, 20:53
Kirjoittaja Timangi
Sain kylvettyä 8.5 niin seuraavana päivänä satoi reilu 40mm...sen jälkeen en ole seurannu mittaria mutta meillä on satanu lähes poikkeuksetta joka päivä sen jälkeen tasaisesti niin kertyy sitä äkkiä. Ehkä kahden viikon aikana neljä poutavuorokautta, muina päivinä satanu enenmmän tai vähemmän laariin

Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 25 Touko 2011, 21:01
Kirjoittaja Tutti
Joozeppi kirjoitti:120 milliä!! ohhoh kyl siellä pohjanmaalla sataa aina vaikkei multamaat tarvis ees..
meillä 25 milliä toukokuu. tasasia pikkuripauksia tullu mut ei kertaakaan oikein kunnolla. no apu sekin varsinkin kevätviljoille joilla kulutus vielä pientä. syysvehnät toki nauttis enemmästäkin mut eipä kovin kärsiviltä näytä jarrua kaipaavat pikemminkin.
rehellisesti sanottuna aivan helvetin hyvältä näyttää kaikin puolin viljarintamalla, hinnat nousussa ja kasvustot erinomaisia. kanat toki kaipais 80 euron kauroja syksyllä. jaa no saa sillä ainaski 300 killoo..
No paikallisia on sateet. Oiskohan joku 50mm kasassa kylvöjen päälle. Eli vähintäänkin riittävästi. Viime viikolla tuli parissa kuurossa noin 20mm + rakeita. Nämä hiesumaat kuorettui jonkin verran, mutta josko tämän viikon sateet niitä pehmittäis. Muuten on kohtuullisesti orastuneet.
Eli äläpäs Joozeppi yleistä. Omalla alueella ei eloperäisiä ole just ollenkaan. Ompa niitä multamaita siellä etelässäkin...
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 25 Touko 2011, 22:39
Kirjoittaja Jari
Joozeppi kirjoitti:120 milliä!! ohhoh kyl siellä pohjanmaalla sataa aina vaikkei multamaat tarvis ees..
meillä 25 milliä toukokuu. tasasia pikkuripauksia tullu mut ei kertaakaan oikein kunnolla. no apu sekin varsinkin kevätviljoille joilla kulutus vielä pientä. syysvehnät toki nauttis enemmästäkin mut eipä kovin kärsiviltä näytä jarrua kaipaavat pikemminkin.
rehellisesti sanottuna aivan helvetin hyvältä näyttää kaikin puolin viljarintamalla, hinnat nousussa ja kasvustot erinomaisia. kanat toki kaipais 80 euron kauroja syksyllä. jaa no saa sillä ainaski 300 killoo..
22mm Toukokuu, viikon sisällä kaikki. Kuivaa on ollut ja osassa edelleen, kotovainiolla mukavasti kosteutta mutta tämän päivän tuuli pahinta tänä keväänä

15.5 oli ensimmäinen myrskypäivä, tänään pahin ja siinä välissä monta pölyävää päivää. Ei metsänlaitaa näkynyt aukealla, vanhan kuivaajan kattoakin piti käydä korjaamassa pikapatentilla, katolle ei ollut asiaa... Tämä päivä kanavaa luiskatessa, ja keli näytti että jatkossa kaivetaan taas ojia, tosin pölyn täyttämiä. Joko hyvinkin pian tai sitten syksyllä...
Alkaa pikkuhiljaa tulemaan mieleen jenkkien eroosien estämiskeinot, jotain on keksittävä tai lähes joka kevät osa pelloista siirtyy kohti pohjoista.
Eikö muualla rannikon hietamailla ole ongelmia kaiken tasoittavasta lentävästä hiedasta/mullasta?
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 26 Touko 2011, 07:25
Kirjoittaja Kaupoi
Jari kirjoitti:22mm Toukokuu, viikon sisällä kaikki.
36mm 17.5. jälkeen täälä Nivalassa. Ihan sopivasti. Yhtään rankkasajetta ei ole tullu.
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 26 Touko 2011, 07:29
Kirjoittaja Kari
Kaupoi kirjoitti:Jari kirjoitti:22mm Toukokuu, viikon sisällä kaikki.
36mm 17.5. jälkeen täälä Nivalassa. Ihan sopivasti. Yhtään rankkasajetta ei ole tullu.
Lapua@toukokuu ~30 milliä yhteensä -näillä mennään!
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 26 Touko 2011, 07:53
Kirjoittaja Köysti
Jari kirjoitti:
22mm Toukokuu, viikon sisällä kaikki. Kuivaa on ollut ja osassa edelleen, kotovainiolla mukavasti kosteutta mutta tämän päivän tuuli pahinta tänä keväänä

15.5 oli ensimmäinen myrskypäivä, tänään pahin ja siinä välissä monta pölyävää päivää. Ei metsänlaitaa näkynyt aukealla, vanhan kuivaajan kattoakin piti käydä korjaamassa pikapatentilla, katolle ei ollut asiaa... Tämä päivä kanavaa luiskatessa, ja keli näytti että jatkossa kaivetaan taas ojia, tosin pölyn täyttämiä. Joko hyvinkin pian tai sitten syksyllä...
Alkaa pikkuhiljaa tulemaan mieleen jenkkien eroosien estämiskeinot, jotain on keksittävä tai lähes joka kevät osa pelloista siirtyy kohti pohjoista.
Eikö muualla rannikon hietamailla ole ongelmia kaiken tasoittavasta lentävästä hiedasta/mullasta?
Pohjois-Saksassa Schleswig Holsteinin osavaltiossa on ainakin tehty niin että peltojen reunoilla pidetään koko ajan sopivan mittainen puusto, joka pitää sitten lakisääteisesti leikata tietyin määräajoin, en nyt enää muista. Siellähän viljellään perunaa niin on varmaan melko hietaista maata joka muuten kans lähtis Itämerelle.
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 27 Touko 2011, 00:11
Kirjoittaja HätänenHämäläinen
Hämeessä 10mm lumien sulamisesta lähtien...

Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 27 Touko 2011, 09:04
Kirjoittaja Jari
Noniin, ensimmäinen kunnon hallayö oraille, pihakin oli aamulla kuurassa ja pelloilla 5 astetta kylmempää, aikasempien vuosien mittausten perusteella. Ei oo ollu hyvä lähtö kasvukaudelle ei, pellot kuivasivat nopeasti ja kylvöt aikaisin mutta lämpösummaa ei kerry sitten lainkaan, eilenkin +8-9´c astetta koko päivän ja aurinkokin paistoi. Herneen kylvöstä kolme ja puoliviikkoa, ja hädin tuskin on pinnalla
Vilu viljan kasvattaa, taas se on todistettava

Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 27 Touko 2011, 09:27
Kirjoittaja masto
Vähän tuntuu jurovan täälläkin päin. Pian kolme viikkoa ensimmäisten kylvöstä. Jyrätyt tulleet selvästi rivakammin pinnalle. Jyräämättömillä taas näyttäis olevan pidempi juuristo. Maa on vissiin ollut vaan kylmää kylväessä ja olisko jyrätty sitten saanu paremmin lämpöä kun eristekerros on litistetty päälle?
Re: Kasvukausi 2011
Lähetetty: 29 Touko 2011, 16:35
Kirjoittaja Rubinjo
Nyt jo näillä seuduilla näyttää keväällä sängestä lautasmuokatut ohrat olevan keltasia. Ja vettä on tullu vasta 30-40 milliä kylvöjen jälkeen!