Uutta levitintä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

AATU
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Uutta levitintä

Lukematon viesti Kirjoittaja AATU »

Pitäis alkaa kattelemaan uutta apulannan levitintä pneuman tilalle.
Okrassa katoin Rivakan levitintä, vaikutti asialliselta rosteri rakenteineen.
Onko kellään kokemuksia Rivakan levittimestä ja minkälaisia?
Vai onko parempi hankkia tunnettu merkki Bögge tai Amazone, vai joku muu?
ja101
Luokka: yli 100 hv

Re: Uutta levitintä

Lukematon viesti Kirjoittaja ja101 »

Kannattaa muistaa ainakin se, että kuinka leveän levitysleveyden tarvitsee. Näissä suomalaisissa tuppaa maksimileveys olevan 18m luokkaa ja esim. meillä kun on 20m ruisku ja ajourat 20m välein niin kapeaksi jää..

Jostain muistan lukeneeni, että joko amazone tai rauch on levitin, muut ovat sitten jotain muuta.. Itse en tuota nyt ihan allekirjoittaisi.

Kaikista valtamerkeistä saa ruostumattoman version hinta vaan voi olla jotain tähtitieteellistä. Omasta mielestä riittää kun syöttölaite on ruostumaton..
Jari
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Sama vika, Elhon pneuman tilalle levitintä haaveillut. 21m nykyinen ruisku, joten se minimivaatimuksena, mielellään 28m levitysleveyttä. Reunalevitysvarustus, ajonopeudesta riippumaton lannoitteen määrän säätö jne. rajaa konetta kummasti. Rauch Axis vaikuttaisi pätevältä, eikä olisi niin poskettoman kalliskaan. Vain kallis :? Mascusta seuraillut ja uudenkarheaa saisi vajaan kymppitonnin hinnalla.

Kuitenkin levitin käytössä vähintään 20 vuotta, joten kannattaahan siihen joku tonni panostaakin, kolme tonnia enemmän onkin pieni raha pitkässä juoksussa. Varsinkin jos sillä saa tarkan ja helpon käytettävyyden.
Kymmenen käyttövuoden jälkeen voi tuntua fiksulta ratkaisulta kun ei ostanutkaan sitä halvinta mahdollista... Ei sillä etteikö tuo Rivakkakin olisi toimiva peli, mutta koneinvestoinnit pitäisi pystyä tekemään etupainotteisesti, kuitenkaan liioittelematta.

Täällä urakoitsijoilla hinattavat, 6-8 tonnia vetävät levittimet isoilla renkailla, joten ne ei oikeen tuu kysymykseen kasvustolevityksissä. Porukkakone ollut myös mietinnässä, tilojen välinen etäisyys ainoa miinus.
Carnivor

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Jos sattuu jo olemaan Amazonen ruisku Amatron+ monitorilla niin saman firman levitin ihan hyvä valinta. Lautasia vaihtamalla saa leveyttä muutettua. Muistaakseni vaihtoehdot 12-18 m, 18-24 m ja 24 -36 m. Lautaset maksaa luokkaa 300 € pari.
Shield
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Shield »

Carnivor kirjoitti:Jos sattuu jo olemaan Amazonen ruisku Amatron+ monitorilla niin saman firman levitin ihan hyvä valinta. Lautasia vaihtamalla saa leveyttä muutettua. Muistaakseni vaihtoehdot 12-18 m, 18-24 m ja 24 -36 m. Lautaset maksaa luokkaa 300 € pari.
Lautasten hinnat nousevat levitysleveyden suhteessa; olisko tuo pienin lautasvaihtoehto juuri tuon kolmisensataa, keskimmäinen +450 € ja levein vajaat 800 € verollista, jos oikein muistan...
Carnivor

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Kiitoksia tarkennuksesta.
torppis
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja torppis »

Itse päädyin Rauchiin, koska se oli ainut mihin sai sähköisen määränsäädön ilman kallista vaakalaitteistoa. Eli Rauch MDS 19.1 reunalevityslaitteella ja Quatron + määränsäätöautomatiikalla joka perustuu kiertokokeeseen minkä taas pystyy tekemään muutamassa minuutissa. Olen ollut koneeseen tyytyväinen. Vaakamalli olisi maksanut n tuplahinnan ja tämän koneen tarkkuus on aivan riittävä. Kahden kauden käytöstä ei ole jäänyt vielä oikein mitään jälkiä.
Wilpo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

torppis kirjoitti:Itse päädyin Rauchiin, koska se oli ainut mihin sai sähköisen määränsäädön ilman kallista vaakalaitteistoa.
Bogballa on myös sähköinen määränsäätö ilman vaakaa.

