deutsi ttv nostolaitteen lukko ja maskin työvalot

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

retku
Luokka: yli 300 hv

deutsi ttv nostolaitteen lukko ja maskin työvalot

Lukematon viesti Kirjoittaja retku »

kone on siis deutz ttv 1160. vm 05.
saako tuota nostolaitteen lukkotoimintoa pois päältä? hlvetin ärsyttävä toiminto esim. tietä lanatessa!!! menee lukkoon automaattisesti, kai nopeuden noustessa tietyn rajan yli?

saisko joku bittinero sen kytkettyä kokonaan pois käytöstä? niin ettei sitä tarvis käynnistyksenkään jälkeen kuittailla. uskomattoman huono toi nostolaitteen käyttö verrattuna valtraan.
----------

maskissa on 2x hella ff työvalot. eteen tulee lisäksi ainakin yksi ylimääränen johto, tarkemmin en johtosarjaa ole vielä tutkinut/purkanut. onko 3 "puuttuvalle" työvsalolle valmiit johot ja sulakkeet. 3 reikäähän on peitetty verkolla suomikoneissa. sakanmalleissa edes 5 työvaloa.
Jari
Luokka: >500hv

Re: deutsi ttv nostolaitteen lukko ja maskin työvalot

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

retku kirjoitti:kone on siis deutz ttv 1160. vm 05.
saako tuota nostolaitteen lukkotoimintoa pois päältä? hlvetin ärsyttävä toiminto esim. tietä lanatessa!!! menee lukkoon automaattisesti, kai nopeuden noustessa tietyn rajan yli?

saisko joku bittinero sen kytkettyä kokonaan pois käytöstä? niin ettei sitä tarvis käynnistyksenkään jälkeen kuittailla. uskomattoman huono toi nostolaitteen käyttö verrattuna valtraan.
----------

maskissa on 2x hella ff työvalot. eteen tulee lisäksi ainakin yksi ylimääränen johto, tarkemmin en johtosarjaa ole vielä tutkinut/purkanut. onko 3 "puuttuvalle" työvsalolle valmiit johot ja sulakkeet. 3 reikäähän on peitetty verkolla suomikoneissa. sakanmalleissa edes 5 työvaloa.

Kokonaan ei saa kytkettyä, ainakin niin tuumas oma huoltomies. Nosti rajanopeuden maksimiin, olikohan neljäkymppiä ja aikaviivettä pystyi lisäämään mikäli oikeen muistan. Silti vttumainen kapine, pitkään samassa asennossa vaikkapa kylväessä ja tarvittaessa ts. pyöränvälijyrän alkaessa paatamaan maata edellä, nostolaite onkin lukossa. Hetkessä maata melkoinen valli koneen edessä eikä nostolaitteen toimimattomuutta pikkukierroksilla sekuntiin pariin huomaa, kone liikkuu pitkästi sinä aikana. Auratessa voi vain kuvitella tilanteen :mrgreen:
Minä olen näin "ulkopuolisena" pitänyt Valtran hallintaa samanlaisena, rullalla työsyvyys ja vivulla/napilla hallinta. Lukkosysteemi sitten sieltä minne aurinko ei paista. Hankalakäyttöisiä molemmat vrt. JD:n liukusäädin/napit kyljessä...

Vanhemmissa TTV malleissa maski oli täynnä valoja, samoin isommissa koneissa, missä vaiheessa ne on pois tiputettu?

Miltä TTV on tuntunut, äänekäs joo, mutta muuta. Onko syöläs tienpäällä?
retku

ihan ok kone. kyllä valtra direktin tai cvx:n pieksee 10-0.
suunnanvaihto on hieman outo poljinajolla. saattaa välillä nykästä kerran ennen liikkellelähtö. saa kyllä säädettyä pehmeeksi, mutta silloin kiihtyy laiskasti tiellä (säätö on kyllä nopea, voi esim. ek käytös ajaa löysällä säädöllä) keppiajolla suunnanvaihto toimii hyvin.

koppi on hiljasempi kuin uudessa ttv630:ssä. en kaipaa yhtään hiljasempaa. perä ei vongu. näkyväisyys hyvä.
lisäksi tää pienempi zf toimii paremmin kuin se isompi zf. ripeätoiminen laatikko joka tekee heti sen minkä pyytää. moottori ei huuda turhaan eikä laatikon "arpakone" vingu ja vongu 10sek ennen liikkeelle lähtöä niin ku jossain muissa merkeissä.
rotocut
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja rotocut »

