Sivu 1/1
alv ja yksityishenkilö
Lähetetty: 08 Kesä 2012, 18:47
Kirjoittaja oppipoika
Täällä joku varmasti osaa neuvoa että miten alv käyttäytyy kun yksityishenkilö on ostanut vaikka äkeen ja maksanut tietysti alv:n siitä ja kun hän myy tuotteen eteenpäin niin miten veron kanssa menetellään? Kauppahinnassa on alv? Mutta sitä ei myyjän tarvitse tilittää verottajalle?
Re: alv ja yksityishenkilö
Lähetetty: 08 Kesä 2012, 19:46
Kirjoittaja meijerikkö
Kyl se taitaa niin mennä, ettei ostaja voi vähentää alvia
jos myyjällä ei ole y- tunnusta.

Re: alv ja yksityishenkilö
Lähetetty: 08 Kesä 2012, 20:05
Kirjoittaja Sepe
Kun yksityishenkilö joka ei ole Alv.rek. myy jotain niin se hinta on ilman Alv.:tä vaikka ostaessa sen olisi maksanut.
Re: alv ja yksityishenkilö
Lähetetty: 08 Kesä 2012, 21:00
Kirjoittaja aurajokilaivuri
Käytännössä homma menee niin että hommassa häviää ALVin verran valtiolle verrattuna siihen että ALV:llinen myyjä myisi suoraan ALV:illeselle ostajalle. Ostaessa ei saa vähentää ja edelleen myydessä ostaja ei saa vähentää.
Re: alv ja yksityishenkilö
Lähetetty: 09 Kesä 2012, 08:58
Kirjoittaja oppipoika
kiitos vastauksista. Arvelinkin vähän että ei asia aivan niin yksinkertainen ole kuin olisi voinut odottaa, eihän verotuksessa mikään mene maalaisjärjellä ajatellen.
Re: alv ja yksityishenkilö
Lähetetty: 10 Kesä 2012, 12:56
Kirjoittaja dbfi
aurajokilaivuri kirjoitti:Käytännössä homma menee niin että hommassa häviää ALVin verran valtiolle verrattuna siihen että ALV:llinen myyjä myisi suoraan ALV:illeselle ostajalle. Ostaessa ei saa vähentää ja edelleen myydessä ostaja ei saa vähentää.
Siis ei kai ihan koko ALV-summaa häviä valtiolle. Koko "ALV-verollisen" summanhan saa laittaa yksityiseltä ostettaessa verovähennyksiin (ALV 0% ostos) jolloin ALV:tä vastaava osuus vähentää tuloveroja.
Re: alv ja yksityishenkilö
Lähetetty: 10 Kesä 2012, 17:38
Kirjoittaja Cultio
dbfi kirjoitti:aurajokilaivuri kirjoitti:Käytännössä homma menee niin että hommassa häviää ALVin verran valtiolle verrattuna siihen että ALV:llinen myyjä myisi suoraan ALV:illeselle ostajalle. Ostaessa ei saa vähentää ja edelleen myydessä ostaja ei saa vähentää.
Siis ei kai ihan koko ALV-summaa häviä valtiolle. Koko "ALV-verollisen" summanhan saa laittaa yksityiseltä ostettaessa verovähennyksiin (ALV 0% ostos) jolloin ALV:tä vastaava osuus vähentää tuloveroja.
Kannattaa tuskin ostaa markkinahintaan yksiyiseltä jos ei saa vähentää alvia. Ainakaan minä en sponsoroi yksityishenkilöä jos hän ei ole alv-velvollinen, veroprosenttini ja mahdollinen hyöty ei ole myyjän bonus.
Re: alv ja yksityishenkilö
Lähetetty: 10 Kesä 2012, 19:38
Kirjoittaja dbfi
Cultio kirjoitti:
Kannattaa tuskin ostaa markkinahintaan yksiyiseltä jos ei saa vähentää alvia. Ainakaan minä en sponsoroi yksityishenkilöä jos hän ei ole alv-velvollinen, veroprosenttini ja mahdollinen hyöty ei ole myyjän bonus.
Kommentoin tätä vain kun yllä omaa kommenttiani lainattiin. Eli tarkoitukseni ei ollut ottaa kantaa siihen millä hinnalla yksityiseltä kannattaa ostaa versus ALV-velvolliselta. Totta tietenkin että "kaupan verollisella hinnalla" ei ole järkevää ostaa samaa tuotetta yksityiseltä. Siihen paljonko yli ALV 0% hinnan kannattaa maksaa löytyy niin monta mielipidettä että mielelläni jätän tuon keskustelun viisaammille (siis jos muutkin tekijät kuin pelkkä tuotteen hinta huomioidaan).