Ite olen ollut todella tyytyväinen bogballeen. Laatu on kohdallaan niin rakenteellisesti ja levityksen kannalla. Kone näyttää joka vuoden jälkeen aina melkein uudelta. Maalauksesta voisi moni kone ottaa mallia. Levitys tasaisuudesta sen verran että, kone levittää apulannan nelinkertaisella limityksellä.
Ja nyt on noin 1,5 vuotta ollut saatavana "edullisempaa" ja pienempää vaakamalli L2W.

Mutta jos on Amazonen ruiskua niin, sitten etuna Amazoneen on näyttöpäätteiden sopivuus ruiskuun ja apulannanlevittimeen. Tai niin saahan Bogballesta myös Isobus mallisena.
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

torppis kirjoitti:Itse päädyin Rauchiin, koska se oli ainut mihin sai sähköisen määränsäädön ilman kallista vaakalaitteistoa.
Itselläni on Amazone - ja eipä ole moittimista siinäkään. Omani on vaakamalli, mutta kyllä Amazonessa ajonopeuden mukainen määränsäätö onnistuu ilman vaakaakin. Itse en ilman vaakavarustusta enää kyllä levitintä ostaisi - enkä muillekaan suosittele.
Köysti

Lukematon viesti Kirjoittaja Köysti »

Amazonen vaa´attoman mallin sähköinen määränsäätö on aika tarkka. Viime kesänä lastasin koneeseen 2 säkkiä Yaran CAN:ia tähkälannoitukseen ja ajoin typpeä 20 kg/ha määrällä yli 20 ha alalle. Kun kone arvioi jäljellä olevan 1 kg niin pohjakartiossa oli ehkä pari sataa grammaa tavaraa. Ei kovin paha heitto 1300 kg:n jälkeen. Kiertokoetta ei ole tehty.

Jos levittää urakointina/omia suuria aloja tai käyttää vaihtelevan laatuisia (huonoja) apulantoja niin vaaka vois olla kätevä. Jos taas levittää omia apulantoja, jotka ovat yhtä ja samaa laatua niin oikein tarkka kuski voi ihan hyvin tehdä kerran kiertokokeen ja tarkkuus on kohdallaan.

Tronic-mallin Amazonella mennään toistaiseksi. Apulantahommia tulee vuodessa alle 100 ha.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Uuden tai uudehkon levittimen omistajat, laittakaapa suunnilleen hintoja ja malli/varustetietoja näkyviin. Näin nämä hinnat ja varusteet tulee paremmin selville kuin kaupan tiskillä, sekä varsinkin varusteiden tarve näin ummikolle, 80-luvulla oli Elhon huiska talossa, kehitystä lie tapahtunut :D
junttieinari

Lukematon viesti Kirjoittaja junttieinari »

Minä ilmottaudun myös levittimen ostojonoon. :roll: Elhon pytyn jälkeen kaikki uudet lienevät amerikkaa, joten lisäinfo ei olis pahitteeksi. Vaaka lienee mun tarpeisiin hätävarjelun liiottelua, mutta muista varusteista kuulis mielellään lisää.
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Mulla on Amazone Za-x mallistoa, laitoin muutama vuosi sitten monta romua pihasta pois ja vaihdoin tuohon, kun ajattelin että jos apulanta kallistuu niin säästää paremalla levittimellä. Ennustus osui kyllä uskomattoman hyvään saumaan, muutaman vuoden tarkemmalla levityksellä on monta suursäkkiä säästynyt. Ovh tuolloin reilut 3 tonnia. Tänä vuonna laitoin kaveriksi limiterin, n 900,- ja sekin on toiminut hyvin. Tosin pitäisi olla sähkökäytöllä kun levitintraktorissa vain 2 uo, pitää käyttää eri hanan kautta.

