Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Valvoja: Farmari-ryhmä
- kevinc
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 342
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki
Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Tein viime syksyisille vehnille itävyyskokeen. Siemenet on jo lajiteltu ja peitattu, joten vastaa täysin kylvettävää tavaraa. Kaksi 100 siemenen näytettä kääräistynä 3 vuorokaudeksi kahvinsuodattimen sisälle ja niistä sitten keskiarvo.
Mitkä alla olevasta kuvasta laskisitte normaalisti itäneiksi? Itse laskisin 5, 6 ja 7 normaaleiksi, jolla kyseisen erän itävyydeksi tulisi 88%. Jos taas 3 ja 4 lasketaan myös, olisi jo noin 90% itävyys, kahden näytteen keskiarvona. Jyvä nro 7 oli parhaasta päästä, lähinnä verrokkina kuvassa.
Mitkä alla olevasta kuvasta laskisitte normaalisti itäneiksi? Itse laskisin 5, 6 ja 7 normaaleiksi, jolla kyseisen erän itävyydeksi tulisi 88%. Jos taas 3 ja 4 lasketaan myös, olisi jo noin 90% itävyys, kahden näytteen keskiarvona. Jyvä nro 7 oli parhaasta päästä, lähinnä verrokkina kuvassa.
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Tuo näyttää minusta siltä idätyskoe on kosteusolosuhteiden epätasaisuudesta johtuen epäonnistunut ja että kaikki tulisivat pellossa orastumaan.kevinc kirjoitti:Tein viime syksyisille vehnille itävyyskokeen. Siemenet on jo lajiteltu ja peitattu, joten vastaa täysin kylvettävää tavaraa. Kaksi 100 siemenen näytettä kääräistynä 3 vuorokaudeksi kahvinsuodattimen sisälle ja niistä sitten keskiarvo.
Mitkä alla olevasta kuvasta laskisitte normaalisti itäneiksi? Itse laskisin 5, 6 ja 7 normaaleiksi, jolla kyseisen erän itävyydeksi tulisi 88%. Jos taas 3 ja 4 lasketaan myös, olisi jo noin 90% itävyys, kahden näytteen keskiarvona. Jyvä nro 7 oli parhaasta päästä, lähinnä verrokkina kuvassa.
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Kannataako nähdä itse idätys vaivaa, kun tutkimus ei maksa paljoa. MTT Ylistaron idätys maksaa muistaakseni 27euroa. Samalla saa TJP.
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Aivan, ja tuo tjp on normaalisti ( >85) itävässä tavarassa monasti paljon merkittävämpi kylvömäärän kannalta kuin itävyysprosentti. Vuotuiset heitot saattavat olla yli 20 %. Valitettavan harva sitä vain kotikonstein määrittää.oliver kirjoitti:Kannataako nähdä itse idätys vaivaa, kun tutkimus ei maksa paljoa. MTT Ylistaron idätys maksaa muistaakseni 27euroa. Samalla saa TJP.
- kevinc
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 342
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 23:19
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa - Seinäjoki
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Eipä tuo kyllä kallis olisi, eikä "koeasema" ole kuin 10km päässä tilalta. Ensi vuonna sitten sinne, mutta nyt taitaa olla jo myöhäistä tälle vuodelle.oliver kirjoitti:Kannataako nähdä itse idätys vaivaa, kun tutkimus ei maksa paljoa. MTT Ylistaron idätys maksaa muistaakseni 27euroa. Samalla saa TJP.
TJP:n saan punnittua itse, kun hommasin sitä varten tuollaisen 100g/0,01g vaa'an. Laskee vain pari 100 jyvän satsia ja niistä keskiarvo. Tällä kertaa tulos oli 3,65g -> TJP 36g
Tuollaisen vaa'an mittatuloksen pystyy helposti varmistaa, kun mittaa 1 ml lääkeruiskulla vettä mitta-alustalle. Esim. nyt jyvien punnituksen jälkeen mittasin 3,6 ml vettä ja vaaka näytti 3,61 g, joten tulokseen voi luottaa. Joku 5ml ruisku on jo liian epätarkka, tuollaisessa 1 ml ruiskussa on suunnilleen 1 cm / 0,2 ml, joten sa tosi tarkkaan.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Aivan liian lyhyt aika...Rubinjo kirjoitti:http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=siemenen%20id%C3%A4tyskoe%20evira&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.evira.fi%2Fattachments%2Fkasvintuotanto_ja_rehut%2Fsiemenet%2Fsiemenohjeet%2Fidatysohje.doc&ei=sOCJT5G_GMGg4gSdw5jOCw&usg=AFQjCNEAmzGn1Lvc9fw6bopK7dp1x6tvyQ&sig2=C_jpsgSjoquDZx9ulyENDw
-
Tumppi81
- Luokka: yli 100 hv
- Viestit: 122
- Liittynyt: 10 Maalis 2012, 14:01
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Kyllähän tuossa idätyksessä ihan hyville tuntipalkolle pääsee,
vaatiihan se vaan vähän viitseliäsyyttä.
