Energiapuun korjuu

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

maatreij
Luokka: yli 300 hv

Energiapuun korjuu

Lukematon viesti Kirjoittaja maatreij »

Mikä olisi taloudellisin keino korjata energiapuuta tien varteen?
Pasi
Luokka: >500hv

Re: Energiapuun korjuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

Taloudellinen tapa olisi lapsityövoiman kasvatuksellinen hyötykäyttö, mutta se ei taida oikein olla sovelias vastaus.... 8)

Asiallisempi vastaus: Käyttää energiapuuna kuitupuun mitat hieman alittavaa ja pientä kuitupuuta. Korjuuko joko metsurilla käsityönä tai normaalilla harvennusmotolla. Liian pienet kepakot ja muut risut raivataan etukäteen ja jätetään metsään.
oliver
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja oliver »

Itse olen tehnyt traktorilla ja sykeharvesterilla sekä käsin sahalla. Ei ole eroteltu kuitua eroon, koska energiapuulla on ollut lähes sama hankintahinta ja mitoissa ei tarvitse olla niin tarkkana. Olen tehnyt ihan minimi 3cm hakaisijaan saakka.
Tällä olen pääsyt palkoille ja koneen hankinta ja käyttökulut katettua.
Urakoitsijalla teettetynä ei jäänyt parivuotta sitten käteen kuin 1,5eur/m3 ja mhy toivoi että olisin raivannut alle 5cm maahan.
Viimeksi muokannut oliver, 04 Loka 2011, 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maatreij

Luovuin jo siitä ajatuksesta, että alkaisin itse sahaamaan m.sahalla ja ajaa sitten puut metsäkärryllä pinoon.
Aluetta on monta kymmentä ha:a ja kehitysluokka 02, runkoluku 2 500 - 3000 r/ha. Arvelin, että lähinnä mäntykuituakin voisi tulla ja pienemmän voisi karsi ja/tai ottaa kokopuuna haketukseen.
Koivukuidut otan klapiraaka-aineeksi itselle.
oppipoika

Lukematon viesti Kirjoittaja oppipoika »

maatreij kirjoitti:Luovuin jo siitä ajatuksesta, että alkaisin itse sahaamaan m.sahalla ja ajaa sitten puut metsäkärryllä pinoon.
Aluetta on monta kymmentä ha:a ja kehitysluokka 02, runkoluku 2 500 - 3000 r/ha. Arvelin, että lähinnä mäntykuituakin voisi tulla ja pienemmän voisi karsi ja/tai ottaa kokopuuna haketukseen.
Se tärkein metsänhoitotoimi(taimikonhoito) unohtunut? Mutta asiaan, myy pystyyn jollekkin energiapuuta korjaavalle firmalle, ei tarvitse pelätä että kattaako tuotto kulut vai joutuuko laittaan omasta pussista lisää korjuukustannuksiin.
Pasi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

oppipoika kirjoitti:myy pystyyn jollekkin energiapuuta korjaavalle firmalle, ei tarvitse pelätä että kattaako tuotto kulut vai joutuuko laittaan omasta pussista lisää korjuukustannuksiin.
Siis sille firmalle tai urakoitsijalle, joka tekee parhainta jälkeä pystyyn jätetyistä puista arvioituna. Tuloja tässä vaiheessa ei kovin merkityksellisesti synny millään tavalla, mutta vaurioita saattaa tulla ja tulevaisuuden tulomahdollisuudet voivat pienentyä paljon.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Siirtelykaatona metsurityönä?