Kyllä tota nostolaitetta pystyy huoltomies koodaamaan, en tiedä kyllä mihin nopeusrajaan. Ei se ensimmäinen herättely käynnistyksen jälkeen mitään, mutta auraushommissa varmaan aika riesa. Nokalla on kyllä vapaita johtoja eli ei muuta kuin mittari kiinni, niin näkee tuleeko jännite. Omasta käänsin katkaisijalta johdot niin, että ensiksi syttyy hytin ylätyövalot ja toisessa asennossa maskin valotkin. Hellan FF:t siellä on mutta taitaa olla sen verran erillaiset kotelot ? ettei suoraan sovi kaupasta haetut vakio FF:t. Tohon varsinkin maantiemeluun vaikuttaa 50km/h mallissa noi Continentaalit, mitkä muuten lähes täydellisinä ovat äänekkäät renkaat. Pirellit pitäis olla jos haluaa ajomelua vähemmäksi ja Continentalillakin löytyy nyt joku "hiljainen" malli sst.
Jari

rotocut kirjoitti:Kyllä tota nostolaitetta pystyy huoltomies koodaamaan, en tiedä kyllä mihin nopeusrajaan. Ei se ensimmäinen herättely käynnistyksen jälkeen mitään, mutta auraushommissa varmaan aika riesa. Nokalla on kyllä vapaita johtoja eli ei muuta kuin mittari kiinni, niin näkee tuleeko jännite. Omasta käänsin katkaisijalta johdot niin, että ensiksi syttyy hytin ylätyövalot ja toisessa asennossa maskin valotkin. Hellan FF:t siellä on mutta taitaa olla sen verran erillaiset kotelot ? ettei suoraan sovi kaupasta haetut vakio FF:t. Tohon varsinkin maantiemeluun vaikuttaa 50km/h mallissa noi Continentaalit, mitkä muuten lähes täydellisinä ovat äänekkäät renkaat. Pirellit pitäis olla jos haluaa ajomelua vähemmäksi ja Continentalillakin löytyy nyt joku "hiljainen" malli sst.
Ollu 520/xxR38 ja 650/65R38 continentaalit alla sekä käytännössä koko traktorin ajan alla 650/65R38 Pirellit. Eipä tuossa deutsissa nuo renkaat niin paljoa vaikuta kuin hiljaisemmissa hyteissä, mökää tulee tasapuolisesti. Ei paha, muttakun on hiljaisempaan tottunut jo vanhemmissa traktoreissa :? Kuitenkin sen verran ketutti että kauppakirjaan kirjatut renkaat piti saada, varsinkin kun niistä piti lisähintaa maksaa. Kaverille tuli traktori "mun" renkailla, eli jouduin omiani odottamaan kauemmin ja rinnakkain renkaita verratessa erot melkoisen suuret... Pirellit selvästi leveämmät.
keke66
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja keke66 »

Eikös se siten pysy aktiivisena koko ajan, kun pitää katkaisijan lasku asennossa ja säätää "rullalla" korkeutta.
retku

keke66 kirjoitti:Eikös se siten pysy aktiivisena koko ajan, kun pitää katkaisijan lasku asennossa ja säätää "rullalla" korkeutta.

***en minä tiedä. miksi sitä rullalla pitäs säätää kun sitävarte on olemassa se nostolaskukytkin. rulla kaukana sivukonsolissa. 40km/h vauhissa mielenkiintonen pitää rullalla kättä. ja rulla pitää muutenkin olla paikallaan kun lana ei saa laskea liian alas esim. sohjoa auratessa.
khd

Lukematon viesti Kirjoittaja khd »

retku kirjoitti:
keke66 kirjoitti:Eikös se siten pysy aktiivisena koko ajan, kun pitää katkaisijan lasku asennossa ja säätää "rullalla" korkeutta.

***en minä tiedä. miksi sitä rullalla pitäs säätää kun sitävarte on olemassa se nostolaskukytkin. rulla kaukana sivukonsolissa. 40km/h vauhissa mielenkiintonen pitää rullalla kättä. ja rulla pitää muutenkin olla paikallaan kun lana ei saa laskea liian alas esim. sohjoa auratessa.
Onko noissa muuten kytkimessä 0-asento? Mulla K-sarjalainen ja siinä vain ylös/alas, ainakin satunnaiselle kuskille saattaa olla yllättävä.
retku

khd kirjoitti:
retku kirjoitti:

Onko noissa muuten kytkimessä 0-asento? Mulla K-sarjalainen ja siinä vain ylös/alas, ainakin satunnaiselle kuskille saattaa olla yllättävä.

