Ympäristötuet arboretumin perustamiseen
Lähetetty: 18 Elo 2011, 17:12
Olen pari vuotta sitten alkanut istuttamaan vieraspuulajien taimia 2006 avohakatulle ja 2007 istutetulle tuoreelle kankaalle, tarkoituksena aikaansaada jonkinlainen arboretum painottuen metsätaloudellisesti merkittäviin lajeihin. Tähän mennessä vain lehtikuusta ja douglaskuusta on istutettu, mutta ensi kesästä lähtien joukkoon liittyy sitkankuusia (Kanadasta tilasin siemenet). Lehtikuuset kasvavat huimaa vauhtia ja douglaskuusetkin tuntuvat päässeen hyvin kasvuun, vaikka aluksi oirehtivatkin.
Hidasta ja vaivalloista touhua, koska taimien idättäminen ja hoitaminen täytyy suorittaa "etätyönä". Tuli mieleen, että olisikohan hommaan mahdollista saada minkäänlaista tukea edes sen verran, että pystyisi esim. Mustilasta tilaamaan taimia valtion laskuun? Kemera taitaa liittyä toisentyyppisiin juttuihin? Voiskohan METLA tai Metsähallitus tulla vastaan?
Ilmasto muuttuu, joten puulajistomme monipuolistamisen voi katsoa olevan tärkeä tehtävä sekä talouden että monimuotoisuuden kannalta.
Hidasta ja vaivalloista touhua, koska taimien idättäminen ja hoitaminen täytyy suorittaa "etätyönä". Tuli mieleen, että olisikohan hommaan mahdollista saada minkäänlaista tukea edes sen verran, että pystyisi esim. Mustilasta tilaamaan taimia valtion laskuun? Kemera taitaa liittyä toisentyyppisiin juttuihin? Voiskohan METLA tai Metsähallitus tulla vastaan?
Ilmasto muuttuu, joten puulajistomme monipuolistamisen voi katsoa olevan tärkeä tehtävä sekä talouden että monimuotoisuuden kannalta.