Viime viikolla parina päivänä järeässä taimikossa, jossa olisi kannattanut tehdä kasat jo kaataessa. Metsuri kaatoi puut sikin sokin raivurilla, melkoinen työmaa siivota isoimmat pois. Sillä noita keräilen, kun ei oo alkutalveksi hakevärkkiä, rankakasa pilalle ajetun penkkatien takana. Pakkasia odotellessa :?
oliver

oppipoika kirjoitti:
maatreij kirjoitti:Luovuin jo siitä ajatuksesta, että alkaisin itse sahaamaan m.sahalla ja ajaa sitten puut metsäkärryllä pinoon.
Se tärkein metsänhoitotoimi(taimikonhoito) unohtunut? Mutta asiaan, myy pystyyn jollekkin energiapuuta korjaavalle firmalle, ei tarvitse pelätä että kattaako tuotto kulut vai joutuuko laittaan omasta pussista lisää korjuukustannuksiin.
Näinhän se on taimikonhoitona se pitää ilman muuta ottaa. Mutta kun koneet ovat samoja mitkä tekevät pääte hakkuita, niin minun mielestä ne ovat aivan liian isoja taimikonhoitoon. Isot koneet vaativat yli 4metrin väylät metsään, onko se välttämättä vielä tarpeellista taimikon hoidossa. tosin niitä tulee vain 20metrin välein. Pienemmällä koneella onnistuisi hoitamaan siistimmin ja järkevämmin. Mutta ei taida olla kannattavaa kone yrittäjälle.

Ja on muistettava että energia puu yhtiötä kiinnostaa vain isohkot energia puut, jolloin metsästä ei oteta niitä pieniä, joita sieltä "myös" pitäisi ottaa pois. Metsutyönä lähtisin itse toteuttamaan tai sitten itse koneella
oppipoika

Lukematon viesti Kirjoittaja oppipoika »

oliver kirjoitti:
oppipoika kirjoitti:
Näinhän se on taimikonhoitona se pitää ilman muuta ottaa. Mutta kun koneet ovat samoja mitkä tekevät pääte hakkuita, niin minun mielestä ne ovat aivan liian isoja taimikonhoitoon. Isot koneet vaativat yli 4metrin väylät metsään, onko se välttämättä vielä tarpeellista taimikon hoidossa. tosin niitä tulee vain 20metrin välein. Pienemmällä koneella onnistuisi hoitamaan siistimmin ja järkevämmin. Mutta ei taida olla kannattavaa kone yrittäjälle.

Ja on muistettava että energia puu yhtiötä kiinnostaa vain isohkot energia puut, jolloin metsästä ei oteta niitä pieniä, joita sieltä "myös" pitäisi ottaa pois. Metsutyönä lähtisin itse toteuttamaan tai sitten itse koneella
Olen samaa mieltä että koneet ovat liian isoja energia puun korjuuseen. Jos taimikonhoito olis tehty ajallaan ei olisi energiapuuleimikkoa vaan normaali ensiharvennusleimikko. Hurjia on nuo koneella korjatut energiapuukohteet olleet mitä on tullut katseltua, onneksi eivät ole omia. Ovat niin harvoja että varsinaista ensiharvennusta ei tarvitse tehdä ja kolhuja on paljon. Onneksi töissä ei tarvitse tehdä noita energiapuukkohteita, normaali harvennuskin on riittävän haastavaa näillä keleillä pimeässä.
HätänenHämäläinen
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja HätänenHämäläinen »

Oli sama tilanne itellä, tosin vain muutama ha. Siis laiminlyötyjen taimikonhoitojen jäljiltä kasvaneita energipuumettiä.Tuli aika hyviä ihan moottorisahalla ja Terrillä pois ajelemalla. On se paljon parjattu kone mutta mun mielestä loistopeli just tämmöseen. Raktorillekin tarvis aika leveet ajourat kumminkin. Terrille ei mitään. Tietty onhan siinä aika pieni kuormatila isommille palstoille ja pidempiin kuljetuksiin. Eikä noita pikkukoneita paljoa ole kaupan järkihintoihin...