***on periaatteessa. painonapit ylös ja alas ja keskellä stop nappula. uskomaton rakennelma. mulla siis se parempi versio, eli nappulat siinä monitoimivivussa. miksei se käyttökytkin voi olla vain 3 asentoinen keinukatkaisin?

hydrauliikan ohjaus on kyllä ihan ok. nappulat ok ja joistikki ok. myös säädöt mukavan yksinkertaset.
Jari

retku kirjoitti:
khd kirjoitti:
retku kirjoitti:

***on periaatteessa. painonapit ylös ja alas ja keskellä stop nappula. uskomaton rakennelma. mulla siis se parempi versio, eli nappulat siinä monitoimivivussa. miksei se käyttökytkin voi olla vain 3 asentoinen keinukatkaisin?

hydrauliikan ohjaus on kyllä ihan ok. nappulat ok ja joistikki ok. myös säädöt mukavan yksinkertaset.
No nysse selvis miksi haukuit tuota Valtraankin verrattuna :) Mulla just tuollainen hallinta kuin sanoit, ylös alas katkaisija ja keskellä nolla. Lisäksi pakkolasku neljäntenä toimintona ohittaen laskunapin, tykkään toiminnasta mutten rullasta syvyyden säädössä. Esim. peltoa lanatessa pieni asennonsäätövipu paljon pätevämpi kuin ylös-alas katkaisijalla klipsuttelu, rulla taas tunnoton jos irroittaa otteen välillä, vilkaistava rullaa minne lana on karkaamassa/sukeltamassa.

Pieniä, mutta erittäin ärsyttäviä piirteitä kun parempaan tottunut :twisted:
zetor8045

Lukematon viesti Kirjoittaja zetor8045 »

retku kirjoitti:
khd kirjoitti:
retku kirjoitti:

Niin tässä on profiline kyynärnoja eikö? Meillä on onneksi vain pihoja aurattavana mutta alkujaan oli kyllä nostolaitteet lukossa aina kun ehtis toiseen päähän pihaa... Nykyään menee 40:ssä lukkoon vasta mutta sen muistaa jo kun lähtee uutta pihaa auraamaan niin painaa sitä stoppia siinä samalla kun hidastelee risteykseen niin saa heittää levyn poikittain siinä risteyksessä ja sitten levy alas siinä vauhdissa vielä... Alkuaan se ei ollut mahdollista kun meni 20:ssä lukkoon ja ennen ei auennutkaan lukko :lol: Melua on joo mutta ainakin näissä nykyisissä M-sarjalaisissa se tulee moottorista eikä voimansiirrosta (niinkuin joissakin muissa merkeissä) niin ei ole ainakaan minun korvia häiritseviä äänensävyjä mutta vikojen vähäisyys ja kohtuullinen kulutus on korvannut tuon hytti melun ja lisäksi profilinessa ainakin hallintalaitteet sopii omaan käteen hyvin mutta ei se mikään jonnikka ole :lol: Niin ja nykyinen M-sarja neekerimallina niin siinä se vasta ...piip... nostolaitteen lukitus on ja kellon säätö mutta työt neekerille ja profille on jaettu talvisin siten että tuosta nostolaitteen lukituksesta ei ole juuri vaivaa kun sitä ei tarvita kuin silloin kun täyttää hiekoittimen...
retku

jostain syystä tää vanha 7.1l moottori on paljon hiljasempi kuin uudempi 6 litranen commonraili.

uudessa 630:ssä laatikko vihelsi ja moottori pauhasi paljon enemmän koppiin kuin tässä. tää pikku portaaton ei vihellä.
ihan mukava tuo koppi on ja riittävän hiljanen.

ratin säätö on kyllä taas niin gyntherin keksimä! :mrgreen: kun rattia säätää lähemmäs kuskia niin vilkku ja suunnanvaihtovipu pysyy paikallaan. kun ratti on sopivalla etäisyydellä niin vipuihin ei enää yletä sormenpäällä vaan käsi pitää irroittaa ratista....
zetor8045

retku kirjoitti:jostain syystä tää vanha 7.1l moottori on paljon hiljasempi kuin uudempi 6 litranen commonraili.

uudessa 630:ssä laatikko vihelsi ja moottori pauhasi paljon enemmän koppiin kuin tässä. tää pikku portaaton ei vihellä.
ihan mukava tuo koppi on ja riittävän hiljanen.

ratin säätö on kyllä taas niin gyntherin keksimä! :mrgreen: kun rattia säätää lähemmäs kuskia niin vilkku ja suunnanvaihtovipu pysyy paikallaan. kun ratti on sopivalla etäisyydellä niin vipuihin ei enää yletä sormenpäällä vaan käsi pitää irroittaa ratista....
Liikkuuhan ne ratin mukana teleskoopilla ja korkeussäädöllä... Ainakin niissä deutseissa millä minä oon ajanut...
retku

no, mulle sattu sitte köyhien malli :D
zetor8045

retku kirjoitti:no, mulle sattu sitte köyhien malli :D
Ihmettelen kyllä kovasti... Pistäs kuvaa oikeen jonhonkin kun jäi oikeen ihmetyttämään miten se suunnanvaihdin ja vilkkuvipu voi jäädä paikoilleen...
Vastaa Viestiin