Itsellä oli 25 siemen-erää idätettävänä ylivuotiset jämät mukaan luettuna
Sitä ei voi kyllä kiistää et tuhannen siemenenpaino tuolta tulisi vaivattomasti.
Itäneiksi lasken kaikki orastuneet.
vaatiihan se vaan vähän viitseliäsyyttä.
Itsellä oli 25 siemen-erää idätettävänä ylivuotiset jämät mukaan luettuna
Sitä ei voi kyllä kiistää et tuhannen siemenenpaino tuolta tulisi vaivattomasti.
Itäneiksi lasken kaikki orastuneet.
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
oliver kirjoitti:Kannataako nähdä itse idätys vaivaa, kun tutkimus ei maksa paljoa. MTT Ylistaron idätys maksaa muistaakseni 27euroa. Samalla saa TJP.
Kyllä sitä itsekkin samoista näyte eristä tuli idatettyä suodatin paperilla, mutta tulokset oli kyllä paremmat kuin MTT:n peitattuna. Joten kyllä tässä tapauksessa joudun lisäämään siemen määrää verratuna omiin idätyksistä saatuihin. Tosiaan tarkalla vaa'lla saa kyllä aika aika tarkkoja tjp arvoja, mutta niissäkin oli eroa MTT:n kanssa.
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Onko mahdollista että myös MTT:n tuloksissa voisi olla virhettä eivätkä ne olisi ne juuri oikeat? Jos samoista siemenistä saadaan kaksi eritulosta niin mistä sen tietää varmasti että kumpi tulos heittää?oliver kirjoitti:oliver kirjoitti:Kannataako nähdä itse idätys vaivaa, kun tutkimus ei maksa paljoa. MTT Ylistaron idätys maksaa muistaakseni 27euroa. Samalla saa TJP.
Kyllä sitä itsekkin samoista näyte eristä tuli idatettyä suodatin paperilla, mutta tulokset oli kyllä paremmat kuin MTT:n peitattuna. Joten kyllä tässä tapauksessa joudun lisäämään siemen määrää verratuna omiin idätyksistä saatuihin. Tosiaan tarkalla vaa'lla saa kyllä aika aika tarkkoja tjp arvoja, mutta niissäkin oli eroa MTT:n kanssa.
Kysyy asiasta täysin mitään tietämätön utelias
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Olen tehnyt orastuvuuskokeet noin 12-15 grammalle jyviä. Määrä tulee siitä mitä sattuu jyviä mahtumaan ruutivaa-an mittakuppiin. Orastuskokeen tulokseksi tulee jyvä grammaa kohti tietty määrä oraita, josta voi laskea tarvittavat kilot hehtaarille. Tässä ei tarvitse laskea yksittäisiä jyviä ja tulos on silti tarkempi kuin perinteisessä sadan jyvän idätyksessä.
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Keskieuroopassa sertisiemenen vakuustodistuksessa ei edes ilmoiteta itävyyttä, ainoastaan tuhannen siemenen paino.khd kirjoitti:Aivan, ja tuo tjp on normaalisti ( >85) itävässä tavarassa monasti paljon merkittävämpi kylvömäärän kannalta kuin itävyysprosentti. Vuotuiset heitot saattavat olla yli 20 %. Valitettavan harva sitä vain kotikonstein määrittää.oliver kirjoitti:Kannataako nähdä itse idätys vaivaa, kun tutkimus ei maksa paljoa. MTT Ylistaron idätys maksaa muistaakseni 27euroa. Samalla saa TJP.
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Mikä sitten on oikea kylvötiheys 650 vai 800 itävää vehnällä 450 vai 650 ohralla mites sen päättelee?
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
No mut sehän riippuu maalajista, veden ja lämmön määrästä ja aika monesta muustaki asiasta.errav kirjoitti:Mikä sitten on oikea kylvötiheys 650 vai 800 itävää vehnällä 450 vai 650 ohralla mites sen päättelee?
Moon aina funtsinu niin et eiköhän luonto itsessään oo senverran fiksu systeemi et se kyllä osaa aika pitkälti kompensoida ja hyväkskäyttää tuollaset pienet muuttujat niinku siemenmäärät ja itävyyden. Eli ei niihin orasmääriin ja prosentin heittoihin itävyydessä nyt välttämättä kannata niin tuijottaa
Re: Itävyyskoe: Mikä on "normaalisti itänyt" jyvä?
Siis tota viittikkö ihan esimerkillä kertoo miten ne kilot lasketaan hehtaarilleCarnivor kirjoitti:Olen tehnyt orastuvuuskokeet noin 12-15 grammalle jyviä. Määrä tulee siitä mitä sattuu jyviä mahtumaan ruutivaa-an mittakuppiin. Orastuskokeen tulokseksi tulee jyvä grammaa kohti tietty määrä oraita, josta voi laskea tarvittavat kilot hehtaarille. Tässä ei tarvitse laskea yksittäisiä jyviä ja tulos on silti tarkempi kuin perinteisessä sadan jyvän idätyksessä.