Hakkuuseen joku pieni traktoriharvesteri tai Harmiträkki tms?! On vähän samaa arpomista itellä et miten ton energiapuun korjuun kanssa ois viisainta toimia... Ison harvesterin käyttö on varmasti fiksuinta jos on metsänhoito ollut tiptop mut sitten jos ei ja olis paljon pellonreunoja ja klapi/hakepuulle itelläkin käyttöä niin alkaa kaikki isäntälinjan ratkasut väkisinkin kiinnostaan... Tuppaa vaan tuleen kalliiksi kaikki jollain tavalla järkevät koneet. Kuormain+hakkuupää jo sen 30K. Mutkun ois niin kiva ite touhutakin... :D
oliver

Ihan mukavan palkan siitä saa kun traktoripohjaisella harvesterilla tekee ja koneenkin saa maksettua mukavasti ja kohtuu nopeasti pois. Aika on vain itsellä rajoittavan tekijänä. Ennen kaikkea jälki on juuri sellainen itse haluaa.

PS. jos kiinnostaa niin voin ehkä myydä oman yhdistelmän pois, juuri tuon ajan käytön takia. Osa-aikaisena ei oikein kaikkea kerkiä. Laittele yv:tä
maatreij

Kävin taas katsomassa metsurin uurastusta. Yllättäen tuolta kuviolta tulee mäntykuitua pääasiassa ja energiapuu otetaan karsittuna rankana 4 centtiin.
Ehkä 15 ha on aluetta käyty läpi ja puuta n. 450 k-m3, mäntykuitua siitä 2/3! Eli oli suurempaa kuin silmämääräisesti arvioin. Alue on 80-luvun alussa hakattu, äsestetty ja istutettu. Todennäköisesti taimikonhoito on tehty, koska mitään näkemäraivausta ei tarvittu. Jälki on metsurin jälki, vaikka viimenäkemästä metsään oli ilmestynyt Valmet 901, ajokoneena tr-metsäkärry kuormaajan kanssa.

Ajourien väliin sovittiin 1000-1100 runkoa jätettäväksi, ajourat ovat traktorilla suht. kapeita.
HätänenHämäläinen

Tän viikkoa taas riehunu sahan kanssa ja on niin mukavaa ollu että harvesteri/energiakourakuume laantunu aika hyvin... Onkos muuten porukka vertaillu hiljattain energiapuunhintoja? Kauankos risujen pitää kuivua kasalla? Oon vähän kujalla tästä energiapuun hankintamyynnistä kun on aikasemmin kaikki oikeestaan tehty ite hakkeeksi/klapuiksi...
maatreij

Koivun otan itselle klapien raaka-aineeksi kuitumittaisena, sitä näkyy tulleen jo yli 120 km3. Ne pistelen keväällä klapeiksi.

Karsitun rangan kanssa ei myös ole paljon ongelmia, ne ajan keväällä teeseitsemiehille polttopuuksi traktorin metsäkärryllä.
Kokopuuna energiakasa saa metsätien varrella kuivaa kevään ja kesän. Sitten syksyllä hakeyrittäjä hakettaa omiin varastoihinsa käyttöä varten. Hakkeen kuivuus riittää 35-40 %! Tuo oli vähän yllätys, koska klapeilla pidän polttamisen rajana alle 20 %:n kuivuutta!

Kokopuun kaupan systeemi on täällä se, että karkeasti arvioidaan kasan kuutiosisältö. Kehysmitan kertoimiksi otetaan kasasta riippuen 0,28-0,35, yritys maksaa sopimuksen teon tullessa 50 % arvioidusta määrästä ja lopullinen mitta tulee sitten haketuksen jälkeen. Haketta lasketaan km3:stä tulevan 2,5 kertaisesti.
Viimeksi sovittiin kokopuun km3:lle hintaa 18 € metsätien varrella. Kemeran otan itse, paitsi haketuksen osuuden joka menee tietysti hakettajalle. Kemerapäätöksen numeron annan hakettajalle, jolloin hän voi hakea sitä 1,7 €/hakekuution haketustukea.

Ilman Kemeraa energiapuun tuotto menee korjuukustannuksiin, joten mo:n ainut tulo on juuri tuo Kemeratuki.
HätänenHämäläinen

Jep. Kemeraa ei taida saada jos pelloksi raivaa mettää? On pari pellolle pistävää niemeä tossa työn alla kun ovat niin ikäviä kierrellä...
Vastaa Viestiin