Suurin etu on nimenomaan tarkkuus. Kone on paljon tarkempi kuin mitä isäntä pystyy ajamaan ilman ajo-opastinta. Periaatteessa heitot levityksessä tapahtunee päisteissä ja pienillä palstoilla, missä limitykset eivät täsmää. Olen aika tyytyväinen tuohon hankintaan, käytössä varmaan 20v vielä, jos nyt ei GPS/vaakajärjestelmiä saa lähes ulosheittohintaan.

Säädöt vaatii paneutumista, työleveyden ja määrän on syytä katsoa tarkasti. Vaihteleville laaduille tarkat koneet ovat hankalia, alussa menee hyvin mutta viimeisellä palstalla on yhtäkkiä 30 kg N jäljellä tai 20 kg liian vähän...Myös työnjälki ja suunnittelu on asiallinen laatukoneissa. Esim Amazonessa pultit (lisälaitteille) ovat kahdella koolla, mutteri 17 mm pää 16 mm, ei tarvi ostaa kahta meisseliä jos omistaa vain yhden työkalusarjan kuten pihit saksalaiset. Tällaiset pienet asiat jättävät hyvän mielen, joku on ajatellut etukäteen ja luo hyvän kuvan tuotteesta, vaikka minulla kyllä 17 millin avaimia riittää.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Wilpo kirjoitti:Ite olen ollut todella tyytyväinen bogballeen. Laatu on kohdallaan niin rakenteellisesti ja levityksen kannalla. Kone näyttää joka vuoden jälkeen aina melkein uudelta. Maalauksesta voisi moni kone ottaa mallia..
Tämän voin allekirjoittaa. Oma Bogballe taitaa olla -98 tai -99, eikä säiliössä taida olla yhtään ruostetta. Toisen lautasen heittosiivissä lie tullut joku pinnoitusmoka, kun ne alkaa olla lopussa, toisessa lautasessa ovat moitteettomat. Nuo lautaset sais kyllä olla ruostumatonta.

Elhoon ei ainakaan 90-luvulla kannattanut verratakaan, nykyisistä en tiedä.
massey ferguson5455

Lukematon viesti Kirjoittaja massey ferguson5455 »

O.J. kirjoitti:
Wilpo kirjoitti:Ite olen ollut todella tyytyväinen bogballeen. Laatu on kohdallaan niin rakenteellisesti ja levityksen kannalla. Kone näyttää joka vuoden jälkeen aina melkein uudelta. Maalauksesta voisi moni kone ottaa mallia..
Tämän voin allekirjoittaa. Oma Bogballe taitaa olla -98 tai -99, eikä säiliössä taida olla yhtään ruostetta. Toisen lautasen heittosiivissä lie tullut joku pinnoitusmoka, kun ne alkaa olla lopussa, toisessa lautasessa ovat moitteettomat. Nuo lautaset sais kyllä olla ruostumatonta.

Elhoon ei ainakaan 90-luvulla kannattanut verratakaan, nykyisistä en tiedä.
Ja täällä viellä kolmas joka kehuu Bogballen pintakäsittelyä. Tuo oma M1 Trend taitaa olla jo 7v vanha ja näyttää aivan samalta kuin uutena. Ei ole ikinä edes suojaöljytty eikä ilmeisesti ole ollut tarvettakaan, pelkkä huolellinen pesu on riittänyt ja ei häpeä uudelle. Ja muutenkin ollut hyvä levitin vaikka täysin perusmalli onkin ilman mitään erikoisia varusteita. Toki kauko-ohjattu reunalevitys löytyy. Onhan tuo melko hyvä vehje entiseen puhallin elhoon verrattuna.. 8) Nykyisistä malleista L1 taitaa olla tuota lähimpänä.
Vastaa Viestiin