Kiinteähintaiset sopimukset myyntikaudelle 12-13
Lähetetty: 25 Tammi 2012, 12:25
Oletteko tutustuneet viljan kiinteähintaisiin sopimuksiin ensi kaudelle. Raision papereissa lukee: "Puuttuvasta toimitusmäärästä laskutetaan kyseisen viljelykasvin keskihintasopimuksen 1. jakson mukainen hinta."
Tämä tuntuu aika karulta sopimusehdolta. Jos ymmärsin oikein ja tekee mallasohrasopimuksen kiinteäänhintaan 190 €, mutta erä meneekin rehuksi päivänhintaan, sitten pitäisi jostain ostaa päivän hintaan mallasohraa ja myydä se Raisiolle hintaan 190 € tai Raisio laskuttaa syksyn keskihinnan verran, joka viime syksynä oli luokkaa 210 €. Tulee aika rankat tappiot jos ei pysty täyttämään laatuvaatimuksia.
Toki omilleen voi päästä jos päivän hinta sattuu olemaan alle kiinteän hinnan sopimuksen, mutta näillä ehdoilla ei paljon houkuttele kiinteähintaisen sopimuksen teko Raision kanssa ainakaan laaturiskin sisältävistä erikoiskasveista. Toki Raison hintoja ei ole vielä edes julkistettu. 190 € on se mitä Agrimarket tarjoaa tällä hetkellä ensi syksyn toimituksiin, jos Raiso tarjoaa 240 € niin voisi alkaa kiinnostamaan, mutta todennäköisesti tarjoavat suunnilleen samaa mitä muutkin.
Ovatko Avenan ja Agrimarketin kiinteähintaiset sopimukset yhtä tylyjä viljelijän kannalta?
Tämä tuntuu aika karulta sopimusehdolta. Jos ymmärsin oikein ja tekee mallasohrasopimuksen kiinteäänhintaan 190 €, mutta erä meneekin rehuksi päivänhintaan, sitten pitäisi jostain ostaa päivän hintaan mallasohraa ja myydä se Raisiolle hintaan 190 € tai Raisio laskuttaa syksyn keskihinnan verran, joka viime syksynä oli luokkaa 210 €. Tulee aika rankat tappiot jos ei pysty täyttämään laatuvaatimuksia.
Toki omilleen voi päästä jos päivän hinta sattuu olemaan alle kiinteän hinnan sopimuksen, mutta näillä ehdoilla ei paljon houkuttele kiinteähintaisen sopimuksen teko Raision kanssa ainakaan laaturiskin sisältävistä erikoiskasveista. Toki Raison hintoja ei ole vielä edes julkistettu. 190 € on se mitä Agrimarket tarjoaa tällä hetkellä ensi syksyn toimituksiin, jos Raiso tarjoaa 240 € niin voisi alkaa kiinnostamaan, mutta todennäköisesti tarjoavat suunnilleen samaa mitä muutkin.
Ovatko Avenan ja Agrimarketin kiinteähintaiset sopimukset yhtä tylyjä viljelijän kannalta?